Based on the theories of contingency, transaction cost and trust, the main purpose of this study is to investigate the impact of green collaboration between brands or suppliers and customers in lastmile green deliveries on consumers' purchase intention through green delivery in order to ensure green cooperation in deliveries. It also demonstrates the alternatives that brands should provide to consumers for last-mile green delivery, based on transaction cost and trust theories. The study enriches the literature by relating transaction cost and trust theories to green collaboration and sustainable behavior of consumers. In this context, the study conceptually addresses the impact of transaction cost and trust on last-mile green delivery in the online purchasing process; It touches upon the importance of contingency theory and green collaboration through a literature review.
Beklenmedik durum (contingency), işlem maliyeti (transaction cost) ve güven (trust) teorilerine1 dayanarak, son kilometre teslimatlarda markalar ve müşteri arasındaki yeşil işbirliğinin, tüketicilerin yeşil teslimat aracılığıyla satın alma etkisini araştıran bu çalışmanın temel amacı çevrimiçi satın alma süreçlerinde tüketicilerin markalarla son kilometre teslimatlarda yeşil işbirliği yapmasını sağlamaktır. Ayrıca markaların son kilometre yeşil teslimat için tüketicilere işlem maliyeti ve güven teorilerine dayanarak sağlaması gereken alternatifleri göstermektir. Çalışma işlem maliyeti ve güven teorilerini, yeşil iş birliği ve tüketicilerin sürdürülebilir davranışları ile ilişkilendirerek literatürü zenginleştirmektedir. Bu bağlamda, çalışma çevrimiçi satın alma sürecinde, son kilometre yeşil teslimat için işlem maliyetinin ve güvenin etkisini kavramsal olarak ele alırken; beklenmedik durum teorisi ile yeşil işbirliğinin önemine literatür incelemesi ile değinmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Marketing Management, Consumer Behaviour |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2024 |
Submission Date | February 19, 2024 |
Acceptance Date | June 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 1 |