Research Article
BibTex RIS Cite

Belgesel Sinemada Kamera Karşısında Bireyin Durumu

Year 2019, Volume: 9 Issue: 2, 19 - 48, 28.12.2019
https://doi.org/10.20493/birtop.649489

Abstract

Bu çalışmada belgesel
sinemada kamera karşısında bireyin durumu ele alınacaktır. Bu doğrultuda
çalışmada bir takım sorulara yanıtlar aranmaktadır. Temel soru ise belgesel
sinemada kameranın karşısında birey nasıl yer almaktadır? Bu sorudan hareket
ederek kamera karşısında bireyin benlik sunumuna dikkat çekilecektir.
Geleneksel resmetme biçimlerinden başlayarak ışıkla resmetme biçimlerine ve son
olarak da belgesel sinema ile birey durumuna detaylı olarak yer verilmiştir.
Çalışma boyunca benlik sunumu ya da resmetme biçimlerinde bireyin durumu
hakkında tarihsel bir süreç izlenmiştir. Bireyin yüzey üzerine resmedilmesi ile
başlayan kendini sunma, farklı resmetme araçlarıyla değişen konumu bu çalışmada
incelenmiştir. Belgesel filmler, şeylerin/kişilerin gerçek olduğu ön kabulüyle
seyredilmektedir. Belgesel sinemanın gerçek ile olan bağı sebebiyle benliğin
sunumu daha önemli ve özel bir duruma sahiptir. Belgesel sinemada kameranın
varlığı ve benliğin sunumunu daha anlaşılır kılmak adına Edgar Morin ve Jean
Rouch’un yönettiği Bir Yaz Güncesi(1960)
adlı belgesel filmden faydalanarak somut bir örnek verilmeye çalışılmıştır. 

References

  • KAYNAKÇAAbisel, N. (2003). Sessiz Sinema. İstanbul: Om.Adalı, B. (1986). Belgesel Sinema. İstanbul: Hil.Alexander, J. C. (2006). Cultural Pragmatics: Social Performance between Ritual and Strategy. Jeffrey C. Alexander, Bernhard Giesen & Jason L. Mast (Ed.), Social Performance: Symbolic Action, Cultural Pragmatics, and Ritual (s. 29-91.). Cambridge University Press. Baudrillard, J. (1998). Simülakrlar ve Similasyon. (Çev. O. Adanır). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.Bauman, Z. & R. Raud. (2018). Benlik Pratikleri. (Çev. M. Ekinci). İstanbul: Ayrıntı.Beltran, A. (Ed.). (1999). The Cave of Altamira. New York: Harry N. Abrams.Benjamin, W. (2013). Pasajlar. (Çev. A. Cemal). İstanbul: Yapı Kredi.Crary, J. (2015). Gözlemcinin Teknikleri. (Çev. E. Daldeniz). 3. Baskı. İstanbul: Metis.Demoğlu, E. (2014). Düş ile Gerçek Arasında: Sahte-Belgesel. İstanbul: Doğu.Foucault, M. (2001). Kelimeler ve Şeyler-İnsan Bilimlerinin Bir Arkeolojisi. (Çev. M. Ali Kılıçbay.). 2.Baskı. Ankara: İmge.Goffmann, E. (2016). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. (Çev. B. Cezar). İstanbul: Metis.Grierson, J. (1968). Belgesel Film Üstüne. (Çev. A. Göktürk). Ankara: Türk Dili Özel Sayısı.Grierson, J. (1979). Flaherty’s Poetic Moana. Lewis Jacobs(Ed.). The Documentary Tradition. Newyork: W.W. Norton&Company.Inc.Jackson, P. (1947). Your Question Answered. Roger Manvell(Ed.). The Penguin Film Review. London: Hazell, Watson and Viney Ltd.Kılıç, L. (2012). Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi. İstanbul: Dost.Kutay, U. (2009). Gerçeği Öldüren Kamera. İstanbul: ES. Kutay, U. (2011). Yeni Gerçekçilik ve Belgesel Sinema. Hakan Aytekin(Ed.). Belgesel Sinema 2009-2010. İstanbul: Belgesel Sinemacılar Birliği. Morin, E. & J. Rouch (Yönetmen). (1960). Bir Yaz Güncesi[Film]. Fransa. Nichols, B. (2017). Belgesel Sinemaya Giriş. (Çev. D. Eruçman). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.Oskay, Ü. (1997). Belgesel Sinema, Ampirik Algılama ve ‘Büyük Balık Küçük Balığı Yer!’ Dedirten Globalleşmenin Kültürü. Semra Güzel(Ed.), Belgesel Sinemacılar Birliği 1. Ulusal Konferansı Bildirileri, (s.148). İstanbul: Tayf.Özbek, M. (2018). Dünden Bugüne İnsan. 3.Baskı. Ankara: İmge.Park, R. E. (1950). Race and Culture. Glencoe. Illinois: The Free.Rothmann, W. (1997). Documentary Film Classics. New York: Cambridge University. Sabra, A. I. (2007). Alhazen’s Optics in Europe: Some Notes on What It Said and What It Did Not Say. Wolfgang Lefevre (Ed.), Inside The Camera Obscura: Optics and Art Under the Spell of the Projected Image (ss.53-57). Berlin: Max-Planck Institute for the History of Science. Sontag, S. (2011). Fotoğraf Üzerine. (Çev. O. Akınhay). İstanbul: Agora.Todorov, T., Foccroulle, B.& Legros, R. (2011). Sanatta Bireyin Doğuşu. (Çev. E. Özdoğan). İstanbul: Yapı Kredi.Topdemir, H. Gazi. (2002). Modern Optiğin Kurucusu: İbnü’l Heysem Hayatı Eserleri ve Teorileri. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı. Uysal, G. (2011). Mağara Sanatı. V. Ulusal Speleoloji Sempozyumu’nda sunulan bildiri.Wenczel, N. (2007). The Optical Camera Obscura II Images and Texts. Wolfgang Lefevre (Editör), InsideThe Camera Obscura: Optics and Art Under the Spell of the Projected Image (ss.13-30). Berlin: Max-Planck Institute for the History of Science.Yalçınkaya, I. (1979). Taş Devri Sanatında Teknik Ve Stil. Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 29, 1-4.
Year 2019, Volume: 9 Issue: 2, 19 - 48, 28.12.2019
https://doi.org/10.20493/birtop.649489

