The goal of the research is to develop teaching materials that consist of a booklet containing a variety of mathematical questions on the topic of climate change, along with digital content such as videos, animations, interactive activities, and augmented reality applications, all designed to meet the specified learning outcomes. This material aims to raise awareness in students about climate change, increase their knowledge levels and develop their capacities on the subject. In the research, an explanatory design was selected from the mixed research methods, which integrate both qualitative and quantitative techniques. In the quantitative aspect, a single group pre-test and post-test weak experimental design was employed, while a case study model was used in the qualitative aspect to explore student opinions in depth.The study group of the research consists of 120 specially gifted students studying at Çorum Science and Art Center in the 2022-2023 academic year. Data were collected with the ‘Climate Change Awareness Scale’ and ‘Environmental Attitude Scale’. The data were analyzed using descriptive analysis and t-test results, with the SPSS 25 program. According to the analysis studies, it was determined that the pretest-posttest scores obtained from the ‘Climate Change Awareness Scale’ and ‘Environmental Attitude Scale’ showed a significant difference according to the single sample related groups t-test result (p< .05). The analysis of the qualitative data reveals that students possess detailed knowledge about global warming, its causes, and the measures that can be taken to address it. The result of the research reveals that solving climate change-themed mathematics questions in the lessons and using various digital interactions related to climate change increase the students’ climate change awareness and provide positive changes in their attitudes towards the environment.
The study was presented as an oral presentation at the Science Harmony International Youth Congress on December 16, 2023.
climate change mathematical literacy environment attitude awareness
Araştırmanın amacı, iklim değişikliği konusuna yönelik çeşitli matematik sorularını içeren bir kitapçık ile kazanımlara uygun şekilde tasarlanmış video, animasyon, etkileşimli etkinlikler ve artırılmış gerçeklik uygulamalarını içeren dijital içeriklerden oluşan bir öğretim materyali geliştirmektir. Bu materyal, öğrencilerde iklim değişikliği konusunda farkındalık oluşturmayı, bilgi düzeylerini artırmayı ve konuya ilişkin kapasitelerini geliştirmeyi hedeflemektedir. Araştırmada nitel ve nicel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma araştırma yöntemlerinden açıklayıcı desen tercih edilmiştir. Nicel boyutunda tek grup ön test-son test zayıf deneysel desen kullanılırken, nitel boyutunda öğrenci görüşlerini ayrıntılı incelemek için durum çalışması modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2022-2023 eğitim öğretim yılı Çorum Bilim ve Sanat Merkezi’nde öğrenim gören 120 özel yetenekli öğrenciden oluşmaktadır. Veriler ‘İklim Değişikliği Farkındalık Ölçeği’ ve ‘Çevre Tutum Ölçeği’ ile toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 25 programı kullanılarak betimsel analiz ve t testi sonuçları incelenmiştir. Yapılan analiz çalışmalarına göre, ‘İklim Değişikliği Farkındalık Ölçeği’ ve ‘Çevre Tutum Ölçeği’nden elde edilen öntest-sontest puanlarının, tek örneklem ilişkili gruplar t- testi sonucuna göre anlamlı bir fark gösterdiği tespit edilmiştir (p< .05). Nitel verilerin analizi sonucunda, öğrencilerin küresel ısınma, nedenleri ve alınabilecek önlemler hakkında detaylı bilgilere sahip oldukları görülmektedir. Araştırmanın sonucu, iklim değişikliği temalı matematik sorularının derslerde çözülmesinin ve iklim değişikliğiyle ilgili çeşitli dijital etkileşimlerin kullanılmasının, öğrencilerin iklim değişikliği farkındalığını artırdığını ve çevreye yönelik tutumlarında olumlu değişiklikler sağladığını ortaya koymaktadır.
Çalışma, 16 Aralık 2023 tarihinde Bilim Armonisi Uluslararası Gençlik Kongresinde sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
iklim değişikliği matematik okuryazarlığı çevre tutum farkındalık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |