Individual’s interest in media tools continues until the end of life beginning before schooling. The way to give individuals opportunities for them to benefit from media more and at the same time prevent them from the risks caused by media is the media education. Therefore the importance of giving media literacy education beginning from the second grade in our country as a selective course together with its entertaining, satisfactory and instructive applications increases. There are various applications to teach students how to analyse, evaluate, and communicate with different tools. These practices based on effective participation of the students provide the basis of a qualified media education. In secondary schools it is known that there are serious problems in defining activities in media education. The main reason of this is believed to be inadequate information of media teachers about daily interclass applications. The experts suggest natural studies where qualified methods shedding light on the details of media education activities are applied. In this study, we will try to analyse effective media education activities the media teachers can use easily in class
Bireyin medya araçlarına olan ilgisi okul çağından önce başlayıp yaşamının sonuna kadar devam etmektedir. Yaşam serüveni içinde bireyin medyanın sunduğu fırsatlardan daha iyi faydalanmalarına imkan tanıyıp aynı zamanda onları medyanın neden olduğu risklerden korumanın yolu medya okuryazarlığı eğitimidir. Bu açıdan, ülkemizde ikinci kademeden itibaren seçmeli dersler kapsamında verilmeye başlanan medya okuryazarlığı dersinin eğlendirici, tatmin edici ve eğitici uygulamalarıyla verilmesinin önemi daha da çok artmaktadır. Etkili bir medya okuryazarlığı dersinde öğrencilere analiz yapmayı, değerlendirmeyi ve çeşitli formlardaki araçlarla iletişime geçmeyi öğretmek için çeşitli uygulamalar bulunmaktadır. Öğrencilerin etkin katılımına dayalı bu uygulamalar kaliteli bir medya eğitiminin temelini oluşturur. Ortaokullarda, medya eğitimi faaliyetlerini tanımlamada ciddi sıkıntılar olduğu bilinmektedir. Bunun temel nedeni, medya öğretmenlerinin güncel sınıf içi uygulamaları hakkında çok az şey biliyor olmaları inancıdır. Uzmanlar medya eğitimi aktivitelerinin detaylarına ışık tutan kaliteli metotların uygulandığı doğal çalışmaları savunmaktadırlar. Bu çalışmamızda, medya eğitimcilerinin sınıf ortamında rahatlıkla uygulayabilecekleri etkili medya eğitimi aktivitelerini incelemeye çalışacağız.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 6, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 1 |