Destinasyon Pazarlamasında Coğrafi İşaretli Ürünler; Gaziantep Örneği
Yıl 2023,
Cilt: 3 Sayı: 2, 237 - 264, 26.12.2023
Ayşen Ertaş Sabancı
,
Göksel Kemal Girgin
Öz
Turizm ve gastronomi destinasyonları rekabet avantajı sağlamak için birçok farklı destinasyon pazarlama stratejileri uygulamaktadırlar. Yöresel ürünler bir gastronomi destinasyonunu diğer destinasyonlardan ayıran özelliklerinden biridir. Coğrafi işaretle bu ürünlerin tescillenmesi ve destinasyon markalaşmasında ve rekabette kullanılması çalışmanın çıkış noktasını oluşturmaktadır. Gastronomi turizminin günümüzde oldukça dikkat çeken ve tercih edilen bir turizm kolu haline geldiği bilinmektedir. Gastronomi turizminin önemli bir parçası olan coğrafi işaretli ürünlerin destinasyon çekicilik unsuru olarak kullanılabilmesi için doğru şekilde pazarlanması gerekmektedir. Bundan dolayı tanıtım materyallerinde coğrafi işaretli ürünlere yer verilmesi hem yerel mutfağın tanıtılması hem de ülke ve bölge turizminin geliştirilmesi açısından avantaj sağlamaktadır.
Araştırmada Gaziantep Kültür ve Turizm Müdürlüğü websitesi, Gaziantep Valiliği websitesi, Gaziantep Belediyesi websitesi, Gaziantep Belediyesi sosyal medya hesapları, Gaziantep Valiliği sosyal medya hesapları ve Gaziantep Kültür ve Turizm Müdürlüğü sosyal medya hesaplarında yer verilen Gaziantep iline ait coğrafi işaretli yiyecek ve içeceklere ait veriler analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda elde edilen veriler analiz edilmiş ve bulgular kısmında farklı temalarla tablolaştırılmıştır.
Kaynakça
- Acar, Y. (2018). “Türkiye’deki Coğrafi İşaretli Ürünlerin Destinasyon Markalaması Kapsamında Değerlendirilmesi”. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(2), 163-177.
- Alyakut, Ö. (2016). Kültürel Ürünlerde Coğrafi İşaretleme Konusunun Medyaya Yansıması. Journal of International Social Research, 9(45), 675-686.
- Argan, M. (2007). Eğlence Pazarlaması. Detay Yayıncılık, Ankara.
- Cebeci, H. & Şen, A. M., (2020). Coğrafi İşaret Tescilli Soğuk Bir Lezzet: Görele Dondurması. Gastroia: Journal Of Gastronomy And Travel Research, 4(2), 197-217.
- Çakır, F.; Çakır, M. Ve Gürsoy, Ö. (2011). Global İşletmelerin Yerel Ürün Kararları Ve Tüketicilerin Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisi, Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2). Issn: 1309 -8039 (Online).
- Doğalı, B. (2020). Coğrafi İşaret, Markalaşma Ve Kırsal Turizm İlişkileri. İnsan ve Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 525-541.
- Esen, Ş. (2016). “Bir Farklılaşma Stratejisi Olarak Coğrafi İşaretler Ve Türkiye İncelemesi”. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(14), 447-464.
- Gaziantep Belediyesi Facebook Sayfası, https://www.facebook.com/Gaziantepbeld/ Erişim Tarihi, 25.11.2022
- Gaziantep Belediyesi Instagram Sayfası, https://www.instagram.com/Gaziantepbeld/ Erişim Tarihi, 25.11.2022
- Gaziantep Belediyesi Twitter Sayfası, https://twitter.com/Gaziantepbeld/ Erişim Tarihi, 25.11.2022
- Gaziantep Belediyesi Websitesi, https://www.gaziantep.bel.tr/tr Erişim Tarihi, 25.11.2022
- Gaziantep İl Kültür ve Turizm Müdürdüğü Facebook Sayfası, https://www.facebook.com/profile.php?id=100064618905238 Erişim Tarihi, 25.11.2022
- Gaziantep İl Kültür ve Turizm Müdürdüğü Instagram Sayfası, https://www.instagram.com/gaziantepkulturturizm/ Erişim Tarihi, 25.11.2022
- Gaziantep İl Kültür ve Turizm Müdürdüğü Twitter Sayfası, https://twitter.com/gaziantep_il Erişim Tarihi, 25.11.2022
- Gaziantep İl Kültür ve Turizm Müdürdüğü Websitesi, https://gaziantep.ktb.gov.tr/ Erişim Tarihi, 25.11.2022
- Gaziantep Valiliği Facebook Sayfası, https://www.facebook.com/gantepvaliligi/ Erişim Tarihi, 25.11.2022
- Gaziantep Valiliği Instagram Sayfası, https://www.instagram.com/gantepvaliligi/ Erişim Tarihi, 25.11.2022
- Gaziantep Valiliği Twitter Sayfası,https://twitter.com/gantepvaliligi Erişim Tarihi, 25.11.2022
- Gaziantep Valiliği Websitesi, http://www.gaziantep.gov.tr/ Erişim Tarihi, 25.11.2022
- Karayiğit, R. ve Güçlü Nergiz, H. (2020). “Adıyaman Pestili’nin Coğrafi İşaret Kapsamında Değerlendirilmesi”. International Marmara Social Sciences Congress,469-474.
- Lin Y.C.,Pearson, T. E., &Cai, L. A. (2011). Food As A Form Of Destination Identity: A Tourism Destination Brand Perspective, Tourism And Hospitality Research, 11(1), 30–48.
- Okumus, B.,Xiang, Y., &Hutchinson, J. (2018). Local Cuisines And Destination Marketing: Cases Of Three Cities In Shandong, China. Pacıfıc Journal Of Tourısm Research, 23(6), 584–599.
- Okumuş, B.,& Çetin, G. (2018). Marketing Istanbul As A Culinary Destination, Journal Of Destination Marketing & Management, 1-7.
- Okumuş, F.,Kock, G., Scantleburg, M. M. G., & Okumuş, B. (2013). Using Local Cuisines When Promoting Small Caribbean Island Destinations, Journal Of Travel &Tourism Marketing, 30, 410–429.
- Özdemir, G. (2008). Destinasyon Pazarlaması. Detay Yayıncılık, Ankara.
- Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntem Bilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,11(1), 323-343.
- Saatçi, G. (2019). Coğrafi İşaretli Yiyeceklerin Tanıtım Unsuru Olarak Yöresel Yemekler Kapsamında. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(1), 358-374.
- Silkes, C.A.,Cai, L.A., &Letho, X. Y. (2013), Marketing To The Culinary Tourist. Journal Of Travel &Tourism Marketing, 30, 335–349.
- Tinsley, R. ve Lynch, P. (2001). “Small Tourism Business Networks and Destination Development”. International Journal of Hospitality Management,20(4), 367-378.
- Türk Patent ve Marka Kurumu, (2022). https://ci.turkpatent.gov.tr/anasayfa Erişim Tarihi, 03.11.2022.
- Usta S. ve Şengül S., (2021). “Gastronomi Turizmi Cazibe Unsurları”, Şengül S. Ve Kurnaz A. ( Ed.), Gastronomi Turizmi, (61 -102). Detay Yayıncılık, Ankara.
- Üzümcü, T. P., Alyakut, Ö., & Akpulat, N. A. (2017). Coğrafi İşaretleme Kapsamında Kocaeli Gastronomik Ürünlerinin Değerlendirilmesi. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19(28), 132-140.