Abstract

References

  • KAYNAKÇAAbisel, N. (2003). Sessiz Sinema. İstanbul: Om.Adalı, B. (1986). Belgesel Sinema. İstanbul: Hil.Alexander, J. C. (2006). Cultural Pragmatics: Social Performance between Ritual and Strategy. Jeffrey C. Alexander, Bernhard Giesen & Jason L. Mast (Ed.), Social Performance: Symbolic Action, Cultural Pragmatics, and Ritual (s. 29-91.). Cambridge University Press. Baudrillard, J. (1998). Simülakrlar ve Similasyon. (Çev. O. Adanır). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.Bauman, Z. & R. Raud. (2018). Benlik Pratikleri. (Çev. M. Ekinci). İstanbul: Ayrıntı.Beltran, A. (Ed.). (1999). The Cave of Altamira. New York: Harry N. Abrams.Benjamin, W. (2013). Pasajlar. (Çev. A. Cemal). İstanbul: Yapı Kredi.Crary, J. (2015). Gözlemcinin Teknikleri. (Çev. E. Daldeniz). 3. Baskı. İstanbul: Metis.Demoğlu, E. (2014). Düş ile Gerçek Arasında: Sahte-Belgesel. İstanbul: Doğu.Foucault, M. (2001). Kelimeler ve Şeyler-İnsan Bilimlerinin Bir Arkeolojisi. (Çev. M. Ali Kılıçbay.). 2.Baskı. Ankara: İmge.Goffmann, E. (2016). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. (Çev. B. Cezar). İstanbul: Metis.Grierson, J. (1968). Belgesel Film Üstüne. (Çev. A. Göktürk). Ankara: Türk Dili Özel Sayısı.Grierson, J. (1979). Flaherty’s Poetic Moana. Lewis Jacobs(Ed.). The Documentary Tradition. Newyork: W.W. Norton&Company.Inc.Jackson, P. (1947). Your Question Answered. Roger Manvell(Ed.). The Penguin Film Review. London: Hazell, Watson and Viney Ltd.Kılıç, L. (2012). Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi. İstanbul: Dost.Kutay, U. (2009). Gerçeği Öldüren Kamera. İstanbul: ES. Kutay, U. (2011). Yeni Gerçekçilik ve Belgesel Sinema. Hakan Aytekin(Ed.). Belgesel Sinema 2009-2010. İstanbul: Belgesel Sinemacılar Birliği. Morin, E. & J. Rouch (Yönetmen). (1960). Bir Yaz Güncesi[Film]. Fransa. Nichols, B. (2017). Belgesel Sinemaya Giriş. (Çev. D. Eruçman). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.Oskay, Ü. (1997). Belgesel Sinema, Ampirik Algılama ve ‘Büyük Balık Küçük Balığı Yer!’ Dedirten Globalleşmenin Kültürü. Semra Güzel(Ed.), Belgesel Sinemacılar Birliği 1. Ulusal Konferansı Bildirileri, (s.148). İstanbul: Tayf.Özbek, M. (2018). Dünden Bugüne İnsan. 3.Baskı. Ankara: İmge.Park, R. E. (1950). Race and Culture. Glencoe. Illinois: The Free.Rothmann, W. (1997). Documentary Film Classics. New York: Cambridge University. Sabra, A. I. (2007). Alhazen’s Optics in Europe: Some Notes on What It Said and What It Did Not Say. Wolfgang Lefevre (Ed.), Inside The Camera Obscura: Optics and Art Under the Spell of the Projected Image (ss.53-57). Berlin: Max-Planck Institute for the History of Science. Sontag, S. (2011). Fotoğraf Üzerine. (Çev. O. Akınhay). İstanbul: Agora.Todorov, T., Foccroulle, B.& Legros, R. (2011). Sanatta Bireyin Doğuşu. (Çev. E. Özdoğan). İstanbul: Yapı Kredi.Topdemir, H. Gazi. (2002). Modern Optiğin Kurucusu: İbnü’l Heysem Hayatı Eserleri ve Teorileri. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı. Uysal, G. (2011). Mağara Sanatı. V. Ulusal Speleoloji Sempozyumu’nda sunulan bildiri.Wenczel, N. (2007). The Optical Camera Obscura II Images and Texts. Wolfgang Lefevre (Editör), InsideThe Camera Obscura: Optics and Art Under the Spell of the Projected Image (ss.13-30). Berlin: Max-Planck Institute for the History of Science.Yalçınkaya, I. (1979). Taş Devri Sanatında Teknik Ve Stil. Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 29, 1-4.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ayşe Altun 0000-0002-7861-522X

