Research Article
BibTex RIS Cite

Mülteci Çocukların Benlik Saygısı ve Umut Düzeyleri Arasındaki İlişki

Year 2024, Volume: 5 Issue: 2, 390 - 398, 27.08.2024
https://doi.org/10.58605/bingolsaglik.1508936

Abstract

Araştırma ortaokullardaki mülteci çocukların benlik saygısı ve umut düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı türdeki çalışma, Şubat-Mart 2023 tarihlerinde mülteci öğrencilerin yoğunlukta olduğu üç ortaokulda eğitim gören ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan 65 mülteci öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler; kişisel bilgi formu, İki Boyutlu Benlik Saygısı Ölçeği ve Çocuklarda Umut Ölçeği kullanılarak yüz yüze görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 12,41±1,210 yıldır. Öğrenciler benlik ölçeğinden ortalama 73,00±57,738, umut ölçeğinden 34,00±25,430 puan almışlardır. Çocukların 31’i (%47,7) kadın, 34’ü (%52,3) erkek cinsiyetine sahip, çoğunluğunun (%55,4) 6 yıldan fazladır Türkiye’de yaşadığı belirlenmiştir. Çalışmada mülteci öğrencilerin yüksek benlik saygısı ile umut düzeyine sahip oldukları belirlenmiştir. Ayrıca mülteci çocukların benlik saygıları arttıkça umut düzeylerinin de arttığı saptanmıştır. Bu doğrultuda mülteci öğrencilerin geleceğe dair umutlarını artırmak için benlik saygılarını yükseltecek ve kendileri ile barışık olmalarını sağlayacak etkinliklerin artırılması önerilmektedir..

Ethical Statement

Çalışmayı yürütebilmek için Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İnsan Araştırmaları Sağlık ve Spor Bilimleri Etik Kurul’undan 25/11/2022 tarihli ve 11/06 sayılı etik kurul onayı alınmıştır. Ayrıca araştırmanın yürütülmesi planlanan okullarda çalışabilmek için 06.02.2023 tarihli ve E.69994303 sayılı İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nden yazılı izin alınmıştır.

Supporting Institution

-

Thanks

Yazarlar, araştırmaya katılan tüm öğrencilere ve okullarda görev yapan öğretmen ve yöneticilere teşekkür eder.

