Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin temel özelliği, yönetimde güçler
ayrılığı ilkesini esas almış olmasıdır. Bu esasa göre, yasama, yürütme ve yargı
güçleri ayrı ayrı örgütlenmiş olup bu güçlerin görev ve yetkileri ile yetki
kaynakları anayasada belirtilmiştir. Buna göre yasama gücü kanunları yapar,
genel kuralları koyar. Yürütme gücü kanunlara göre, bu kuralları uygular. Yargı
gücü ise uygulamadan kaynaklanan sorunları çözer. Türkiye’de güçlerin ayrılığı benimsenmiş
olsa da yürütme erki yönetimin merkezinde yer alır. Temsili demokrasilerde
yürütme gücünü doğrudan veya dolaylı yollarla seçilen hükümet kullanmaktadır.
Ancak, demokrasisi konsolide olamamış Türkiye gibi ülkelerde seçilmişlerin
iktidar olup, muktedir olamaması sorunu bulunmaktadır. Yürütmenin asli gücü
seçilmiş kanadı hükümetlerin seçimlerde vatandaşlardan aldıkları yetki ile
ülkeyi yönetmesi beklenirken seçilmişlerin emri altında çalışması gerekirken
yürütmenin atanmışlar kanadı kendi görev ve yetki alanının dışına çıkarak ülke
yönetiminde etkili olmuştur. Türkiye’de, özellikle çok partili siyasal yaşama
geçişin ardından darbeler veya MGK gibi kurullar aracılığıyla asker, siyaset ve
idare üzerinde doğrudan etkili olmuştur. 15 Temmuz 2016 gecesi yaşanan darbe
girişimi ülkede yeni bir sürecin başlamasını da beraberinde getirmiştir. Darbe
girişimi, vatandaşların desteği, hükümetin ve güvenlik güçlerinin mücadelesi
sonucunda başarısız olmuştur. Ancak, girişim sonrasında hükümet darbe
girişimini bertaraf etmek için bazı tedbirleri yürürlüğe koymuştur. Ülke
genelinde Olağanüstü Hal Yönetimi ilan edilmesi, bu tedbirlerin başında
gelmiştir. Bu çerçevede hükümet, çok sayıda Kanun Hükmünde Kararname çıkararak
başta kamu yönetimi olmak üzere pek çok alanda yasal düzenleme yapılmıştır.
Bu çalışmada, 15 Temmuz darbe teşebbüsünden sonra siyasal
iktidarın aldığı önlemlerin kamu yönetiminde meydana getirdiği bazı
değişiklikler inceleme konusu yapılmıştır. Bu inceleme, 21 Temmuz 2016-17
Temmuz 2018 tarihleri arasında Türkiye’nin tamamında üçer aylık sürelerle
uygulanan Olağanüstü Hal Yönetimi boyunca çıkarılan onlarca Kanun Hükmünde Kararname
(KHK)’ler bağlamında yapılmıştır. Bu çerçevede, KHK’larla merkezi yönetim,
yerel ve yerinden yönetimler alanında yapılan düzenlemelerin bir kısmına yer
verilmiştir. Çalışma, büyük ölçüde yasal-hukuksal metinlere dayanmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 |
BİLSAM Yayıncılık Bu dergi açık erişim sağlama politikasını benimsemiştir.
Dergide yayınlanan yazıların ilmî, fikrî ve hukukî sorumluluğu yazarlarına aittir. Yayın kurulu gönderilen yazıların yayınlanıp yayınlanmaması konusunda serbesttir. Dergiye gönderilen yazılar iade edilmez. DERGİYE GÖNDERİLEN YAYINLAR İNTİHAL AÇISINDAN İNCELENİR.
Yayımlanmış yazıların her türlü yayın hakkı Birey ve Toplum Dergisi'ne aittir. Dergide yayımlanmış yazılardan kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz.