In this study, it is aimed to examine the difference and relationship of high school students’
attitudes towards Science and Art according to the types of schools they studied. The study group
of the research is consisted of students studying at Science and Art Centres, Fine Arts High
Schools and Science High Schools in Antalya in the 2019-2020 academic years. In the research,
a case study was conducted and the correlational survey model used by purposeful sampling.
The data obtained from the “Attitude Scale towards Art” and “Attitude Scale towards Science”,
which are used as data collection tools, were analysed with the SPSS program and the results were
interpreted. As a result of the research, it was seen that the data obtained from the Attitude Scale
towards Science did not show a statistically significant difference according to the type of school,
but the Science and Art Centre students showed more positive attitudes towards Science according
to the average of their Attitude Points towards Science. According to the data obtained from the
“Attitude towards Art Scale”, a statistically significant difference was found between the scores
of the Science and Art Centre and Science High School Students of Fine Arts High School. As a
result of the correlation analysis between Attitudes towards Science and Attitudes towards Art, a
statistically positive significant relationship was found for Science High Schools and Science and
Art Centre students.
Bu araştırmada ‘Bilim ve Sanat Ağırlıklı’ eğitim veren ortaöğretim kurumlarında öğrenim
gören lise öğrencilerinin bilime ve sanata yönelik tutumlarının, devam ettikleri okul türlerine
göre farklılık ve ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-
2020 öğretim yılında Antalya’da bulunan Bilim ve Sanat Merkezleri, Güzel Sanatlar Liseleri ve
Fen Liselerinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmuştur. Araştırmada ‘İlişkisel tarama modeli’
kullanılarak, amaçlı örneklem seçimi ile örnek olay taraması yapılmıştır. Veri toplama araçları
olarak kullanılan “Sanata Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Bilime Yönelik Tutum Ölçeği” elde
edilen veriler, SPSS programı ile analiz edilerek sonuçları yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda,
‘Bilime Yönelik Tutum Ölçeği’nden elde edilen verilerin, devam edilen okul türüne göre
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği fakat ‘Bilime Yönelik Tutum Puanları’
ortalamalarına göre Bilim ve Sanat Merkezi öğrencilerinin Bilime yönelik daha olumlu tutumlar
gösterdiği görülmüştür. “Sanata Yönelik Tutum Ölçeği” nden bulgularına göre, Güzel sanatlar
lisesi öğrencilerinin Bilim ve Sanat Merkezi ve Fen Lisesi öğrencileri puanlarından istatistiksel
olarak anlamlı farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. ‘Bilim’e Yönelik Tutumlar ’ ile ‘Sanat’a Yönelik
Tutumlar ’ arasında yapılan Korelasyon analizi sonucunda, Fen liseleri ve Bilim ve Sanat Merkezi
öğrencileri için istatistiksel açıdan pozitif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır .
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |