The purpose of this study is to investigate, in terms of certain characteristics, the relationship between pre-service teachers' digital literacy levels and their methods for looking up and analyzing information on the internet. During the 2019–2020 academic year, 500 teacher candidates at Necmettin Erbakan University Ahmet Keleşoğlu Faculty of Education were given the Information Search and Interpretation Strategies Scale. A statistical program was utilized to analyze the research data. Gender, grade level, weighted grade averages, daily internet usage, daily social media usage, prior digital literacy education, mother and father education levels, and the most preferred device for Internet access were all identified as a consequence of the statistical analysis. The degree of digital literacy and the methods used to find and analyze information online did not appear to be significantly correlated. The digital literacy levels, information search and interpretation tactics used in the online environment, and the most frequent internet use characteristic of pre-service teachers were found to differ significantly.
Literacy Digital Literacy Information Search and Interpretation Strategies in the Web Environment
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeyleri ile web ortamında bilgi arama ve yorumlama stratejileri arasındaki ilişkiyi analiz etmek için çeşitli değişkenler kullanmaktır. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi 2019-2020 eğitim-öğretim yılında 500 öğretmen adayına Bilgi Arama ve Yorumlama Stratejileri Ölçeği uygulandı. Araştırma verileri bir istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. İstatistiksel analizler, cinsiyet, sınıf düzeyi, ağırlıklı sınıf ortalamaları, günlük internet kullanım süresi, günlük sosyal medya kullanım süresi, önceki dijital okuryazarlık eğitimi, anne ve baba eğitim düzeyi ve internete bağlanırken en çok tercih edilen cihaz olarak interneti göstermiştir. Dijital okuryazarlık düzeyi ile web ortamında bilgi arama ve yorumlama stratejileri arasında kanıtlanmış bir anlamlı ilişki bulunmamıştır. Öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeyleri, web ortamında bilgi arama ve yorumlama stratejileri ile interneti en sık kullanma değişkeni arasında anlamlı bir farklılık gözlenmiştir.
Okuryazarlık Dijital Okuryazarlık Web Ortamında Bilgi Arama ve Yorumlama Stratejileri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi (BİTED)
Journal of Information and Communication Technologies