Research Article
BibTex RIS Cite

Examining Nursing Students' Metaphor Perceptions Towards the Concepts of 'Surgery' and 'Surgical Nurse'

Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 103 - 113, 26.04.2025

Abstract

The aim of this study is to reveal the perceptions of nursing students regarding the concepts of surgery and surgical nurse through metaphors. In this study, the phenomenology research design, one of the qualitative research methods, was used. The universe of the study consisted of 132 second-year nursing students studying at a university in the Central Black Sea Region in the spring semester of the 2023-2024 academic year. No sample selection was made and the entire universe was included in the study. The research data were obtained with the data collection form created to reveal their introductory information and perceptions of the concepts of surgery and surgical nurse. The content analysis method was used in the analysis of the research data. The students included in the study were between the ages of 18-23 and 69.0% were female. While 60% of the students stated that their current opinion about the concept of surgery was positive, 57% stated that their current opinion about the concept of surgical nursing was positive. The nursing students (n:100) included in the study created 15 different metaphors for the concept of surgery and 18 different metaphors for the concept of surgical nursing. More than half of the nursing students in the study had positive thoughts about surgery and surgical nursing. It is thought that this was due to their observations during practice. Half of the students considered the concept of surgery as a whole in which the nurse was an inseparable part.

References

  • Eti-Aslan. F. ve Kan-Öntürk, Z. (2011). Güvenli Ameliyathane Ortamı; Biyolojik, Kimyasal, Fiziksel ve Psikososyal Riskler, Etkileri ve Önlemler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4 (1), 133-140.
  • Uğurlu, Z, Karahan, A, Ünlü, H, Abbasoğlu, A, Özhan-Elbaş, N, Avcı-Işık, S. and Tepe, A. (2015). The Effects of Workload and Working Conditions on Operating Room Nurses And Technicians. Workplace Health and Safety, 63(9), 399–407.
  • Golvani, J, Roos, L. and Henricson, M. (2021). Operating Room Nurses’ Experiences of Limited Access to Daylight in The Workplace- a Qualitative İnterview Study. BMC Nursing, 20(1), 227. doi:10.1186/s12912-021-00751-8.
  • Erdağı Oral S. Cerrahi Hemşireliği. In: Çelik S, ed. Cerrahi Hemşireliğinde Güncel Uygulamalar. Ankara: Çukurova Nobel Tıp Kitabevi;2021:1-16.
  • Anılan, B. (2017). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Kimya Kavramına İlişkinin Metaforik Algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 7- 27.
  • Şeyihoğlu, A. ve Gencer, G. (2011). Hayat Bilgisi Öğretiminde “Metafor” Tekniğinin Kullanımı. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(3), 83-100.
  • Gunawan, J, Aungsuroch, Y, Sukarna, A. and Nazliansyah-Efendi, F. (2018). The İmage of Nursing as Perceived by Nurses: A Phenomenological Study. Nursing and Midwifery Studies, 7(4), 180. https://doi.org/10.4103/nms.nms_24_18.
  • Gür, H, Hangül, T. ve Kara, A. (2014). Ortaokul ve lise öğrencilerinin “matematik” kavramına ilişkin sahip oldukları metaforların karşılaştırılması. International Journal Of Social Science, 25(I), 427-444.
  • Teskereci G, Sümen A, Çiçek S.N ve Özerli A.N. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin yabancı dil olarak i̇ngilizceye i̇lişkin algıları: Bir metafor çalışması. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(3), 294-304.
  • Kale, E. and Çiçek, Ü. (2015). Metaphor perceptions of nurses about their own profession. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 142–151. https://doi.org/10.5222/shyd.2015.142
  • Yılmaz, Ö. ve Özbek-Güven, G. (2021). Öğrenci hemşirelerin hemşire kavramına i̇lişkin metaforik algıları. Eurasian JHS, 4(3), 170-178
  • Özmen, D. ve Çeti̇nkaya, A. (2016). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin mesleki algılarına yönelik nitel bir çalışma. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 18(1), 1307–9557.
  • Özveren, H, Özden, D. ve Gülnar, E. (2018). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin hemşirelik algısı: Bir metafor analizi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 27(2), 162–169.
  • Saldamlı, A. ve Andsoy-Işık, I. (2017). Cerrahi hemşirelerinin cerrahi hemşireliğine ilişkin metafor algıları. 2. Uluslararası 10. Ulusal Türk Ameliyathane ve Cerrahi Hemşireliği Kongresi, 583–584.
  • Tutan, F.D. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Sağlığı Hemşireliğine İlişkin Algıları: Metafor Çalışması. Sağlık ve Toplum, 32(3), 203-214.
  • Kale E, Çiçek Ü. (2015). Hemşirelerin kendi mesleklerine yönelik metafor algıları. Sağlık ve hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(2), 142-151.
  • Eraslan, L. (2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış, 27, 21-22.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri̇. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62–80.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Güncelleştirilmiş Geliştirilmiş 5. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 366. ISBN 9750200071
  • Çekiç, Y. and Yüksel, R. (2021). Metaphors of nursing students on the perception of mental illness: a qualitative study. Journal of Psychiatric Nursing, 12(2), 85-92.

Hemşirelik Öğrencilerinin ‘Cerrahi’ ve ‘Cerrahi Hemşiresi’ Kavramlarına Yönelik Metafor Algılarının İncelenmesi

Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 103 - 113, 26.04.2025

Abstract

Bu araştırmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin cerrahi ve cerrahi hemşiresi kavramına ilişkin sahip oldukları algıları, metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomonoloji (olgu bilim) araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılı bahar döneminde, Orta Karadeniz Bölgesi’nde yer alan bir üniversitede öğrenim gören 132 ikinci sınıf hemşirelik bölümü öğrencisi oluşturmuştur. Örneklem seçimine gidilmeyip evrenin tamamı araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma verileri tanıtıcı bilgilerini ve cerrahi ile cerrahi hemşiresi kavramlarına yönelik algılarını ortaya koymak amacıyla oluşturulan veri toplama formu ile elde edilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya dahil olan öğrencilerin yaşı 18- 23 yaş aralığındadır ve %69.0’u kadındır. Öğrencilerin %60’ı cerrahi kavramı hakkında şu anki düşüncesinin olumlu olduğunu söylerken, %57’si cerrahi hemşireliği kavramına yönelik şu anki düşüncesinin olumlu olduğunu ifade etmiştir. Araştırmaya dahil olan hemşirelik öğrencileri (n:100) tarafından cerrahi kavramına yönelik 15, cerrahi hemşireliği kavramına yönelik ise 18 adet farklı metafor oluşturulmuştur. Araştırmada hemşirelik öğrencilerinin yarıdan fazlası cerrahi ve cerrahi hemşireliği hakkında olumlu düşüncelere sahiptir. Bunun nedeninin uygulama sırasındaki gözlemleri olduğu düşünülmektedir. Öğrencilerin yarısı ise cerrahi kavramını içinde hemşirenin de ayrılmaz bir parça olduğu bir bütün olarak ele almışlardır.

