Fiziksel aktivite hayatımızın her alanını etkilemektedir. Hareketsiz bir yaşam tarzı, tüm dünyada bulaşıcı olmayan hastalıkların yanı sıra sağlık sorunlarına ve yaşam kalitesinde düşüşe sebep olabilmektedir. Bu bağlamda, oyunlaştırma kavramı, fiziksel aktivite ve egzersize eğlence ve keyif katmayı hedefleyerek kullanılan oyun tasarım öğelerini içeren yeni bir yaklaşım sunmaktadır. Birçok çalışma, oyunlaştırmanın okul temelli fiziksel aktivite ve egzersiz teşvikinin özellikle çocuklarda ve ergenlerde sağlıklı davranışlar oluşturmak için önemli bir çözüm olduğunu göstermektedir. Bu doğrultuda, sistematik derlemenin amacı, çocuklarda ve ergenlerde fiziksel aktivite ve egzersize teşvik etmek için oyunlaştırmanın kullanılması ile ilgili araştırmaların güncel durumunu ve özelliklerini inceleyerek bu konuda kapsamlı bilgi sunmaktır. Tarama sonucunda 1305 makaleye ulaşılmıştır. Araştırmaya dahil edilme kriterlerine göre uygunlukları değerlendirilen 159 makale içerisinden, çocuklar ve ergenler üzerinde yapılan çalışmalar, okul müdahale temelli çalışmalar ve teknolojiyle oyunlaştırılmış fiziksel aktivite temelli çalışmalar dikkate alınarak toplam 7 makale bu derleme kapsamına alınmıştır. Bu derleme, oyunlaştırmanın çocuklar ve ergenlerde fiziksel aktivite teşvikindeki etkilerini anlamak için önemli bir kaynak sunmaktadır.
Physical activity affects every area of our lives. A sedentary lifestyle can lead to health problems and reduced quality of life, as well as non-communicable diseases worldwide. In this scope, the concept of gamification offers a new approach that includes game design elements that aim to add fun and enjoyment to physical activity and exercise. Many studies show that gamification is an important solution for school-based physical activity and exercise promotion, especially for building healthy behaviours in children and adolescents. Accordingly, the aim of this systematic review is to provide comprehensive information on the current status and characteristics of research on the use of gamification to promote physical activity and exercise in children and adolescents. As a result of the literature review, 1305 articles were reached. Among the 159 articles whose eligibility was evaluated according to the inclusion criteria, a total of 7 articles were included in this review, taking into account studies on children and adolescents, studies based on school intervention, and studies based on technology and gamified physical activity. This review provides an important resource for understanding the effects of gamification on the promotion of physical activity in children and adolescents.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Activity and Health |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 17, 2024 |
Publication Date | March 31, 2024 |
Submission Date | December 22, 2023 |
Acceptance Date | March 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 1 |