Publication Date December 28, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Altun, A. (2019). Belgesel Sinemada Kamera Karşısında Bireyin Durumu. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 19-48. https://doi.org/10.20493/birtop.649489
AMA Altun A. Belgesel Sinemada Kamera Karşısında Bireyin Durumu. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. December 2019;9(2):19-48. doi:10.20493/birtop.649489
Chicago Altun, Ayşe. “Belgesel Sinemada Kamera Karşısında Bireyin Durumu”. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 9, no. 2 (December 2019): 19-48. https://doi.org/10.20493/birtop.649489.
EndNote Altun A (December 1, 2019) Belgesel Sinemada Kamera Karşısında Bireyin Durumu. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 9 2 19–48.
IEEE A. Altun, “Belgesel Sinemada Kamera Karşısında Bireyin Durumu”, Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 9, no. 2, pp. 19–48, 2019, doi: 10.20493/birtop.649489.
ISNAD Altun, Ayşe. “Belgesel Sinemada Kamera Karşısında Bireyin Durumu”. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 9/2 (December 2019), 19-48. https://doi.org/10.20493/birtop.649489.
JAMA Altun A. Belgesel Sinemada Kamera Karşısında Bireyin Durumu. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;9:19–48.
MLA Altun, Ayşe. “Belgesel Sinemada Kamera Karşısında Bireyin Durumu”. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 9, no. 2, 2019, pp. 19-48, doi:10.20493/birtop.649489.
Vancouver Altun A. Belgesel Sinemada Kamera Karşısında Bireyin Durumu. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;9(2):19-48.

BİLSAM Yayıncılık Bu dergi açık erişim sağlama politikasını benimsemiştir.

Dergide yayınlanan yazıların ilmî, fikrî ve hukukî sorumluluğu yazarlarına aittir. Yayın kurulu gönderilen yazıların yayınlanıp yayınlanmaması konusunda serbesttir. Dergiye gönderilen yazılar iade edilmez. DERGİYE GÖNDERİLEN YAYINLAR İNTİHAL AÇISINDAN İNCELENİR.

Yayımlanmış yazıların her türlü yayın hakkı Birey ve Toplum Dergisi'ne aittir. Dergide yayımlanmış yazılardan kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz.