Colors are very important in human life. Colors are also used to regulate social life. The purpose of this study is to examine the effect of colors on memory by using words written in different colors. 9th grade students were included in the study. The first memory part of the test was applied to the students before the course and the second part of the test was applied half an hour later to the end of the lesson. The questionnaire consists of personal information, Ishihara Test result and memory test sections. Ten words were determined randomly (Öktem’s Verbal Memory Process Test) (Garden, Shoe, Horse, Truck, Lemon, Cup, Mosque, Bread, Star and Morning). In the color selection, red, yellow, blue and black were taken. Five students were piloted and applied on a total of 14 (12-16 minutes) minutes. The internal consistency of memory tests was found to be high (Cronbach alpha = 0.93, N = 5). The significance level was set at (p<0.05). 110 people participated in the study. Forty-six (41.8%) were female and 64 (58.2%) were men 110 people participated in the study. When the difference between the A (Red), B (Blue), C (Yellow) and D (Black) groups were examined, it was found that there was no difference between the color groups in the 1st Test and there was a significant difference in the other test measurements (p <0.01). 3. Instant memory red and black were more permanent in the test (p <0.01). 4. In the test, the red color alone had higher memory scores than the other color groups (p <0.01). 5. In the test the red color was superior to other color groups (p <0.01). All groups showed significant change in the memory score in the process (p <0.01). The memory score of each group in the process, red color test, except for the other color memory tests were observed to decrease as the time progressed (p<0. 01). The results obtained in this study show that the red and black words presented on the white background are more permanent in memory, suggesting that color combinations containing contrast are more remarkable and therefore have a more positive effect on memory.
İnsan yaşamında renklerin önemli yeri bulunmaktadır. Renkler toplumsal hayatı düzenlemek için de kullanılır. Bu çalışmada farklı renklerde yazılmış kelimeler kullanılarak, renklerin belleğe olan etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya 9. Sınıf öğrencileri dâhil edilmiştir. Öğrencilere ders başlamadan önce /Testin ilk bellek bölümü ve dersin bitimine doğru yarım saat sonra da testin ikinci bölümü uygulanmıştır. Uygulama formu kişisel bilgilerin alındığı soru formu, İshihara Testi ve bellek testinden oluşmaktadır. Bellek testi kısmı için (Öktem’in Sözel bellek süreçleri testi 10 kelime belirlenmiştir (Bahçe, Ayakkabı, At, Kamyon, Limon, Bardak, Cami, Ekmek, Yıldız ve Sabah). Renk olarak da kırmızı, sarı, mavi ve siyah renk seçilmiştir. Beş öğrenciye pilot uygulama yapılmış ve toplamda ortalama 14 (12-16 dakika) dakikada uygulanmıştır. Bellek testlerinin iç tutarlığı yüksek bulunmuştur (Cronbach alfa=0.93, N=5). Anlamlılık düzeyi olarak p<0.05 belirlenmiştir. Çalışmaya kırk altısı (%41,8) kadın ve 64 (%58,2)’ü erkek olmak üzere toplamda 110 kişi katılmıştır. 5. A (Kırmızı), B (Mavi), C (Sarı) ve D (Siyah) grupları aralarındaki bellek puanları arasındaki fark incelediğinde 1. Testte renk grupları arasında anlamlı farkın olmadığı ve diğer test ölçümlerde anlamlı fark olduğu anlaşılmıştır (p<0.01). Anlık bellek 3. Testte kırmızı ve siyah daha kalıcı olmuştur (p<0.001). 4. Testte kırmızı renk 5. Testte tek başına diğer renk gruplarına göre daha yüksek bellek puanlarına sahip olmuştur (p<0.01). Kırmızı renk tek başına diğer renk gruplarına üstün gelmiştir (p<0.01). Tüm grupların süreç içerisindeki bellek puanındaki değişim anlamlı olduğunu göstermişlerdir (p<0.01). Bütün gruplarda bellek testlerinin ölçümün yapıldığı zaman ilerledikçe kırmızı renkli test haricinde süreç içerisindeki bellek puanının azaldığı bulunmuştur (p<0.01). Bu çalışmada elde edilen sonuçlar, beyaz zemin üzerinde sunulan kırmızı ve siyah renkli kelimelerin hafızada daha fazla kalıcı olduğunu göstermekte, bu da kontrast içeren renk kombinasyonlarının daha dikkat çekici, dolayısıyla belleğe daha olumlu etkisi olduğunu düşündürmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 2 |