Hoca Ahmet Yesevi, with a significant place in Turkish religion, faith and sufi experience, provided significant contributions to the spread and adoption of Islam in Anatolia since the twelfth century. Followers and those inspired by Ahmet Yesevi are accepted as dervishes called the Horasan Erenler and/or Alperen who were dynamic elements moving from Central Asia toward the west and formed a tradition of religion-sufism due to Yesevi’s influence. At the same time, they also played a unifying-cohesive role between individuals and the public in Anatolia through poetry, music and chants in the dervish-sufi tradition. Based on deep meaning and tolerance this understanding formed a new trend on the Central Asia-Anatolia belief map, reflecting intellectual inspiration from material to meaning, external to internal, religious rules to observation, intertwined with Islamic injunctions about humanity, morals and tolerance in poetry, chants, idioms and Alevi chants. This study will investigate the musical elements, ceremonies and rituals within the currently continuing Anatolian dervish-sufi tradition for principles systemized in Ahmet Yesevi’s Turkistan, to evaluate their reflections in Turkish music culture.
Türk-İslam inanç ve tasavvuf yaşamında önemli bir yeri olan Hoca Ahmet Yesevî, on ikinci yüzyıldan itibaren Orta Asya’da olduğu kadar Anadolu’da da İslamiyet’in yayılıp benimsenmesine önemli katkılar sağlamıştır. Ahmet Yesevî’nin takipçileri ve Orta Asya’dan batıya doğru hareketin dinamik unsurları olarak Horasan Erenleri ve/veya Alperenler olarak adlandı- rılan dervişler, Yesevî’nin etkisiyle dinî-tasavvufi bir gelenek oluşturmuş, aynı zamanda Anadolu’da tekke-tasavvuf geleneği içinde şiir, müzik ve ilahilerle, insanlar ve halklar arasında birleştirici-kaynaştırıcı bir rol oynamışlardır. Orta Asya-Anadolu inanç haritasında kurulan yeni bir akım olan derin bir mana ve hoşgörünün esas alındığı bu anlayışla, maddeden manaya, dıştan içe, şeriattan tarikata, iç-içe geçen düşünsel ilhamlarla İslamiyet’in insani, ahlaki ve hoşgörü ilkeleri şiirlere, ilahilere, deyiş ve nefeslere yansımıştır. Bu çalışmada, Ahmet Yesevî’nin Türkistan’da sistemleştirmiş olduğu düşüncelerinin, Anadolu’da kurulan ve etkileri günümüzde de devam eden tekke-tasavvuf geleneği içindeki müzikal unsurlar, törenler ve ritüellere etkileri incelenerek, Türk müzik kültürüne yansımaları değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 80 |
Ahmet Yesevi University Board of Trustees