Research Article
BibTex RIS Cite

Bitlis’te Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan İdareci ve Öğretmenlerin Eğitim-Öğretim İklimine Yönelik Tespitleri

Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 227 - 239, 25.10.2020

Abstract

Bu çalışmada, Bitlis’teki ortaöğretim okullarında görev yapan idareci ve öğretmenlerin eğitim-öğretim iklimine yönelik tespitleri yer almaktadır. Okul idarecilerinin ve öğretmenlerin okula yönelik örgütsel bağlılığı, eğitim-öğretimin diğer bileşenleriyle olan işbirliği, okul iklimine yönelik tespitleri, farklı lise türlerine dair algıları, eğitim-öğretim sürecindeki sorunların çözümüne yaptığı katkı sorgulanmaya çalışılmıştır. Nitel yöntemin takip edildiği bu çalışmada veri toplama tekniği olarak görüşme tekniğine başvuruldu ve 21 idareci ve öğretmen ile mülakat gerçekleştirildi. Verilerden elde edilen sonuçlar eğitim-öğretim sürecindeki yerel sorunların neler olduğu ve bu sorunların çözümü için geliştirilecek uygulamalara bir katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Çalışmada; okul ve aile arasındaki işbirliğinin oldukça zayıf olduğu, başarı düzeyinin okul iklimi üzerinde belirleyici olarak başarı düzeyi düşük okullarda disiplinle ilgili sorunların ortaya çıktığı ve bu kapsamda öğrenci profilinin oldukça önemli olduğu anlaşıldı. Ayrıca idareci ve öğretmenler eğitim-öğretim süreciyle ilgili belli temalarda yerel ve genel sorunlarla bağlantılı tespitlerde bulundu. Bu sorunlar idareci ve öğretmenler tarafından motivasyon, yeni teknolojiye uyum, başarısız öğrencilerin bir üst sınıfa geçebilmesi, aile ilgisizliği, yoksulluk, iklim koşulları, kuşak çatışması, model eksikliği ve öğrencinin herhangi bir amacının olmaması gibi başlıklardan başlıklar üzerinden vurgulandı.

References

  • Aslanargun, E. (2007). Okul-Aile İşbirliği ve Öğrenci Başarısı Üzerine Bir Tarama Çalışma. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 119-135.
  • Ayas, T. ve Pişkin, M. (2011). Lise Öğrencileri Arasındaki Zorbalık Olaylarının Cinsiyet, Sınıf Düzeyi ve Okul Türü Bakımından İncelenmesi. İlköğretim Online, 10(2), 550-568.
  • Balyer, A. (2013). Okul Müdürlerinin Öğretimin Kalitesi Üzerindeki Etkileri. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 19(2), 181-214.
  • Buluç, B. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 15(1), 5-34.
  • Çelenk, S. (2003). Okul Aile İşbirliği ile Okuduğunu Anlama Başarısı Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24), 33-39.
  • Dağlı, A. ve Han, B. (2017). Okul Müdürlerinin Görüşlerine Göre Diyarbakır İli Eğitim Sorunları ve Çözüm Önerileri. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 892-904.
  • Ince, C. (2015). Family Background, Different Forms Of Capital, And Student Achievement İn Turkish High Schools. The Anthropologist, 22(2), 328-336.
  • İnce, C. (2017). Öğrenci Başarısı Üzerinde Okulun Etkisi Hakkında Bir Değerlendirme. International Conference on Multidisciplinary, Engineering, Science, Education and Technology, 702-708.
  • Kurt, T. ve Çalık, T. (2010). Okul İklimi Ölçeği’nin (OİÖ) Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 35(157).
  • Minkos M. L vd., (2017). Culturally Responsive Practice and the Role of School Administrators. Psychology in the Schools, 54(10), 1260-1266.
  • Özdemir, A. (2002). Sağlıklı Okul İkliminin Çeşitli Görünümleri ve Öğrenci Başarısı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 10(1), 39-46.
  • Özdemir, S., Sezgin, F., Şirin, H., Karip, E. ve Erkan, S. (2010). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Okul İklimine İlişkin Algılarını Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 213-224.
  • Sarpkaya, P. (2007). Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Velilere Göre Resmi Liselerdeki Öğrenci Disiplin Sorunlarının Nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 110-121.
  • Sezgin, F. (2010). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığının Bir Yordayıcısı Olarak Okul Kültürü. Eğitim ve Bilim, 35(156).
  • Starr, L. (2017). Activities to Promote Parent Involvement. https://www.educationworld.com/a_curr/curr200.shtml, Erişim tarihi: 29.09.2020
  • Şentürk, C. ve Sağnak, M. (2012). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Liderlik Davranışları ile Okul İklimi Arasındaki İlişki. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 29-47.
  • Yeksan, Ö. ve Gümüş, A. (2019). Örgütsel Bağlılık Konusunda Yazılmış Yüksek Lisans Tezlerinin Bibliyometrik Analizi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 219-239.
Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 227 - 239, 25.10.2020

