This research, whose aim is to determine the level of artificial intelligence literacy of classroom teachers, was conducted using the relational survey model from quantitative methods. The study group consists of 255 classroom teachers working in public schools affiliated to the Ministry of National Education in Kastamonu and Kırşehir in the 2023-2024 academic year. Personal information form and ‘Artificial Intelligence Literacy Scale’ were used as data collection tools. The data obtained were transferred to SPSS 22 package programme and analysed. The findings obtained were analysed in terms of some variables of artificial intelligence literacy levels of teachers and the results were tried to be described. The results of the research showed that the artificial intelligence literacy levels of classroom teachers were above the middle level. In the gender sub-dimension scores, it was determined that there was no significant difference between male and female teachers. In another finding of the study, it was seen that the time spent by classroom teachers in the profession had no effect on the level of artificial intelligence literacy. In addition, the educational status of classroom teachers was also examined and it was found that undergraduate-graduate education did not significantly affect their artificial intelligence literacy levels.
Amacı sınıf öğretmenlerinin yapay zekâ okuryazarlık düzeyini belirlemek olan bu araştırma nicel yöntemlerden ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Kastamonu ve Kırşehir ilindeki Milli eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet okullarında görev yapan 255 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak kişisel bilgi formu ve “Yapay Zekâ Okuryazarlık Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22 paket programına aktarılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular öğretmenlerinin yapay zekâ okuryazarlık düzeyleri bazı değişkenler açısından incelenmiş ve sonuçlar betimlenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonuncunda sınıf öğretmenlerinin yapay zekâ okuryazarlık düzeylerinin orta düzeyin üzerinde olduğunu göstermiştir. Cinsiyet alt boyutu puanlarında ise erkek ve kadın öğretmenler arasında anlamlı düzeyde bir farkın olmadığı tespit edilmiştir. Araştırmanın bir diğer bulgusunda ise sınıf öğretmenlerinin meslekte geçirmiş oldukları sürelerin yapay zekâ okuryazarlık düzeyinde etkisinin olmadığı görülmüştür. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin eğitim durumları da incelenmiş ve lisans-lisanüstü eğitim almalarının yapay zekâ okuryazalık düzeylerine anlamlı derecede etki etmediği tespit edilen bir diğer bulgudur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Artificial Intelligence (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | January 28, 2025 |
Acceptance Date | June 1, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |
Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi
Journal of Information and Communication Technologies