References

  • 1. Samara M, El Asam A, Khadaroo A, Hammuda S. Examining the psychological well‐being of refugee children and the role of friendship and bullying. British journal of educational psychology. 2020;90(2):301-29. https://doi.org/10.1111/bjep.12282
  • 2. UNHCR. Global Trends Report 2022 Available from: https://www.unhcr.org/global-trends-report-2022.
  • 3. UNICEF. Nearly 37 million children displaced worldwide – highest number ever recorded 2022 [Available from: https://www.unicef.org/turkiye/en/press-releases/nearly-37-million-children-displaced-worldwide-highest-number-ever-recorded.
  • 4. Sarvan S, Efe E. Mülteci Çocuklar ve Sorunları. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;9(1):55-62.
  • 5. Sharf R. Psikoterapi ve Psikolojik Danışma Kuramları. Ankara: Nobel Yayınevi; 2014.
  • 6. García JA, y Olmos FC, Matheu ML, Carreño TP. Self esteem levels vs global scores on the Rosenberg self-esteem scale. Heliyon. 2019;5(3). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e01378
  • 7. Byrne JS, O'Brien EJ. Interpersonal views of narcissism and authentic high self-esteem: It is not all about you. Psychological reports. 2014;115(1):243-60. https://doi.org/10.2466/21.09.PR0.115c15z9
  • 8. Kwong KL, Lam D, Tsui S, Ngan M, Tsang B, Lai TS, et al. Self-esteem in adolescents with epilepsy: psychosocial and seizure-related correlates. Epilepsy & Behavior. 2016;63:118-22. https://doi.org/10.1016/j.yebeh.2016.07.032
  • 9. Cevher FN, Buluş M. Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarında akademik benlik saygısı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006;20(19):28-39.
  • 10. Hançer AH, Tüfekçi Z. Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2016;5(4):31-40.
  • 11. Çakmak A, Şahin H, Demirbaş Akıncı E. 7. ve 8. sınıf ortaokul öğrencilerinin sınav kaygısı ve benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. e-Kafkas Journal of Educational Research. 2017;4(2):1-9. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.315182
  • 12. Aliyev R, Tunç E. Ortaokul öğrencilerinin algılanan sosyal destek düzeyi ve benlik algılarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;21(2):401-18.
  • 13. Aydoğan SA, Deniz ME. Son çocukluk döneminde benlik saygısı ve umut. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2012;3(2):97-106.
  • 14. TDK. Türk Dil Kurumu, Umut tanımı 2023 [Available from: https://sozluk.gov.tr/.
  • 15. Frankl V. İnsanın anlam arayışı (7. Basım. çev. S. Budak). Ankara: Öteki. 2000.
  • 16. Snyder CR. Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological inquiry. 2002;13(4):249-75.
  • 17. Snyder CR, Shorey HS, Cheavens J, Pulvers KM, Adams III VH, Wiklund C. Hope and academic success in college. Journal of educational psychology. 2002;94(4):820.
  • 18. Vilaythong AP, Arnau RC, Rosen DH, Mascaro N. Humor and hope: Can humor increase hope? 2003.
  • 19. Atik G, Kemer G. Çocuklarda Umut Ölçeği'nin psikometrik özellikleri: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online. 2009;8(2):379-90.
  • 20. Yılmaz E. Ortaokul öğrencilerinin akademik başarılarının yordanmasında umut ve yaşam doyumlarının incelenmesi: Marmara Üniversitesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2017.
  • 21. Salami B, Olukotun M, Vastani M, Amodu O, Tetreault B, Obegu PO, et al. Immigrant child health in Canada: a scoping review. BMJ global health. 2022;7(4):e008189. https://doi.org/10.1136/bmjgh-2021-008189
  • 22. Scharpf F, Kaltenbach E, Nickerson A, Hecker T. A systematic review of socio-ecological factors contributing to risk and protection of the mental health of refugee children and adolescents. Clinical Psychology Review. 2021;83:101930. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2020.101930
  • 23. Özbey S, Köyceğiz M. A study on the effect of the social skill education on the academic self respect and problem solving skills of the pre-school children. International e-Journal of Educational Studies. 2020;4(8):176-89. https://doi.org/10.31458/iejes.727590
  • 24. Higgins C, Gartland D, Yelland J, Brown S, Szwarc J, Kaplan I, et al. Refugee child health: a systematic review of health conditions in children aged 0–6 years living in high-income countries. Global health promotion. 2023;30(4):45-55. https://doi.org/10.1177/17579759231165309
  • 25. Doğan T. İki boyutlu benlik saygısı: Kendini Sevme/Özyeterlik Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim. 2011;36(162).
  • 26. Snyder CR, Hoza B, Pelham WE, Rapoff M, Ware L, Danovsky M, et al. The development and validation of the Children’s Hope Scale. Journal of pediatric psychology. 1997;22(3):399-421.
  • 27. Özel D, Yılmaz AH. Educational journey of refugee students: Suggestions for practitioners. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry. 2021;12(2):405-37. https://doi.org/10.17569/tojqi.852044
  • 28. Akar F. Purposes and characteristics of internet use of adolescents. Pegem Journal of Education and Instruction. 2017;7(2):257. https://doi.org/10.14527/pegegog.2017.010
  • 29. Solmaz F, Karataş H, Kandemir H, Solmaz A. Depression, loneliness and factors influencing in Syrian refugee children. International Journal of Clinical Practice. 2021;75(5):e14039. https://doi.org/10.1111/ijcp.14039
  • 30. Blackmore R, Gray KM, Boyle JA, Fazel M, Ranasinha S, Fitzgerald G, et al. Systematic review and meta-analysis: the prevalence of mental illness in child and adolescent refugees and asylum seekers. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 2020;59(6):705-14. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2019.11.011
  • 31. Özdemir A, Budak F. Göçün çocuk ruh sağlığı üzerine etkileri. Kadem Kadın Araştırmaları Dergisi. 2017;3(2):212-23.
  • 32. Yayan EH, Düken ME, Özdemir AA, Çelebioğlu A. Mental health problems of Syrian refugee children: post-traumatic stress, depression and anxiety. Journal of pediatric nursing. 2020;51:e27-e32. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2019.06.012
  • 33. Jensen TK, Fjermestad KW, Granly L, Wilhelmsen NH. Stressful life experiences and mental health problems among unaccompanied asylum-seeking children. Clinical child psychology and psychiatry. 2015;20(1):106-16. https://doi.org/10.1177/1359104513499356
  • 34. Warash BG, Markstrom CA. Parental perceptıons of parentıng styles ın relatıon to academıc self-esteem of preschoolers. Education. 2001;121(3).
  • 35. Eseoğlu BN. Mülteci çocukların psikolojik sağlamlık ve umut düzeyleri arasındaki ilişki: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı,Yüksek Lisans Tezi, 2021.
  • 36. Ben Asher S, Sagy S, Srour A, Walden T, Huss E, Shahar E, et al. Hope among refugee children attending the International School of Peace on Lesbos. Journal of Refugee Studies. 2021;34(2):2180-99. https://doi.org/10.1093/jrs/feaa003
  • 37. Rasmussen HN, England E, Cole BP. Hope and physical health. Current Opinion in Psychology. 2023;49:101549. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2022.101549
  • 38. Bozdağ F. Mülteci çocukların psikolojik sağlamlıkları ve kültürlenme stratejileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi. Ankara, 2020.
  • 39. Brady JA, Underhill-Blazey ML, Burke PJ, Lee CS, Howard EP, Duffy LV. Experiences of school nurses caring for newly arrived immigrant and refugee children. International Journal of Educational Reform. 2021;30(4):271-99. https://doi.org/10.1177/1056787921991512
  • 40. Musliu E, Vasic S, Clausson EK, Garmy P. School nurses' experiences working with unaccompanied refugee children and adolescents: a qualitative study. SAGE Open Nursing. 2019;5:2377960819843713. https://doi.org/10.1177/2377960819843713
Year 2024, Volume: 5 Issue: 2, 390 - 398, 27.08.2024
https://doi.org/10.58605/bingolsaglik.1508936

