BibTex RIS Cite

WHAT HAS CHANGED İN FIVE YEARS?: STRATEGIC PLANNING STUDIES IN UNIVERSITIES

Year 2013, Volume: 8 Issue: 2, 27 - 39, 01.12.2013

Abstract

Thisstudy is the continuation of the study titled “Strategic Planning Studies at Universities: A Comparative Analysis in the Basis of Mission, Vision and Core Values” presented in the 5th Information Management and Economic Congress. In the said analysis, which was realized in 2006, missions and visions of the nine universities (Istanbul Technical University, Middle East Technical University, Hacettepe University, Boğaziçi University, Akdeniz University, Dokuz Eylül University, Yıldız Technical University, Balıkesir Universityand Süleyman Demirel University) called as Group I Universities that have to prepare a Strategic Plan within the scope of the Regulation on the Procedures and Principles Regarding Strategic Planning in Public Administrations published on the Official Gazette No: 26179 of May 26, 2006. However, this declaration analyzes the current status of the universities which have proceeded to Strategic Planning in Group I as of 2012 and tries to put forth the change that has/has not occurred in their mission and vision statements over the past 5year period

References

  • ABELL, D. F., 2006, “TheFuture of Strategy is Leadership”, Journal of Business Research, Vol. 59, No. 3, ss. 310-314.
  • AKBULUT, E., BAYRAM, Y., 2011, “A Comparative Analysis of Web-BasedCorporateMissionStatements”, AfricanJournal of Business Management, Vol. 5, No. 23), ss. 10014-10022
  • ALTINKURT, Y., YILMAZ, K., 2011, “İlköğretim ve Ortaöğretim Okullarının Vizyon, Misyon ve Değerleri İle İlgili Bir Çözümleme”, Akademik Bakış Dergisi, S. 23, ss. 1-15
  • Arçelik, 2005, Faaliyet Raporu, İstanbul.
  • Balıkesir Üniversitesi Birinci Stratejik Planı (2006-2010), Balıkesir Ünv. Ya., Balıkesir.
  • Balıkesir Üniversitesi Stratejik Planı (2011-2015), Balıkesir Ünv. Ya., Balıkesir.
  • BARCA, M., YILDIRIM, M. 2003, “Vizyon ve Misyon Bildirgeleri Sektörel Rekabet Dayanaklarını Ne Ölçüde Yansıtmaktadır?”, 11. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 22- 24 Mayıs, Afyon, ss.189-190.
  • Boğaziçi Üniversitesi Stratejik Planı (2010-2014), Boğaziçi Ünv. Ya. İstanbul.
  • BOYD, B. K., ELLIOTT, E. R., 1998, “A Measurement Model of Strategic Planning”, Strategic Management Journal, Vol. 19, No. 2, ss.181-192.
  • COLLINS, C. J, PORRAS, J., I., 1996, “BuildingYourCompany’sVision”, Harvard Business Review, September – October 1996, ss. 65-77.
  • COLLINS, C. J, PORRAS, J., I.,. 1991, "OrganizationalVisionandVisionaryOrganizations", California Management Review, Vol. 34, ss. 30-52.
  • COŞKUN, R. & GEYİK, M. (2004). Küresel firmaların misyon ifadeleri yerelliğe ne kadar vurgu yapıyor? XII. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Uludağ Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi. 27- 29 Mayıs 2004, Bursa, ss. 287-294.
  • CUMMINGS, S., DAVIES, J., 1994, “Brief Case: Mission, Vision, Fusion”, LongRange Planning, Vol.27, No: 6, ss.147-150.
  • ÇUHADAR, T., ÖZMEN, H. İ., 2008, “Mission Statement InstitutionalFamily Business: A Content Analysis”, First International Conference On Management andEconomics, 28-29 May, Tirana, Albania, ss. 120-132.
  • DOĞAN, H., 2008, “Örgütlerde Vizyon ve Misyonların Çalışanlarca Kabulü ve Adnan Menderes Üniversitesi Örneği”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S. 10, No. 3, ss. 93-110.
  • DOĞAN, S., 2000, İşletmelerde Vizyon ve Misyon Bildiri Geliştirme ve Önemi, 8. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 25- 27 Mayıs, Kayseri, ss. 187-204.
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Stratejik Planı (2006-2010), DEU Ya., İzmir.
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Stratejik Planı (2011-2015), DEU Ya., İzmir.
  • DRUCKER, P. F.,(Çev. ÜÇCAN, F.), 1996,Gelecek İçin Yönetim 1990’lar ve Sonrası,T. İş Bankası Ya., İstanbul.
  • ERDEM, A. R., 2005, “Üniversitenin Var Oluş Nedeni”, Pamukkale Ünv. Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 17, ss.75-86.
  • GENÇ, K. Y., 2012, “SearchingfortheQuality of theMissionStatements of TurkishPrivateUniversities”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.16, No. 1, ss. 439-451.
  • Hacettepe Üniversitesi 2013-2017 Stratejik Planı, Hacettepe Ünv. Ya., Ankara.
  • Hacettepe Üniversitesi Stratejik Planı (2007-2011), Hacettepe Ünv. Ya., Ankara.
  • İstanbul Teknik Üniversitesi Birinci Stratejik Planı (2006-2008), İTÜ Ya., İstanbul.
  • İstanbul Teknik Üniversitesi Üçüncü Stratejik Planı (2008-2010), İTÜ Ya., İstanbul.
  • İstanbul Üniversitesi 209-2013 Stratejik Planı, İstanbul Ünv. Ya., İstanbul.
  • Kalkınma Bakanlığı, http://www.sp.gov.tr/spler.html
  • KARABULUT TEMEL, E., KÖSEOĞLU, M. A., 2010, “İşletmelerin Misyon İfadelerinde Paydaşlara/Etkileşenlere Yer Var mı? İMKB şirketleri Üzerine Bir Araştırma, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S. 27, ss. 191-198.
  • KARABULUT, E. T., 2011, “A Content Analysis of TheMissionStatements of TurkishStateUniversities”, VII. International Conference on Applied Business Research, Nov. 28-Dec. 2, JohorBahru, Malaysia.
  • KÖSEOĞLU, M. A., KARABULUT TEMEL, E., 2008, “Sektörlere Göre Misyon İfadelerinde Kullanılan Öğelerdeki Farklılaşmalar: İMKB Şirketleri Üzerine Bir Araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S. 9, No. 2, ss. 71-88.
  • KÖSEOĞLU, M. A., Ocak, S., 2010, “Misyon İfadelerinde Kullanılan Öğeler İşletmelerin Sahiplik Yapısına Göre Değişir Mi?: Özel ve Kamu Hastaneleri Üzerine Bir Araştırma, Hacettepe Üniversitesi Sağlık İdaresi Dergisi, S. 13, No. 1, ss. 63-82.
  • KÖSEOĞLU, M. A.,2008, “İşletmeler Var Olma Sebeplerini Nasıl İfade Ederler?: KOBİ’ lerin Misyon İfadeleri Üzerine Bir Araştırma”, Celal Bayar Üniversitesi İİBF Yönetim ve Ekonomi Dergisi, S. 15, No. 2, ss. 89-97.
  • LATHAM, J. R., 1995, “Visioning: TheConcept, TrilogyandProcess”, QualityProgress, Vol. 28., ss.65-68.
  • MORRIS, R. J., 1996, “Developing a Missionfor a DiversiedCompany”, LongRange Planning, Vol. 29, No:1, ss.103-115.
  • OECD (2011). Education at a Glance 2011: OECD Indicators. Paris
  • Orta Doğu Teknik Üniversitesi Stratejik Planı (2005-2010), ODTÜ Ya., Ankara.
  • Orta Doğu Teknik Üniversitesi Stratejik Planı (2011-2016), ODTÜ Ya., Ankara.
  • Özdemir, A. Z. Ö. 2005,“İşletmelerin Vizyon ve Misyon İadelerindeki Eşbiçimlilik”, 13. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 12- 14 Mayıs, İstanbul, ss. 435-436.
  • PAPATYA, G., 1998, “Vizyon: Hayal ve Gerçek Arasındaki Gerilim -Eleştirel Bir Yaklaşım Denemesi-“, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S. 3, ss. 123-134.
  • PAPATYA, G.,HAZIR, K., 1999, “İşletmelerin Stratejik Vizyonu: Gerçeğe Dönüştürme Stratejileri ve Eylem Planları”, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, S. 4, ss. 143-166.
  • POWELL, T. C., 1992, “Strategic Planning as Competitive Advantage”, Strategic Management Journal, Vol. 13, No. 7, ss. 551-558.
  • REEVES, D., B., 2007, “Making Strategic Planning Work”, EducationalLeadership, Vol. 64, No. 4, ss. 86-87.
  • ROBINSON, R. B., 1982, “TheImportance of Outsiders in Small Firm Strategic Planning”, Academy of MangamentJournal, Vol. 215, No. 1, ss. 80-93.
  • SENGE, P. (Çev. İLDENİZ, A., DOĞUKAN, A.), Beşinci Disiplin, Yapı Kredi Ya., İstanbul, 1996, s. 165
  • Süleyman Demirel Üniversitesi Stratejik Planı (2006-2010), SDÜ Ya., Isparta.
  • Süleyman Demirel Üniversitesi Stratejik Planı (2011-2015), SDÜ Ya., Isparta.
  • TOFTOY, C. N., CHATTERJEE, J., 2004, “MissionStatementsandthe Small Business”, Business StrategyReview, Vol. 15, ss. 41-44.
  • TOKAY, N. 2006, “Yerel Yönetimlerde Stratejik Planlama Eğitim Semineri” TEPAV, http://www.tepav.org.tr/ (28.06.2006).
  • ÜLGEN, H.,MİRZE, K., 2004,İşletmelerde Stratejik Yönetim, Literatür Ya., İstanbul.
  • Yıldız Teknik Üniversitesi 2007-2010 Stratejik Planı, YTÜ Ya., İstanbul.
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Stratejik Plan 2011-2015, YTÜ Ya., İstanbul.
  • YURTSEVEN, H. R.,2003, İşletmelerde Misyon İfadesinin Stratejik Yönü: Türkiye’ deki Beş Yıldızlı Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma, 11. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 22- 24 Mayıs, Afyon, ss. 179-188.

BEŞ YILDA NE DEĞİŞTİ?: ÜNİVERSİTELERDE STRATEJİK PLANLAMA ÇALIŞMALARI (Misyon ve Vizyon Ekseninde Karşılaştırmalı Bir Analiz)

Year 2013, Volume: 8 Issue: 2, 27 - 39, 01.12.2013

Abstract

Bu bildiri, 5. Bilgi Yönetim ve Ekonomi Kongresi’nde sunulan “Üniversitelerde Stratejik Planlama Çalışmaları: Misyon, Vizyon ve Temel Değerler Ekseninde Karşılaştırmalı Bir Analiz” başlıklı bildirinin devamı niteliğindedir. 2006 yılında gerçekleştirilen söz konusu analizde, 26 Mayıs 2006 tarih ve 26179 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Kamu İdarelerinde Stratejik Planlamaya İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik” çerçevesinde Stratejik Plan hazırlaması gereken I. Grup Üniversiteler olarak adlandırılan dokuz üniversitenin (İstanbul Teknik Üniversitesi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi, Boğaziçi Üniversitesi, Akdeniz Üniversitesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Balıkesir Üniversitesi ve Süleyman Demirel Üniversitesi) misyon ve vizyonları karşılaştırılmıştır. Bu bildiride ise, 2012 yılı itibariyle I. Grupta Stratejik Planlamaya geçen üniversitelerin mevcut durumları analiz edilerek beş yıllık sürede misyon ve vizyon ifadelerinde yaşanan/yaşanmayan değişim ortaya konmaya çalışılmıştır

