Bu
çalışmada, Türkiye’de geçici koruma statüsünde olan Suriyeli yetişkin bireylere
verilen Türkçe dil öğretiminde teknolojinin öğrenciler ve öğretmenler
tarafından hangi düzeyde ve ne amaçla kullanıldıkları belirlenerek teknolojinin
bu bağlamda dil öğretimindeki rolü araştırılmıştır. Bu araştırmanın çalışma
grubunu 20 öğretmen ve 56 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilere Türkiye’ye
gelmeden önceki BİT kullanımı ile hem dil öğrenme özelinde hem de günlük
hayatlarına ilişkin mevcut BİT kullanımlarına yönelik sorular anket aracılığı
ile yöneltilmiştir. Öğretmenlerden ise dil öğretimi için BİT kullanımları
deneyimleri ve görüşleri, kurum imkan ve olanakları ile birlikte bilgi ve görüş
alınmış, bunun için anket ve yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Veriler içerik analizi
yöntemi ile analiz edilmiştir.
Öğretmenler en çok çoklu ortam materyalleri, sunum programları ile
bilgisayarı kullanırken, öğrenciler en çok cep telefonlarından ve kurumların
sunduğu internet üzerinden erişilebilen kaynaklardan yararlandıklarını belirtmişlerdir.
Öğretmenlerin en çok kullandığı araçlardan olan sunum programları, öğrenciler
tarafından en az öğrenmelerini kolaylaştıran araçlar arasında sıralanmıştır.
Öğrenciler en çok cep telefonu uygulamaları ve internet kullanımları
konularında kendilerini iyi düzeyde bulmuşlardır. Öğrencilerin teknoloji
kullanma düzeyleri konusunda heterojen bir grup profili ortaya çıkmaktadır.
Öğrencilerin çoğunun bilgisayar teknolojilerine sahip olmadıkları ve bu durumun
evde yüz yüze verilen eğitimde öğretilenleri desteklemede bir engele neden
olduğu bulgulanmıştır. Öğretmenler teknolojilerden en çok ders esnasında, derse
destek sunması amacı ile yararlandıklarını belirtmekle birlikte bu yönde
teknolojilerinin çok az olduğuna değinmişlerdir. Öğretmenlerle yapılan görüşmelerde
Türkiye özeline genellebilecek öneriler ve teknolojinin kullanımındaki bazı
kültürel değişkenlere ilişkin önemli bulgular da ortaya çıkmıştır. Bu
çalışmanın sonuçları aynı zamanda Türkiye’de verilen uyum kurslarındaki dil
eğitimi özelinde kullanılan kaynaklar, öğretim yöntemleri ve geliştirilebilecek
ve tamamlanabilecek durumlar doğrultusunda bilgiler sunacaktır.
yetişkin eğitimi; Bilgi ve İletişim Teknolojileri; Dil Eğitimi; Türkçe'nin yabancı dil olarak öğretimi Geçici Koruma Statüsünde Olan Suriyeli Yetişkinler;
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 11 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 2 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi (BİTED)
Journal of Information and Communication Technologies