Söz varlığı içinde deyimler, ait oldukları toplumun kültürünü kuşaktan kuşağa aktaran önemli bir araçtır. Deyimler, çocuğun günlük
hayatı içinde yaşadığı toplumun kültürüyle pratik bir bağ kurmasını
sağlar. Edebî eserler ve ders kitapları ise eğitim ortamlarında deyim
kazanımını gerçekleştiren öncelikli materyaller olarak karşımıza çıkar. Bu materyallerin etkin bir şekilde kullanımı deyim edinimini
kolaylaştırır. Araştırmamız kapsamında dört çocuk edebiyatı yazarının hikâye ve romanlardan oluşan toplam on dokuz eser içerdikleri deyimler açısından incelenmiştir. Bu inceleme sonucunda tespit
edilen deyimler millî ve kültürel unsurları içerme durumuna göre
değerlendirilmiş ve çalışmamızın son aşamasında MEB yayınları 5, 6,
7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan deyimlerle karşılaştırılmıştır. Ders kitapları ve incelediğimiz çocuk kitaplarında ortak olan
ve olmayan deyimler belirlenmiştir. Böylece bir Türkçe öğretmeninin
ders kitabı dışında roman, hikâye ve şiir kitapları ile çocukların dil
gelişimine ve toplumun kültür aktarımına katkılar sunabileceği ifade
edilmeye çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 86 |
Ahmet Yesevi University Board of Trustees