References

  • ABELL, D. F., 2006, “TheFuture of Strategy is Leadership”, Journal of Business Research, Vol. 59, No. 3, ss. 310-314.
  • AKBULUT, E., BAYRAM, Y., 2011, “A Comparative Analysis of Web-BasedCorporateMissionStatements”, AfricanJournal of Business Management, Vol. 5, No. 23), ss. 10014-10022
  • ALTINKURT, Y., YILMAZ, K., 2011, “İlköğretim ve Ortaöğretim Okullarının Vizyon, Misyon ve Değerleri İle İlgili Bir Çözümleme”, Akademik Bakış Dergisi, S. 23, ss. 1-15
  • Arçelik, 2005, Faaliyet Raporu, İstanbul.
  • Balıkesir Üniversitesi Birinci Stratejik Planı (2006-2010), Balıkesir Ünv. Ya., Balıkesir.
  • Balıkesir Üniversitesi Stratejik Planı (2011-2015), Balıkesir Ünv. Ya., Balıkesir.
  • BARCA, M., YILDIRIM, M. 2003, “Vizyon ve Misyon Bildirgeleri Sektörel Rekabet Dayanaklarını Ne Ölçüde Yansıtmaktadır?”, 11. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 22- 24 Mayıs, Afyon, ss.189-190.
  • Boğaziçi Üniversitesi Stratejik Planı (2010-2014), Boğaziçi Ünv. Ya. İstanbul.
  • BOYD, B. K., ELLIOTT, E. R., 1998, “A Measurement Model of Strategic Planning”, Strategic Management Journal, Vol. 19, No. 2, ss.181-192.
  • COLLINS, C. J, PORRAS, J., I., 1996, “BuildingYourCompany’sVision”, Harvard Business Review, September – October 1996, ss. 65-77.
  • COLLINS, C. J, PORRAS, J., I.,. 1991, "OrganizationalVisionandVisionaryOrganizations", California Management Review, Vol. 34, ss. 30-52.
  • COŞKUN, R. & GEYİK, M. (2004). Küresel firmaların misyon ifadeleri yerelliğe ne kadar vurgu yapıyor? XII. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Uludağ Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi. 27- 29 Mayıs 2004, Bursa, ss. 287-294.
  • CUMMINGS, S., DAVIES, J., 1994, “Brief Case: Mission, Vision, Fusion”, LongRange Planning, Vol.27, No: 6, ss.147-150.
  • ÇUHADAR, T., ÖZMEN, H. İ., 2008, “Mission Statement InstitutionalFamily Business: A Content Analysis”, First International Conference On Management andEconomics, 28-29 May, Tirana, Albania, ss. 120-132.
  • DOĞAN, H., 2008, “Örgütlerde Vizyon ve Misyonların Çalışanlarca Kabulü ve Adnan Menderes Üniversitesi Örneği”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S. 10, No. 3, ss. 93-110.
  • DOĞAN, S., 2000, İşletmelerde Vizyon ve Misyon Bildiri Geliştirme ve Önemi, 8. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 25- 27 Mayıs, Kayseri, ss. 187-204.
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Stratejik Planı (2006-2010), DEU Ya., İzmir.
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Stratejik Planı (2011-2015), DEU Ya., İzmir.
  • DRUCKER, P. F.,(Çev. ÜÇCAN, F.), 1996,Gelecek İçin Yönetim 1990’lar ve Sonrası,T. İş Bankası Ya., İstanbul.
  • ERDEM, A. R., 2005, “Üniversitenin Var Oluş Nedeni”, Pamukkale Ünv. Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 17, ss.75-86.
  • GENÇ, K. Y., 2012, “SearchingfortheQuality of theMissionStatements of TurkishPrivateUniversities”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.16, No. 1, ss. 439-451.
  • Hacettepe Üniversitesi 2013-2017 Stratejik Planı, Hacettepe Ünv. Ya., Ankara.
  • Hacettepe Üniversitesi Stratejik Planı (2007-2011), Hacettepe Ünv. Ya., Ankara.
  • İstanbul Teknik Üniversitesi Birinci Stratejik Planı (2006-2008), İTÜ Ya., İstanbul.
  • İstanbul Teknik Üniversitesi Üçüncü Stratejik Planı (2008-2010), İTÜ Ya., İstanbul.
  • İstanbul Üniversitesi 209-2013 Stratejik Planı, İstanbul Ünv. Ya., İstanbul.
  • Kalkınma Bakanlığı, http://www.sp.gov.tr/spler.html
  • KARABULUT TEMEL, E., KÖSEOĞLU, M. A., 2010, “İşletmelerin Misyon İfadelerinde Paydaşlara/Etkileşenlere Yer Var mı? İMKB şirketleri Üzerine Bir Araştırma, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S. 27, ss. 191-198.
