In this study, qualitative research method was used and a literature review was conducted and the documents obtained were examined. Classroom management models (reactive, preventive, developmental and holistic) that can be used in the field of physical education and sports were selected. There was attempted to create a conceptual framework about the place of classroom management models in physical education and sports lessons. Physical education and sport lesson is an important lesson to develop students' motor skills, promote a healthy lifestyle and strengthen their social skills. The use of effective classroom management models in Physical education and sport can improve students' learning experiences while increasing their participation. This study is important in terms of discussing the classroom management course that physical education and sports teachers take in their undergraduate education in the context of classroom management models, which is a special field. In conclusion, although there are differences between classroom management models, it is concluded that more than one model can be used together in physical education and sports lessons. Physical education and sport teachers can use reactive, preventive, developmental and holistic classroom management models individually or in combination by designing them appropriately. In addition, classroom management models can be used to effectively manage students' behavior and positively influence the learning environment. The conducted and prospective studies will help physical education and sport teachers and candidates to select and use classroom management, classroom management strategies and models..
Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve literatür taraması yapılmış, ulaşılan belgeler incelenmiştir. Beden eğitimi ve spor alanında kullanılabilecek olan sınıf yönetimi modelleri (tepkisel, önlemsel, gelişimsel ve bütünsel) seçilmiştir. Sınıf yönetim modellerinin, beden eğitimi ve spor derslerindeki yeri ile ilgili bir kavramsal çerçeve oluşturulmaya çalışılmıştır. Beden eğitimi ve spor dersi, öğrencilerin motor becerilerini geliştirmek, sağlıklı bir yaşam tarzını teşvik etmek ve sosyal becerilerini güçlendirmek için önemli bir derstir. Beden eğitimi ve spor derslerinde kullanılan etkili sınıf yönetimi modelleri ve stratejileri, öğrencilerin gelişimlerini destekleyebilir, öğrenme deneyimlerini iyileştirebilir ve derse katılımı artırabilir. Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin lisans eğitimlerinde aldıkları sınıf yönetimi dersini, özel bir alan olan sınıf yönetimi modelleri bağlamında ele alarak tartışmaya açmak bakımından bu çalışma önemlidir. Sonuç olarak, sınıf yönetimi modelleri arasında farklılıklar olmakla birlikte, beden eğitimi ve spor derslerinde birden fazla modelin beraber kullanılabileceği değerlendirilmektedir. Beden eğitimi ve spor öğretmenleri, tepkisel, önlemsel, gelişimsel ve bütünsel sınıf yönetimi modellerini uygun şekilde tasarlayarak tek tek ya da kombine olarak kullanabilirler. Alanda yapılan ve yapılacak olan yeni çalışmalar, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin ve adaylarının sınıf yönetimi, sınıf yönetimi stratejileri ve modellerini seçmelerine ve kullanmalarına yardımcı olabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 25, 2023 |
Publication Date | September 30, 2023 |
Submission Date | June 27, 2023 |
Acceptance Date | July 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 1 |