Hıristiyan resim sanatında
oldukça önemli bir yere sahip olan Meryem’e Müjde Sahnesi, hem Kanonik hem de
Apokrif kaynaklı olması bakımından önemlidir. Kanonik İncillerde, sahne ile
ilgili olarak ayrıntılı bilgi verilmezken, sahnenin hemen hemen tüm ikonografik
elemanları ile ilgili bilgileri, Apokrif kaynaklardan elde ederiz. Bunlar
içerisinde sahne ile ilgili olarak en ayrıntılı
bilgiyi 2. yüzyılda yazılmış olan Yakobus’un Protoevangelium’u
verir. Çalışma konusunu oluşturan Meryem’in kırmızı/mor yünü ve kirmeni de Protoevangelium
kaynaklıdır. Müjde sahnesi iki episoddan oluşması bakımından önemlidir. İlk
Müjde; kuyu başında gerçekleşirken, ikinci Müjde ise Meryem’in Evinde
gerçekleşmiştir. Bu bağlamda Meryem’e Evinde Müjde konumuz adına önemlidir.
Çünkü sahnede; Gabriel Meryem’e İsa’yı müjdelemek için geldiğinde, elindeki
kirmeni ile kırmızı/mor yününü örmektedir. Kırmızı ve mor bir renk olarak
birçok ikonografik gönderme içermektedir. İsa’nın eti ve kemiği ile özdeşleşen
rengin ikonografik geçmişini etkileyen birçok etken vardır.
Hıristiyan resim sanatında, Müjde sahnesi
kapsamında, Meryem’in kirmeni ikonografisini etkileyen birçok unsur vardır.
Bunlar içerisinde, Mezopotamya ve Yunan
pantheonu oldukça önemli bir yere sahiptir. Bu bağlamda her iki coğrafyadaki
Ana Tanrıça kültleri, dini ritüeller, sosyal yaşam, soyluluk, hanedan mensubu
olmak gibi geniş yelpazede birçok etken her iki rengin ikonografik gelişim
sürecini desteklemiştir. Bu çalışmada,
Müjde sahnesinde oldukça önemli bir yere sahip olan mor ve kırmızı rengin
ikonografik bir değerlendirilmesi yapılmıştır. İki rengin ikonografik
değerlendirilmesi yapılırken, Mezopotamya ve Yunan kültür çevrelerinden çeşitli
örneklendirilmelere gidilmiştir. Bu örneklendirmeler arasında Meryem sadece Ana
Tanrıçalar ile değil, Havva ile de kıyaslanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 10 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2018 Sayı: 36 |