Tüketici satınalma karar süreci, literatürde, bir problem çözme süreci olarak ele alınmaktadır. Tüketicinin çok sayıda ürün ve hizmet alternatifi içerisinden kendisi için en doğru seçimi yapabilmesi bir problem çözme sürecinin etkinliğine bağlıdır. Bu sürecin etkinliği ve başarısı ise karar verme sürecinde kullanılan bilginin kalitesi ve doğruluğuyla çok yakından alakalıdır. Buna bağlı olarak tüketici zihni farklı bilgi işleme ve karar alma yaklaşımlarını benimseme yoluna gitmektedir. Dolayısıyla, karar verme sürecinin etkinliği aranan veya elde edilen bilgi kalitesiyle ve miktarıyla yakından ilgilidir. Tüketicilerin satınalmak istedikleri ürün türlerine göre, aradıkları bilgiler de farklılaşabilmektedir.
Bu çalışmanın amacı, satınalma sürecinde tüketicinin satınalma kararı öncesinde başvuruda bulunduğu bilgi türlerinin ürün gruplarına göre farklılık gösterip göstermediği ve çeşitli ürün grupları için hangi tür bilgilerin karar almada daha etkin rol oynamakta olduğunu ortaya koymaktır.
Araştırma, nitel yapıda olup, 460 kişiyle bire bir mülakat şeklinde gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, bilgi türlerinin ve ürünlerin sınıflandırılması ile ilgili olarak içerik analizi uygulanmıştır.
Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, farklı ürün kategorilerine göre aranılan bilgi türlerinin farklılaşmakta olduğu görülmektedir. Literatürdeki ürün türü sınıflandırmaları incelendiğinde, aranılan bu bilgi türlerine göre bir sınıflandırmanın olabileceği yönünde de bulgular elde edilmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 10 Issue: 1 |