Siyasal
pazarlama karması içerisinde belki de en tartışmalı alan siyasal fiyat olgusu
ile ilgilidir. Seçmenlerin oy verme kararlarında algıladıkları siyasal
maliyetlerin toplamı olarak görülmesi gereken siyasal fiyat olgusu, seçimlere
yönelik başarının da anahtarını ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışma, 31 Mart 2019
tarihinde gerçekleştirilen Mahalli İdareler Genel Seçimi’nde bağımsız bir adaya
yönelik oy kullanma kararı alan seçmenlerin ve seçimlere bağımsız olarak
katılan siyasi adayın algıladığı siyasal fiyat bileşenlerini nitel bir analiz
aracılığı ile değerlendirme amacını taşımaktadır. Çalışmada veriler literatür
incelemesi sonucu oluşturulan yarı yapılandırılmış mülakat formu aracılığı ile
Kırklareli İli’nde oy kullanacak yirmi seçmenin ve seçime bağımsız olarak
katılan bağımsız adayın konuya yönelik değerlendirmelerinden elde edilmiştir.
Çalışma sonucunda seçmenlerin bağımsız adaya yönelik oy kullanma sürecinde
algıladıkları siyasal fiyat bileşenlerinin; “seçim türü”, “siyasi parti
desteğinden mahrum kalma ve merkezi hükümet ilişkileri”, “adayın gelecekteki
konumu”, “belediye meclisi ilişkisi”, “geçmişe yönelik değerlendirmeler”,
“yerel imaj”, “görüş/ideoloji/fikir birliği” ve “adayın seçimi kazanmasına
yönelik yüksek beklenti” olmak üzere yedi başlıkta ortaya çıktığı görülmüştür.
Bağımsız adayın algıladığı siyasal fiyat bileşenleri ise; “bağımsız olma fikri,
rakiplerden gelen negatif söylemler, siyasi geçmiş”, “belediye meclisi
ilişkileri”, “medya görünürlüğü ve finansal kısıtlar” ve “seçim sonrası döneme ilişkin
izlenecek politikalar” olmak üzere dört başlık altında sınıflandırılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 2 |