Bugünkü
bilgimize göre vücûh ve nezâir terimleriyle ilgili ilk tanımı İbnü’l-Cevzî
yapmıştır. İbnü’l-Cevzî vücûh-nezâiri “bir kelimeden Kur’an’ın farklı
yerlerinde farklı anlamların kastedilmesi” olarak tarif etmiş, ayrıca “vücûhun
manaların, nezâirin lafızların adı olduğunu” belirtmiştir. Bu tanımın
vücûh ve nezâir kitaplarının muhtevasının müşterek lafızlarla sınırlandırılmasına
yol açtığını belirten İbn Teymiye, İbnü’l-Cevzî’nin tarifini eleştirmiştir. İbn
Teymiye, söz konusu kitapların sadece müşterek lafızlarla ilgili olmadığını, bu
kitaplarda müşterek lafızların yanı sıra mütevâtı lafızların da bulunduğunu belirtmiştir.
Vücûhun müşterek lafızlarda, nezâirin mütevâtı lafızlarda bulunduğunu söyleyen
İbn Teymiye, bugünkü bilgimize göre vücûh ve nezâirin tarifinde müşterek ve
mütevâtı terimlerini kullanan ilk kişidir.
İbnü’l-Cevzî’ye
yönelttiği eleştiride İbn Teymiye haklı olmakla birlikte, kendi yaptığı tanım da
çeşitli sorunlar içermektedir. Bu tarifin en önemli sorunu, vücûh ve nezâir
literatürünün muhtevasıyla birebir örtüşmeyen “müşterek” ve “mütevâtı”
terimlerini tanıma ithal etmesidir. Zira vücûh ve nezâir alanındaki eserlerde
geçen vecih/vücûh tabirinin lafz-ı müşterekle, nazîr/nezâir tabirinin de lafz-ı
mütevâtı ile birebir örtüşmediği görülmektedir. İlaveten İbn Teymiye’nin nezâir
tarifinde kullandığı “elfâz-ı mütevâtıe”nin, vücûh ve nezâir literatüründe
nezâir karşılığında değil, vücûh karşılığında kullanılması İbn Teymiye’nin
vücûh-nezâir anlayışının bir diğer sorundur. Vücûh ve nezâir kitaplarında yer
alan maddelerin, her zaman homojen bir şekilde lafz-ı müşterek ya da lafz-ı
mütevâtı kategorisine girmemesi, onun yaptığı tanımın bu kitaplardaki muhteva
açısından kapsayıcı olmadığının bir diğer göstergesidir. Bu makalede İbn
Teymiye’nin vücûh ve nezâir tarifinin etkileri ve yol açtığı sorunlar üzerinde
durulacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 5 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2018 Sayı: 36 |