Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DOĞADA YAPILAN FIZIKSEL AKTIVITE DENEME MODELİNİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNE ETKISI

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 135 - 146, 31.12.2024

Öz

İnsanın çok yönlü bir varlık olması nedeniyle düşünce, algı, tutum ve davranışları birçok nedene bağlı olarak etkilenmektedir. Bu çalışma ile doğada yapılan fiziksel aktivite deneme modelinin üniversite öğrencilerine etkisi için doğaya bağlılık, fiziksel aktivitelerden keyif alma ve toplumsal ilgilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada yarı deneysel yönteme göre tasarlanmış deneme modeli uygulanmıştır. Çalışma Kilis 7 Aralık Üniversitesi öğrencileri ile yapılmıştır. Doğada yapılan fiziksel aktiviteler ilişkin 8 haftalık programda ön test ve son test olmak üzere yüz yüze anket yöntemi ile veri elde edilmiştir. Çalışmaya toplam 152 öğrenci katılım sağlamış bunlardan 115 öğrenciden veri elde edilmiştir. Verilerin analizlerinde betimsel istatistikler için ortalama, standart sapma, yüzde ve frekans ile iki bağımsız değişken için Mann-Whitney U testi ve çoklu doğrusal regresyon uygulanmıştır. Çalışmada anlamlılık değeri p<0.05 olarak hesaplanmıştır. Çalışmada doğaya bağlılık ölçeğinde cinsiyet, yaş ve geçmişte grup faaliyetlerine katılma değişkenlerinde Mann-Whitney U Testi yapılmış olup istatistiksel anlamda fark olduğu görülmüştür. Ayrıca doğaya bağlılık ve fiziksel aktivitelerden keyif alma değişkenlerinin toplumsal ilgiyi yordamasını belirlemek için yapılan çoklu doğrusal regresyon analizine göre doğaya bağlılık değişkeninin toplumsal ilgi düzeyini etkilediği görülmüştür. Sonuç olarak öğrencilerin bu deneme modeli ile etkilendikleri anlaşılmıştır. Bu bağlamda doğada yapılan aktiviteler için farklı tasarımlar geliştirilerek insanların kendileri ve sosyal hayat içindeki tutum ve davranışlarını, farkındalıklarını arttırılabileceği ön görülebilir.

Kaynakça

  • Bektaş, F., Kural, B., & Orçan, F. (2017). Doğaya Bağlılık Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(1), 77-86. https://dergipark.org.tr/en/pub/bsd/issue/53472/711733
  • Bulut, S. S. (2021). Toplumsal İlgi Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(1), 285-303. https://dergipark.org.tr/en/pub/teke/issue/60878/902735
  • Çelik, E. O. (2019). Dağcılık sporu ile uğraşan bireylerin doğaya bağlılık, bilinçli farkındalık, öz kontrol düzeylerinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Çınar, B., & Duran, A. (2021). Doğaya bağlılığın doğa yürüyüşlerine katılım motivasyonu üzerindeki etkisi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 754-766. https://tutad.org/index.php/tutad/article/view/444
  • Dağdelen, E. (2021). Doğa İyidir Ama Onu Reçete Edebilir Miyiz? Kemalsayar.com. https://kemalsayar.com/haftanin-yazisi/doga-iyidir-ama-onu-recete-edebilir-miyiz
  • Değirmenci, B. (2020). Çevresel Bilinç ile Çevresel Bağlılık İlişkisinin" Demografik Özellikler" Bağlamında İncelenmesi. Balkan & Near Eastern Journal of Social Sciences (BNEJSS), 6(4). https://www.ibaness.org/
  • Dereceli, E., Dokuzoğlu, G., & Dereceli, Ç. (2023). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin fiziksel aktivitelerden keyif alma düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Research in Sport Education and Sciences, 25(2), 40-44. https://dergipark.org.tr/en/pub/rses/article/1319515
  • Dinç, S. C., & Tez, Ö. Y. (2019). Doğal alan rekreasyonu öz-yeterlik ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 394-410. https://dergipark.org.tr/en/pub/gaunjss/article/610544
  • Erginsoy, D. (2010). Üniversite öğrencilerinin toplumsal ilgileri, bilişsel çarpıtmaları ve ilk anıları [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Eskiler, E. (2023). Elit güreşçilerde motivasyonel belirleyicilerin spora devam etme niyeti üzerindeki etkisi: Keyif almanın aracı rolü. [Doktora Tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Gürer, B., & Mermer, K. K. (2023). Çevre Bilinci, Çevresel Duyarlılık ve Doğaya Bağlılık: Öğretmenler Üzerine Bir İnceleme. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 14(3), 349-366. https://dergipark.org.tr/en/pub/omuspd/issue/81965/1272131
  • Güven, F., Çevik, A., & Yılgın, A. (2021). Leisure Evaluation Behaviors and Attitudes of Students of Kilis 7 Semptember University. Pakıstan Journal Of Medical & HealthSciences. P J M H S Vol. 15, No.10, OCT 2021 3109-3116. https://doi.org/10.53350/pjmhs2115103109
  • Kemeç, D. G., Demir, G. T., & Koç, S. (2018). Doktor adaylarının zihinsel yetersizliği olan bireylerde sporun etkilerine yönelik farkındalıkları. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(4), 153-168. https://dergipark.org.tr/en/pub/gaunjss/issue/40714/448576
  • Milligan, C., Chalfont, G., Kaley, A., & Lobban, F. (2021). Wilderness as therapeutic landscape in later life: Towards an understanding of place-based mechanisms for wellbeing through natüre adventure activity. Social Science & Medicine, 289, 114411. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2021.114411
  • Ozturk, H., Avsar, O., & Cıldır, I. (2015). A study about expectations of the athletes from their coaches resting in Olympics preparation camping Gaziantep. Turkish Journal of Sport and Exercise, 17(1), 23-28. https://dergipark.org.tr/en/pub/tsed/issue/21507/230685
  • Özkurt, B., Küçükibiş, H. F., & Altın, Y. (2022). Lise ve üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivitelerden keyif alma düzeylerinin incelenmesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 91-98. http://cuspor.cumhuriyet.edu.tr/tr/pub/issue/75133/1215543
  • Özkurt, B., Küçükibiş, H. F., & Eskiler, E. (2022). Fiziksel aktivitelerden keyif alma ölçeği (FAKÖ): Türk kültürüne uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 21-37”. https://dergipark.org.tr/tr/pub/anemon/issue/69584/976300
  • Öztürk, H. (2016). Antrenörlük ve Spor Yöneticiliği Bölümlerinde Okuyan Öğrencilerin Fiziksel Aktivite İçeren Oyunları Oynamaya Yönelik Tutumları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15(2). https://web.p.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=a2596da6-dd56-4ba9-8bd5-9c9252edbe9f%40redis
  • Öztürk, H. (2022). Sağlık Çalışanlarının Rekreasyon Faaliyet Olarak Parkları Kullanımlarının İncelenmesi (Gaziantep Büyükşehir Belediye Örneği). Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 130-140. https://doi.org/10.32706/tusbid.1193072
  • Peker, H., Teke, C., Çakar, B., Kabadayı, Y., & Caner, N. (2023). Fiziksel Aktiviteden Keyif Alma, Tekrar Katılma Niyeti ve Mutluluk Arasındaki İlişki: Kampüs Rekreasyonuna Katılan Üniversite Öğrencileri Örneği. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(2), 206-220. https://doi.org/10.61087/IntJCES.2023.8D
  • Soyer, M. (2001). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal İlgi Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. [Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Tağrikulu, P., Gül, A. C., & Çobanoğlu, E. O. (2021). Öğretmen adaylarının doğaya bağlılık düzeylerinin belirlenmesi. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 40(1), 441-458. DOI: https://doi.org/10.7822/omuefd.828434
  • Yapıcı, E. C., Alpullu, A., Otay, Y., Ak, Y. E., Mametkulyyev, Y., & Doğan, P. K. (2022). Serbest Etkinliklere Katılan Bireylerin Akış Deneyimlerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(3), 36-49. https://dergipark.org.tr/tr/pub/inubesyo/issue/74034/1206835
  • Yapıcı, H., & Gülü, M. (2022). Investigation of Adults' Levels of Devotion to Nature: An 8-Week Randomized Controlled Study. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 441-453. https://doi.org/10.25307/jssr.1180360
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fiziksel Aktivite ve Sağlık
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahmet Yılgın 0000-0001-5629-9142

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 26 Kasım 2024
Kabul Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılgın, A. (2024). DOĞADA YAPILAN FIZIKSEL AKTIVITE DENEME MODELİNİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNE ETKISI. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 135-146.