  • KARABULUT, E. T., 2011, “A Content Analysis of TheMissionStatements of TurkishStateUniversities”, VII. International Conference on Applied Business Research, Nov. 28-Dec. 2, JohorBahru, Malaysia.
  • KÖSEOĞLU, M. A., KARABULUT TEMEL, E., 2008, “Sektörlere Göre Misyon İfadelerinde Kullanılan Öğelerdeki Farklılaşmalar: İMKB Şirketleri Üzerine Bir Araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S. 9, No. 2, ss. 71-88.
  • KÖSEOĞLU, M. A., Ocak, S., 2010, “Misyon İfadelerinde Kullanılan Öğeler İşletmelerin Sahiplik Yapısına Göre Değişir Mi?: Özel ve Kamu Hastaneleri Üzerine Bir Araştırma, Hacettepe Üniversitesi Sağlık İdaresi Dergisi, S. 13, No. 1, ss. 63-82.
  • KÖSEOĞLU, M. A.,2008, “İşletmeler Var Olma Sebeplerini Nasıl İfade Ederler?: KOBİ’ lerin Misyon İfadeleri Üzerine Bir Araştırma”, Celal Bayar Üniversitesi İİBF Yönetim ve Ekonomi Dergisi, S. 15, No. 2, ss. 89-97.
  • LATHAM, J. R., 1995, “Visioning: TheConcept, TrilogyandProcess”, QualityProgress, Vol. 28., ss.65-68.
  • MORRIS, R. J., 1996, “Developing a Missionfor a DiversiedCompany”, LongRange Planning, Vol. 29, No:1, ss.103-115.
  • OECD (2011). Education at a Glance 2011: OECD Indicators. Paris
  • Orta Doğu Teknik Üniversitesi Stratejik Planı (2005-2010), ODTÜ Ya., Ankara.
  • Orta Doğu Teknik Üniversitesi Stratejik Planı (2011-2016), ODTÜ Ya., Ankara.
  • Özdemir, A. Z. Ö. 2005,“İşletmelerin Vizyon ve Misyon İadelerindeki Eşbiçimlilik”, 13. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 12- 14 Mayıs, İstanbul, ss. 435-436.
  • PAPATYA, G., 1998, “Vizyon: Hayal ve Gerçek Arasındaki Gerilim -Eleştirel Bir Yaklaşım Denemesi-“, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S. 3, ss. 123-134.
  • PAPATYA, G.,HAZIR, K., 1999, “İşletmelerin Stratejik Vizyonu: Gerçeğe Dönüştürme Stratejileri ve Eylem Planları”, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, S. 4, ss. 143-166.
  • POWELL, T. C., 1992, “Strategic Planning as Competitive Advantage”, Strategic Management Journal, Vol. 13, No. 7, ss. 551-558.
  • REEVES, D., B., 2007, “Making Strategic Planning Work”, EducationalLeadership, Vol. 64, No. 4, ss. 86-87.
  • ROBINSON, R. B., 1982, “TheImportance of Outsiders in Small Firm Strategic Planning”, Academy of MangamentJournal, Vol. 215, No. 1, ss. 80-93.
  • SENGE, P. (Çev. İLDENİZ, A., DOĞUKAN, A.), Beşinci Disiplin, Yapı Kredi Ya., İstanbul, 1996, s. 165
  • Süleyman Demirel Üniversitesi Stratejik Planı (2006-2010), SDÜ Ya., Isparta.
  • Süleyman Demirel Üniversitesi Stratejik Planı (2011-2015), SDÜ Ya., Isparta.
  • TOFTOY, C. N., CHATTERJEE, J., 2004, “MissionStatementsandthe Small Business”, Business StrategyReview, Vol. 15, ss. 41-44.
  • TOKAY, N. 2006, “Yerel Yönetimlerde Stratejik Planlama Eğitim Semineri” TEPAV, http://www.tepav.org.tr/ (28.06.2006).
  • ÜLGEN, H.,MİRZE, K., 2004,İşletmelerde Stratejik Yönetim, Literatür Ya., İstanbul.
  • Yıldız Teknik Üniversitesi 2007-2010 Stratejik Planı, YTÜ Ya., İstanbul.
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Stratejik Plan 2011-2015, YTÜ Ya., İstanbul.
  • YURTSEVEN, H. R.,2003, İşletmelerde Misyon İfadesinin Stratejik Yönü: Türkiye’ deki Beş Yıldızlı Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma, 11. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 22- 24 Mayıs, Afyon, ss. 179-188.
There are 52 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

H. İbrahim Özmen This is me

Fatma Özmen

Şakir Sakarya This is me

Publication Date December 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Özmen, H. İ., Özmen, F., & Sakarya, Ş. (2013). BEŞ YILDA NE DEĞİŞTİ?: ÜNİVERSİTELERDE STRATEJİK PLANLAMA ÇALIŞMALARI (Misyon ve Vizyon Ekseninde Karşılaştırmalı Bir Analiz). Bilgi Ekonomisi Ve Yönetimi Dergisi, 8(2), 27-39.