References

  • Eti-Aslan. F. ve Kan-Öntürk, Z. (2011). Güvenli Ameliyathane Ortamı; Biyolojik, Kimyasal, Fiziksel ve Psikososyal Riskler, Etkileri ve Önlemler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4 (1), 133-140.
  • Uğurlu, Z, Karahan, A, Ünlü, H, Abbasoğlu, A, Özhan-Elbaş, N, Avcı-Işık, S. and Tepe, A. (2015). The Effects of Workload and Working Conditions on Operating Room Nurses And Technicians. Workplace Health and Safety, 63(9), 399–407.
  • Golvani, J, Roos, L. and Henricson, M. (2021). Operating Room Nurses’ Experiences of Limited Access to Daylight in The Workplace- a Qualitative İnterview Study. BMC Nursing, 20(1), 227. doi:10.1186/s12912-021-00751-8.
  • Erdağı Oral S. Cerrahi Hemşireliği. In: Çelik S, ed. Cerrahi Hemşireliğinde Güncel Uygulamalar. Ankara: Çukurova Nobel Tıp Kitabevi;2021:1-16.
  • Anılan, B. (2017). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Kimya Kavramına İlişkinin Metaforik Algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 7- 27.
  • Şeyihoğlu, A. ve Gencer, G. (2011). Hayat Bilgisi Öğretiminde “Metafor” Tekniğinin Kullanımı. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(3), 83-100.
  • Gunawan, J, Aungsuroch, Y, Sukarna, A. and Nazliansyah-Efendi, F. (2018). The İmage of Nursing as Perceived by Nurses: A Phenomenological Study. Nursing and Midwifery Studies, 7(4), 180. https://doi.org/10.4103/nms.nms_24_18.
  • Gür, H, Hangül, T. ve Kara, A. (2014). Ortaokul ve lise öğrencilerinin “matematik” kavramına ilişkin sahip oldukları metaforların karşılaştırılması. International Journal Of Social Science, 25(I), 427-444.
  • Teskereci G, Sümen A, Çiçek S.N ve Özerli A.N. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin yabancı dil olarak i̇ngilizceye i̇lişkin algıları: Bir metafor çalışması. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(3), 294-304.
  • Kale, E. and Çiçek, Ü. (2015). Metaphor perceptions of nurses about their own profession. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 142–151. https://doi.org/10.5222/shyd.2015.142
  • Yılmaz, Ö. ve Özbek-Güven, G. (2021). Öğrenci hemşirelerin hemşire kavramına i̇lişkin metaforik algıları. Eurasian JHS, 4(3), 170-178
  • Özmen, D. ve Çeti̇nkaya, A. (2016). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin mesleki algılarına yönelik nitel bir çalışma. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 18(1), 1307–9557.
  • Özveren, H, Özden, D. ve Gülnar, E. (2018). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin hemşirelik algısı: Bir metafor analizi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 27(2), 162–169.
  • Saldamlı, A. ve Andsoy-Işık, I. (2017). Cerrahi hemşirelerinin cerrahi hemşireliğine ilişkin metafor algıları. 2. Uluslararası 10. Ulusal Türk Ameliyathane ve Cerrahi Hemşireliği Kongresi, 583–584.
  • Tutan, F.D. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Sağlığı Hemşireliğine İlişkin Algıları: Metafor Çalışması. Sağlık ve Toplum, 32(3), 203-214.
  • Kale E, Çiçek Ü. (2015). Hemşirelerin kendi mesleklerine yönelik metafor algıları. Sağlık ve hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(2), 142-151.
  • Eraslan, L. (2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış, 27, 21-22.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri̇. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62–80.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Güncelleştirilmiş Geliştirilmiş 5. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 366. ISBN 9750200071
  • Çekiç, Y. and Yüksel, R. (2021). Metaphors of nursing students on the perception of mental illness: a qualitative study. Journal of Psychiatric Nursing, 12(2), 85-92.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Surgical Diseases Nursing​​, Nurse Education
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Belgin Şen Atasayar 0000-0001-9680-7439

Early Pub Date April 23, 2025
Publication Date April 26, 2025
Submission Date December 16, 2024
Acceptance Date January 30, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 6 Issue: 1

Cite

Vancouver Şen Atasayar B. Hemşirelik Öğrencilerinin ‘Cerrahi’ ve ‘Cerrahi Hemşiresi’ Kavramlarına Yönelik Metafor Algılarının İncelenmesi. Bingöl Üniversitesi Sağlık Dergisi. 2025;6(1):103-1.