Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bağımsız Siyasi Aday Tercihinde Algılanan Siyasal Fiyat Olgusunun Değerlendirilmesi: Kırklareli İli’nde Nitel Bir Araştırma

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 419 - 439, 31.12.2019

Öz

Siyasal
pazarlama karması içerisinde belki de en tartışmalı alan siyasal fiyat olgusu
ile ilgilidir. Seçmenlerin oy verme kararlarında algıladıkları siyasal
maliyetlerin toplamı olarak görülmesi gereken siyasal fiyat olgusu, seçimlere
yönelik başarının da anahtarını ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışma, 31 Mart 2019
tarihinde gerçekleştirilen Mahalli İdareler Genel Seçimi’nde bağımsız bir adaya
yönelik oy kullanma kararı alan seçmenlerin ve seçimlere bağımsız olarak
katılan siyasi adayın algıladığı siyasal fiyat bileşenlerini nitel bir analiz
aracılığı ile değerlendirme amacını taşımaktadır. Çalışmada veriler literatür
incelemesi sonucu oluşturulan yarı yapılandırılmış mülakat formu aracılığı ile
Kırklareli İli’nde oy kullanacak yirmi seçmenin ve seçime bağımsız olarak
katılan bağımsız adayın konuya yönelik değerlendirmelerinden elde edilmiştir.
Çalışma sonucunda seçmenlerin bağımsız adaya yönelik oy kullanma sürecinde
algıladıkları siyasal fiyat bileşenlerinin; “seçim türü”, “siyasi parti
desteğinden mahrum kalma ve merkezi hükümet ilişkileri”, “adayın gelecekteki
konumu”, “belediye meclisi ilişkisi”, “geçmişe yönelik değerlendirmeler”,
“yerel imaj”, “görüş/ideoloji/fikir birliği” ve “adayın seçimi kazanmasına
yönelik yüksek beklenti” olmak üzere yedi başlıkta ortaya çıktığı görülmüştür.
Bağımsız adayın algıladığı siyasal fiyat bileşenleri ise; “bağımsız olma fikri,
rakiplerden gelen negatif söylemler, siyasi geçmiş”, “belediye meclisi
ilişkileri”, “medya görünürlüğü ve finansal kısıtlar” ve “seçim sonrası döneme ilişkin
izlenecek politikalar” olmak üzere dört başlık altında sınıflandırılmıştır. 

Kaynakça

  • Akdoğan, Y. (2008). Yerel Siyaset-Kavramlar, Yerel Siyaset Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Okutan Yayınları, İstanbul, 9–14.
  • Başkale, H. (2016). Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi, DEUHFED, 9 (1), 23-28.
  • Baines, P. R. ,Brennan, R, Egan, J. (2003). Market Classification and Political Campaigning: Some Strategic Implications, Journal of Political Marketing, 2 (2), 47-65. Bongrad, M. (1992). Politikada Pazarlama. Çeviren: Fatoş Ersoy. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Çınar, T. (2007). Yerel Seçimlerde Kent Büyüklüğü İle Oy Vermenin Yönü Arasındaki İlişki: Türkiye Örneği 1963-1999, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 62 (3), 141-165.Demirtaş, M.C. (2015). Seçmen Davranışlarına Etki Eden Faktörlerin Siyasal Pazarlama Açısından Analizi: İzmir İlinde Çok Değişkenli Bir Uygulama (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kotler, P. ve Sidney J. L. (1969). Broadening The Concept of Marketing. Journal of Marketing. 33 (1): 10-15.
  • Limanlılar, M. (1991). Siyasal Pazarlama. Pazarlama Dünyası Dergisi. 5 (29): 29-39.
  • Lock, A. ve Harris, P. (1996). Political Marketing- Vive La Difference!. European Journal of Marketing. 30 (10/11), 21-31.
  • Niffenegger, P. B. (1989). Strategies For Success From Political Marketers. The Journal of Consumer Marketing. 6 (1): 45-51.
  • Odabaşı, Y. (2008). Siyasallaşan Tüketicililiğin Demokratik Denetim Gücü. Türkiye’de Siyasetin Dinamikleri Sempozyumu. 4-5 Nisan 2008, Abant İzzet Baysal Üniversitesi. Bolu.
  • Polat, C., Gürbüz, E. ve İnal, M.E. (2004). Hedef Seçmen. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Reid, D.M. (1988). Marketing The Political Product. European Journal of Marketing. 22 (9): 34-47.
  • Sanbonmatsu, K. (2002). Gender Stereotypes and Vote Choice, American Journal of Political Science, 46 (1), 20-34.
  • Tek, Ö.B. ve Özgül, E. (2013). Modern Pazarlama İlkeleri Uygulamalı ve Yönetimsel Yaklaşım. İzmir: Birleşik Matbaacılık.
  • Torlak, Ö. (2002). Bir Politik Pazarlama Aracı Olarak Hükümet Pazarlaması. Akademik Araştırmalar Dergisi. 14 (1): 33-47.
  • Ustaahmetoğlu, E. (2014). Political Marketing: The Relationship Between Agenda-Setting and Political Participation. Innovative Marketing, 10 (1), 32-39.
  • Yılmaz, K.G. (2016). Politik Pazarlama Karmasına Kavramsal ve Güncel Bir Bakış, İşletme Araştırmaları Dergisi, 8 (1), 413-431.
  • http://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 04/05/2019
  • https://www.kbia.org/post/talking-politics-unopposed-mid-missouri-candidates-pay-price-political-marketing#stream/0 Erişim Tarihi: 05/04/2019.
  • http://theconversation.com/democracy-is-dead-long-live-political-marketing-2666 Erişim Tarihi: 10/03/2019.
  • https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5393.pdf Erişim Tarihi: 05/05/2019
Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 419 - 439, 31.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Akdoğan, Y. (2008). Yerel Siyaset-Kavramlar, Yerel Siyaset Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Okutan Yayınları, İstanbul, 9–14.
  • Başkale, H. (2016). Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi, DEUHFED, 9 (1), 23-28.
  • Baines, P. R. ,Brennan, R, Egan, J. (2003). Market Classification and Political Campaigning: Some Strategic Implications, Journal of Political Marketing, 2 (2), 47-65. Bongrad, M. (1992). Politikada Pazarlama. Çeviren: Fatoş Ersoy. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Çınar, T. (2007). Yerel Seçimlerde Kent Büyüklüğü İle Oy Vermenin Yönü Arasındaki İlişki: Türkiye Örneği 1963-1999, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 62 (3), 141-165.Demirtaş, M.C. (2015). Seçmen Davranışlarına Etki Eden Faktörlerin Siyasal Pazarlama Açısından Analizi: İzmir İlinde Çok Değişkenli Bir Uygulama (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kotler, P. ve Sidney J. L. (1969). Broadening The Concept of Marketing. Journal of Marketing. 33 (1): 10-15.
  • Limanlılar, M. (1991). Siyasal Pazarlama. Pazarlama Dünyası Dergisi. 5 (29): 29-39.
  • Lock, A. ve Harris, P. (1996). Political Marketing- Vive La Difference!. European Journal of Marketing. 30 (10/11), 21-31.
  • Niffenegger, P. B. (1989). Strategies For Success From Political Marketers. The Journal of Consumer Marketing. 6 (1): 45-51.
  • Odabaşı, Y. (2008). Siyasallaşan Tüketicililiğin Demokratik Denetim Gücü. Türkiye’de Siyasetin Dinamikleri Sempozyumu. 4-5 Nisan 2008, Abant İzzet Baysal Üniversitesi. Bolu.
  • Polat, C., Gürbüz, E. ve İnal, M.E. (2004). Hedef Seçmen. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Reid, D.M. (1988). Marketing The Political Product. European Journal of Marketing. 22 (9): 34-47.
  • Sanbonmatsu, K. (2002). Gender Stereotypes and Vote Choice, American Journal of Political Science, 46 (1), 20-34.
  • Tek, Ö.B. ve Özgül, E. (2013). Modern Pazarlama İlkeleri Uygulamalı ve Yönetimsel Yaklaşım. İzmir: Birleşik Matbaacılık.
  • Torlak, Ö. (2002). Bir Politik Pazarlama Aracı Olarak Hükümet Pazarlaması. Akademik Araştırmalar Dergisi. 14 (1): 33-47.
  • Ustaahmetoğlu, E. (2014). Political Marketing: The Relationship Between Agenda-Setting and Political Participation. Innovative Marketing, 10 (1), 32-39.
  • Yılmaz, K.G. (2016). Politik Pazarlama Karmasına Kavramsal ve Güncel Bir Bakış, İşletme Araştırmaları Dergisi, 8 (1), 413-431.
  • http://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 04/05/2019
  • https://www.kbia.org/post/talking-politics-unopposed-mid-missouri-candidates-pay-price-political-marketing#stream/0 Erişim Tarihi: 05/04/2019.
  • http://theconversation.com/democracy-is-dead-long-live-political-marketing-2666 Erişim Tarihi: 10/03/2019.
  • https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5393.pdf Erişim Tarihi: 05/05/2019
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Can Demirtaş 0000-0002-4116-2415

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demirtaş, M. C. (2019). Bağımsız Siyasi Aday Tercihinde Algılanan Siyasal Fiyat Olgusunun Değerlendirilmesi: Kırklareli İli’nde Nitel Bir Araştırma. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 419-439.
AMA Demirtaş MC. Bağımsız Siyasi Aday Tercihinde Algılanan Siyasal Fiyat Olgusunun Değerlendirilmesi: Kırklareli İli’nde Nitel Bir Araştırma. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Aralık 2019;8(2):419-439.
Chicago Demirtaş, Mehmet Can. “Bağımsız Siyasi Aday Tercihinde Algılanan Siyasal Fiyat Olgusunun Değerlendirilmesi: Kırklareli İli’nde Nitel Bir Araştırma”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 8, sy. 2 (Aralık 2019): 419-39.
EndNote Demirtaş MC (01 Aralık 2019) Bağımsız Siyasi Aday Tercihinde Algılanan Siyasal Fiyat Olgusunun Değerlendirilmesi: Kırklareli İli’nde Nitel Bir Araştırma. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 8 2 419–439.
IEEE M. C. Demirtaş, “Bağımsız Siyasi Aday Tercihinde Algılanan Siyasal Fiyat Olgusunun Değerlendirilmesi: Kırklareli İli’nde Nitel Bir Araştırma”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 8, sy. 2, ss. 419–439, 2019.
ISNAD Demirtaş, Mehmet Can. “Bağımsız Siyasi Aday Tercihinde Algılanan Siyasal Fiyat Olgusunun Değerlendirilmesi: Kırklareli İli’nde Nitel Bir Araştırma”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 8/2 (Aralık 2019), 419-439.
JAMA Demirtaş MC. Bağımsız Siyasi Aday Tercihinde Algılanan Siyasal Fiyat Olgusunun Değerlendirilmesi: Kırklareli İli’nde Nitel Bir Araştırma. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;8:419–439.
MLA Demirtaş, Mehmet Can. “Bağımsız Siyasi Aday Tercihinde Algılanan Siyasal Fiyat Olgusunun Değerlendirilmesi: Kırklareli İli’nde Nitel Bir Araştırma”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 8, sy. 2, 2019, ss. 419-3.
Vancouver Demirtaş MC. Bağımsız Siyasi Aday Tercihinde Algılanan Siyasal Fiyat Olgusunun Değerlendirilmesi: Kırklareli İli’nde Nitel Bir Araştırma. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;8(2):419-3.

downloaddownloaddownloaddownload  download  download       download     download      download download    download  download download download downloaddownload