Abstract

References

  • 1. Samara M, El Asam A, Khadaroo A, Hammuda S. Examining the psychological well‐being of refugee children and the role of friendship and bullying. British journal of educational psychology. 2020;90(2):301-29. https://doi.org/10.1111/bjep.12282
  • 2. UNHCR. Global Trends Report 2022 Available from: https://www.unhcr.org/global-trends-report-2022.
  • 3. UNICEF. Nearly 37 million children displaced worldwide – highest number ever recorded 2022 [Available from: https://www.unicef.org/turkiye/en/press-releases/nearly-37-million-children-displaced-worldwide-highest-number-ever-recorded.
  • 4. Sarvan S, Efe E. Mülteci Çocuklar ve Sorunları. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;9(1):55-62.
  • 5. Sharf R. Psikoterapi ve Psikolojik Danışma Kuramları. Ankara: Nobel Yayınevi; 2014.
  • 6. García JA, y Olmos FC, Matheu ML, Carreño TP. Self esteem levels vs global scores on the Rosenberg self-esteem scale. Heliyon. 2019;5(3). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e01378
  • 7. Byrne JS, O'Brien EJ. Interpersonal views of narcissism and authentic high self-esteem: It is not all about you. Psychological reports. 2014;115(1):243-60. https://doi.org/10.2466/21.09.PR0.115c15z9
  • 8. Kwong KL, Lam D, Tsui S, Ngan M, Tsang B, Lai TS, et al. Self-esteem in adolescents with epilepsy: psychosocial and seizure-related correlates. Epilepsy & Behavior. 2016;63:118-22. https://doi.org/10.1016/j.yebeh.2016.07.032
  • 9. Cevher FN, Buluş M. Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarında akademik benlik saygısı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006;20(19):28-39.
  • 10. Hançer AH, Tüfekçi Z. Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2016;5(4):31-40.
  • 11. Çakmak A, Şahin H, Demirbaş Akıncı E. 7. ve 8. sınıf ortaokul öğrencilerinin sınav kaygısı ve benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. e-Kafkas Journal of Educational Research. 2017;4(2):1-9. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.315182
  • 12. Aliyev R, Tunç E. Ortaokul öğrencilerinin algılanan sosyal destek düzeyi ve benlik algılarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;21(2):401-18.
  • 13. Aydoğan SA, Deniz ME. Son çocukluk döneminde benlik saygısı ve umut. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2012;3(2):97-106.
  • 14. TDK. Türk Dil Kurumu, Umut tanımı 2023 [Available from: https://sozluk.gov.tr/.
  • 15. Frankl V. İnsanın anlam arayışı (7. Basım. çev. S. Budak). Ankara: Öteki. 2000.
  • 16. Snyder CR. Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological inquiry. 2002;13(4):249-75.
  • 17. Snyder CR, Shorey HS, Cheavens J, Pulvers KM, Adams III VH, Wiklund C. Hope and academic success in college. Journal of educational psychology. 2002;94(4):820.
  • 18. Vilaythong AP, Arnau RC, Rosen DH, Mascaro N. Humor and hope: Can humor increase hope? 2003.
  • 19. Atik G, Kemer G. Çocuklarda Umut Ölçeği'nin psikometrik özellikleri: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online. 2009;8(2):379-90.
  • 20. Yılmaz E. Ortaokul öğrencilerinin akademik başarılarının yordanmasında umut ve yaşam doyumlarının incelenmesi: Marmara Üniversitesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2017.
  • 21. Salami B, Olukotun M, Vastani M, Amodu O, Tetreault B, Obegu PO, et al. Immigrant child health in Canada: a scoping review. BMJ global health. 2022;7(4):e008189. https://doi.org/10.1136/bmjgh-2021-008189
  • 22. Scharpf F, Kaltenbach E, Nickerson A, Hecker T. A systematic review of socio-ecological factors contributing to risk and protection of the mental health of refugee children and adolescents. Clinical Psychology Review. 2021;83:101930. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2020.101930
  • 23. Özbey S, Köyceğiz M. A study on the effect of the social skill education on the academic self respect and problem solving skills of the pre-school children. International e-Journal of Educational Studies. 2020;4(8):176-89. https://doi.org/10.31458/iejes.727590
