Concepts such as
inefficiency, clumsiness, paperwork, and heavy progress in business with the
traditional understanding of the state have begun to decline with the
development of information and communication technology and its adaptation to
public sector services. The Electronic Government (e-government), which is one
of these service applications and which we can generally define as the move of
services to the electronic center, provides citizens with access to public
services for 7 days and 24 hours. Just as information and communication
technologies are constantly evolving, the systems they interact with have also
entered a process of change and transformation. Within this process of change,
the e-government began to share its place with the Mobile Government (m-government).
With the m-government, now many services in the public are starting to reach
our tablets, from where the service is produced to mobile phones. E-government
and m-government prevented the unnecessary formalities in the public and lost
time and cost. The purpose of this study is to examine the concepts of
e-government and m-government and its applications in public services with the
use of information and communication technologies. Starting from the
description of e-government and m-government concepts, the study presents views
on the functioning of e-government and m- government applications in Turkish
public administration, examples of good practice, opportunities and threats,
strengths and weaknesses and how their weaknesses can be prevented.
Geleneksel devlet anlayışı ile kamuda var olan verimsizlik, hantallık, kırtasiyecilik, işlerin ağır ilerlemesi gibi kavramlar günümüzde bilgi ve iletişim teknolojilerinin gelişimi ve bunun kamu sektörü hizmetlerine uyarlanması ile birlikte azalmaya başlamıştır. Bu hizmet uygulamalarından biri olan ve genel olarak hizmetlerin elektronik ortama taşınması olarak tanımlayabileceğimiz Elektronik Devlet (e-devlet) ile vatandaşlar kamu hizmetlerine yedi gün yirmi dört saat erişim sağlayabilmektedirler. Nasıl ki bilgi ve iletişim teknolojileri sürekli bir gelişim halinde ise etkiledikleri sistemler de bir değişim ve dönüşüm sürecine girmiştir. Bu değişim süreci içerisinde e-devlet te yerini Mobil Devlet (m-devlet) ile paylaşmaya başlamıştır. M-devlet ile artık kamudaki pek çok hizmet, hizmetin üretildiği yerden cep telefonlarımıza, tabletlerimize kadar ulaşmaya başlamıştır. E-devlet ve m-devlet sayesinde kamuda gereksiz formaliteler engellenmiş, zaman ve maliyet kaybı azalmıştır. Bu çalışmanın amacı bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımı ile kamu hizmetlerinde görülen e-devlet ve m-devlet kavramları ile uygulamalarını irdelemektir. Çalışma e-devlet ve m-devlet kavramlarının açıklanması ile başlayarak Türk kamu yönetiminde e-devlet ve m-devlet uygulamalarının işleyişi, iyi uygulama örnekleri, fırsatlar ve tehditler, güçlü ve zayıf yönleri ile zayıf yönlerinin nasıl engellenebileceği konusunda görüşler sunmaktadır.
Dönüşüm kamu yönetimi e-hizmet e-devlet m-devlet vatandaşlar
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 2 |