The aim of this study is to assess the correlation between teaching motivation and career stress of students studying at the Department of Physical Education and Sports Teaching (DPEST), and analyze the demographic variables from a correlational aspect. The study group was comprised of 154 subjects who were randomly chosen from the students studying at the DPEST at Hitit University during the 2022-2023 academic year. Data were collected by using the "Teaching Motivation Scale (TMS)," "Career Stress Scale (CSS)," and a personal information questionnaire. Statistical analyses, specifically the Kruskal-Wallis H, Spearman’s rho, and Mann-Whitney U, were used because the data were not normally distributed. No significant difference was found in any scale for the gender variable. The Kruskal-Wallis test results revealed that there were significant differences in the external conflict sub-dimension when comparing class levels and in the Career Stress Scale scores and its sub-dimensions; both 2nd and 4th-grade students scored significantly higher than 3rd-grade students. A statistically significant low and positive correlation was observed between the age variable and the intrinsic motivation sub-dimension of the Motivation to Teach Scale. Correlation analysis between the total scores of the Motivation to Teach Scale and the Career Stress Scale indicated a negative correlation at a low level, and some correlations were also observed between the sub-dimensions of the scales. It can be concluded that the teaching motivation of students studying at the DPEST gets higher as their career stress levels increase.
Bu araştırmanın temel amacı, öğrenimini beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünde devam ettiren öğrencilerin öğretim motivasyonu ile kariyer stresi arasındaki ilişkiyi belirlemek ve bu ilişkiyi demografik değişkenlere göre incelemektir. Çalışmanın evrenini 2022-2023 akademik yılında Hitit Üniversitesi’nde Spor Bilimleri Fakültesi'nde öğrenimine devam etmekte olan Beden Eğitimi Öğretmenliği Bölümü öğrencileri oluşturmuştur. Örneklemi, 154 öğrenci oluşturmaktadır. Bunun yanı sıra veri toplama aracı olarak "Öğretme Motivasyonu Ölçeği (ÖMÖ)", "Kariyer Stresi Ölçeği (KSÖ)" ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Analizlerde ise normal dağılım göstermemesi sebebiyle Kruskal-Wallis Testi, Spearman Korelasyon Analizi ve Mann-Whitney U Testinden faydalanılmıştır. Cinsiyet değişkenine göre her iki ölçekte anlamlı fark tespit edilmemiştir. Ancak, sınıf düzeyleri ile Kariyer Stresi Ölçeği’nden alınan toplam puan ve ölçek alt boyutları arasında yapılan Kruskal-Wallis testi doğrultusunda, dışsal çatışma alt boyutunda anlamlı bir fark belirlenmiştir. Bu fark, 2. ve 3. sınıflar arasındaki karşılaştırmada 2. sınıf lehine, 3. ve 4. sınıflar arasındaki karşılaştırmada ise 4. sınıf lehine olmuştur. Ayrıca, Öğretme Motivasyonu Ölçeği toplam puanı ile yaş değişkeni arasında içsel motivasyon alt boyutunda düşük düzeyde ve pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Öğretme Motivasyonu Ölçeği toplam puanı ile Kariyer Stresi Ölçeği toplam puanı arasındaki korelasyon analizi sonucunda negatif yönde ve düşük düzeye sahip anlamlı bir ilişki saptanmış, aynı zamanda ölçeklerin alt boyutları arasındaki ilişki de incelendiğinde anlamlı olduğu gözlenmiştir. Bu bağlamda, beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünde öğrenimlerine devam eden öğrencilerin kariyer stresleri arttıkça, öğretim motivasyonlarının düşeceği sonucuna varılabilir.
HİTİT ÜNİVERSİTESİ 2022-243 SAYI NOLU ETİK BEYAN
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | December 7, 2023 |
Acceptance Date | December 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 2 |