  • 24. Higgins C, Gartland D, Yelland J, Brown S, Szwarc J, Kaplan I, et al. Refugee child health: a systematic review of health conditions in children aged 0–6 years living in high-income countries. Global health promotion. 2023;30(4):45-55. https://doi.org/10.1177/17579759231165309
  • 25. Doğan T. İki boyutlu benlik saygısı: Kendini Sevme/Özyeterlik Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim. 2011;36(162).
  • 26. Snyder CR, Hoza B, Pelham WE, Rapoff M, Ware L, Danovsky M, et al. The development and validation of the Children’s Hope Scale. Journal of pediatric psychology. 1997;22(3):399-421.
  • 27. Özel D, Yılmaz AH. Educational journey of refugee students: Suggestions for practitioners. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry. 2021;12(2):405-37. https://doi.org/10.17569/tojqi.852044
  • 28. Akar F. Purposes and characteristics of internet use of adolescents. Pegem Journal of Education and Instruction. 2017;7(2):257. https://doi.org/10.14527/pegegog.2017.010
  • 29. Solmaz F, Karataş H, Kandemir H, Solmaz A. Depression, loneliness and factors influencing in Syrian refugee children. International Journal of Clinical Practice. 2021;75(5):e14039. https://doi.org/10.1111/ijcp.14039
  • 30. Blackmore R, Gray KM, Boyle JA, Fazel M, Ranasinha S, Fitzgerald G, et al. Systematic review and meta-analysis: the prevalence of mental illness in child and adolescent refugees and asylum seekers. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 2020;59(6):705-14. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2019.11.011
  • 31. Özdemir A, Budak F. Göçün çocuk ruh sağlığı üzerine etkileri. Kadem Kadın Araştırmaları Dergisi. 2017;3(2):212-23.
  • 32. Yayan EH, Düken ME, Özdemir AA, Çelebioğlu A. Mental health problems of Syrian refugee children: post-traumatic stress, depression and anxiety. Journal of pediatric nursing. 2020;51:e27-e32. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2019.06.012
  • 33. Jensen TK, Fjermestad KW, Granly L, Wilhelmsen NH. Stressful life experiences and mental health problems among unaccompanied asylum-seeking children. Clinical child psychology and psychiatry. 2015;20(1):106-16. https://doi.org/10.1177/1359104513499356
  • 34. Warash BG, Markstrom CA. Parental perceptıons of parentıng styles ın relatıon to academıc self-esteem of preschoolers. Education. 2001;121(3).
  • 35. Eseoğlu BN. Mülteci çocukların psikolojik sağlamlık ve umut düzeyleri arasındaki ilişki: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı,Yüksek Lisans Tezi, 2021.
  • 36. Ben Asher S, Sagy S, Srour A, Walden T, Huss E, Shahar E, et al. Hope among refugee children attending the International School of Peace on Lesbos. Journal of Refugee Studies. 2021;34(2):2180-99. https://doi.org/10.1093/jrs/feaa003
  • 37. Rasmussen HN, England E, Cole BP. Hope and physical health. Current Opinion in Psychology. 2023;49:101549. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2022.101549
  • 38. Bozdağ F. Mülteci çocukların psikolojik sağlamlıkları ve kültürlenme stratejileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi. Ankara, 2020.
  • 39. Brady JA, Underhill-Blazey ML, Burke PJ, Lee CS, Howard EP, Duffy LV. Experiences of school nurses caring for newly arrived immigrant and refugee children. International Journal of Educational Reform. 2021;30(4):271-99. https://doi.org/10.1177/1056787921991512
  • 40. Musliu E, Vasic S, Clausson EK, Garmy P. School nurses' experiences working with unaccompanied refugee children and adolescents: a qualitative study. SAGE Open Nursing. 2019;5:2377960819843713. https://doi.org/10.1177/2377960819843713
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Pediatric Health and Illnesses Nursing
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Necla Kasımoğlu 0000-0001-9957-0959

Ayşe Gürol 0000-0002-7408-5428

Tuğba Oluç 0000-0001-8385-1203

Early Pub Date August 26, 2024
Publication Date August 27, 2024
Submission Date July 2, 2024
Acceptance Date July 9, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 5 Issue: 2

Cite

Vancouver Kasımoğlu N, Gürol A, Oluç T. Mülteci Çocukların Benlik Saygısı ve Umut Düzeyleri Arasındaki İlişki. BÜSAD. 2024;5(2):390-8.