Abstract

References

  • Aslanargun, E. (2007). Okul-Aile İşbirliği ve Öğrenci Başarısı Üzerine Bir Tarama Çalışma. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 119-135.
  • Ayas, T. ve Pişkin, M. (2011). Lise Öğrencileri Arasındaki Zorbalık Olaylarının Cinsiyet, Sınıf Düzeyi ve Okul Türü Bakımından İncelenmesi. İlköğretim Online, 10(2), 550-568.
  • Balyer, A. (2013). Okul Müdürlerinin Öğretimin Kalitesi Üzerindeki Etkileri. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 19(2), 181-214.
  • Buluç, B. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 15(1), 5-34.
  • Çelenk, S. (2003). Okul Aile İşbirliği ile Okuduğunu Anlama Başarısı Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24), 33-39.
  • Dağlı, A. ve Han, B. (2017). Okul Müdürlerinin Görüşlerine Göre Diyarbakır İli Eğitim Sorunları ve Çözüm Önerileri. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 892-904.
  • Ince, C. (2015). Family Background, Different Forms Of Capital, And Student Achievement İn Turkish High Schools. The Anthropologist, 22(2), 328-336.
  • İnce, C. (2017). Öğrenci Başarısı Üzerinde Okulun Etkisi Hakkında Bir Değerlendirme. International Conference on Multidisciplinary, Engineering, Science, Education and Technology, 702-708.
  • Kurt, T. ve Çalık, T. (2010). Okul İklimi Ölçeği’nin (OİÖ) Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 35(157).
  • Minkos M. L vd., (2017). Culturally Responsive Practice and the Role of School Administrators. Psychology in the Schools, 54(10), 1260-1266.
  • Özdemir, A. (2002). Sağlıklı Okul İkliminin Çeşitli Görünümleri ve Öğrenci Başarısı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 10(1), 39-46.
  • Özdemir, S., Sezgin, F., Şirin, H., Karip, E. ve Erkan, S. (2010). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Okul İklimine İlişkin Algılarını Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 213-224.
  • Sarpkaya, P. (2007). Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Velilere Göre Resmi Liselerdeki Öğrenci Disiplin Sorunlarının Nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 110-121.
  • Sezgin, F. (2010). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığının Bir Yordayıcısı Olarak Okul Kültürü. Eğitim ve Bilim, 35(156).
  • Starr, L. (2017). Activities to Promote Parent Involvement. https://www.educationworld.com/a_curr/curr200.shtml, Erişim tarihi: 29.09.2020
  • Şentürk, C. ve Sağnak, M. (2012). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Liderlik Davranışları ile Okul İklimi Arasındaki İlişki. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 29-47.
  • Yeksan, Ö. ve Gümüş, A. (2019). Örgütsel Bağlılık Konusunda Yazılmış Yüksek Lisans Tezlerinin Bibliyometrik Analizi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 219-239.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Celal İnce 0000-0001-6081-4100

Publication Date October 25, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA İnce, C. (2020). Bitlis’te Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan İdareci ve Öğretmenlerin Eğitim-Öğretim İklimine Yönelik Tespitleri. Akademik İzdüşüm Dergisi, 5(2), 227-239.

The publication rights of the articles accepted for publication and all kinds of copyrights in the published articles belong to the journal. No copyright is paid to the author.