Research Article
BibTex RIS Cite

Chigozie Obioma’nın Azınlıkların Orkestrası (2019) Romanında Postkolonyal Kimlik

Year 2024, Volume: 13 Issue: 2, 87 - 95, 30.12.2024
https://doi.org/10.47130/bitlissos.1478742

Abstract

Bu çalışma, Chigozie Obioma’nın An Orchestra of Minorities (Azınlıkların Orkestrası) isimli romanında görülen postkolonyal kimlik izleklerini incelemeyi amaçlamaktadır. Eser hüzünlü bir aşk hikâyesi bağlamında Nijeryalı kimliğinin postkolonyal bir çerçevede verildiği sorunsalına odaklanmaktadır. Romanın başkahramanı olan Chinonso, kanatlı hayvan çiftliğinde çalışmaktadır. Kendisinden sosyo-ekonomik olarak daha üst bir sınıftan olan Ndali isimli bir kadın ile ilişki yaşaması, Chinonso için ciddi sorunları beraberinde getirmektedir. Onun yaşadığı olumsuzlukların başlangıcının söz konusu ilişki olduğu ve bu birlikteliğin üniversite okumak için Chinonso’yu çok ağır sorunlar yaşayacağı KKTC’ye gitmeye mecbur bıraktığı söylenebilir. Yazar Chinonso’nun, Ndali ile olan ilişkisinde Ndali’nin ailesinin Chinonso’ya takındıkları sert tavırla onun kimliğinin aşağılanmasını gösterir. Ayrıca KKTC’deki yaşantısında da Chinonso tensel ve düşünsel ayrıştırmalarla karşılaşır. Eserde postkolonyal çağrışımların yanı sıra İgbo kozmolojisinde koruyucu ruh adı verilen chi’nin romanın anlatıcısı olduğu görülür. Eserdeki postkolonyal uzam Chinonso’nun kimliğiyle ilişkili devinimleri ortaya çıkarmaktadır.

References

  • Akhtar, S. (2021). Göç ve kimlik – kargaşa, sağaltım ve dönüşüm (S. Ayhan, Çev.). Sfenks Kitap.
  • Arkonaç, O. (1999). Açıklamalı psikiyatri sözlüğü. Nobel Tıp Kitabevi.
  • Budak, A. (2017). Roman, kimlik, kültür-kuramsal metin incelemeleri. Bilge Kültür Sanat.
  • Chambers, I. (2019). Göç, kültür, kimlik (İ. Türkmen & M. Beşikçi, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Çelikel, M. A. (2011). Sömürgecilik sonrası İngiliz romanında kültür ve kimlik. Bilge Kültür Sanat Yayınevi.
  • Fanon, F. (2020). Siyah deri, beyaz maskeler (O. Türkay, Çev.). Metis Yayınları.
  • Hezekiel: 34/12. (n.d.). Kutsal Kitap online. Kutsalkitap.org. https://www.kutsalkitap.org/online-incil-oku/
  • Karaduman, S. (2010). Modernizmden postmodernizme kimliğin yapısal dönüşümü. Journal of Yaşar University, 17(5), 2886-2899.
  • Memmi, A. (2021). Sömürgecinin portresi & sömürgeleştirilenin portresi (Ş. Süer, Çev.). Telemak.
  • Obioma, C. (2019). An orchestra of minorities. Abacus.
  • Oxford English Dictionary. (1989). “Identity”. The Oxford English Dictionary (2nd Edition) (pp. 620). Oxford University Press.
  • TDK. (t.y.). “Kimlik”. Güncel Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu, Ankara. https://sozluk.gov.tr/
  • Young, R. J. (2016). Postkolonyalizm tarihsel bir giriş (B. Toksabay Köprülü, & S. Şen, Çev.). Matbu Kitap.
  • Wa Thiong’o, N. (2017). Afrika edebiyatının dili. In A. S. Akçay (Ed.), Afrika: 500 yıllık serencamın hikayesi (Cilt 2, ss. 908–938). Hece Yayınları.

The Postcolonial Identity in Chigozie Obioma’s An Orchestra of Minorities (2019)

Year 2024, Volume: 13 Issue: 2, 87 - 95, 30.12.2024
https://doi.org/10.47130/bitlissos.1478742

Abstract

This study aims to analyse postcolonial identity in Chigozie Obioma’s novel An Orchestra of Minorities. The work focuses on the problematic of Nigerian identity in a postcolonial framework in the context of a sad love story. Chinonso, the protagonist of the novel, works in a poultry farm. His relationship with a woman named Ndali, who is from a socio-economically higher class than him, brings serious problems for Chinonso. It can be said that this relationship is the beginning of the negativities that Chinonso experiences and that this relationship forces Chinonso to go to the TRNC to study at university, where he will experience very serious problems. In Chinonso's relationship with Ndali, the author shows the humiliation of Chinonso's identity by the harsh attitude of Ndali's family towards Chinonso. In addition, Chinonso encounters sensual and intellectual discrimination in his life in the TRNC. In addition to postcolonial connotations in the work, it is seen that chi, the guardian spirit in Igbo cosmology, is the narrator of the novel. The postcolonial space in the work reveals the movements associated with Chinonso's identity.

References

  • Akhtar, S. (2021). Göç ve kimlik – kargaşa, sağaltım ve dönüşüm (S. Ayhan, Çev.). Sfenks Kitap.
  • Arkonaç, O. (1999). Açıklamalı psikiyatri sözlüğü. Nobel Tıp Kitabevi.
  • Budak, A. (2017). Roman, kimlik, kültür-kuramsal metin incelemeleri. Bilge Kültür Sanat.
  • Chambers, I. (2019). Göç, kültür, kimlik (İ. Türkmen & M. Beşikçi, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Çelikel, M. A. (2011). Sömürgecilik sonrası İngiliz romanında kültür ve kimlik. Bilge Kültür Sanat Yayınevi.
  • Fanon, F. (2020). Siyah deri, beyaz maskeler (O. Türkay, Çev.). Metis Yayınları.
  • Hezekiel: 34/12. (n.d.). Kutsal Kitap online. Kutsalkitap.org. https://www.kutsalkitap.org/online-incil-oku/
  • Karaduman, S. (2010). Modernizmden postmodernizme kimliğin yapısal dönüşümü. Journal of Yaşar University, 17(5), 2886-2899.
  • Memmi, A. (2021). Sömürgecinin portresi & sömürgeleştirilenin portresi (Ş. Süer, Çev.). Telemak.
  • Obioma, C. (2019). An orchestra of minorities. Abacus.
  • Oxford English Dictionary. (1989). “Identity”. The Oxford English Dictionary (2nd Edition) (pp. 620). Oxford University Press.
  • TDK. (t.y.). “Kimlik”. Güncel Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu, Ankara. https://sozluk.gov.tr/
  • Young, R. J. (2016). Postkolonyalizm tarihsel bir giriş (B. Toksabay Köprülü, & S. Şen, Çev.). Matbu Kitap.
  • Wa Thiong’o, N. (2017). Afrika edebiyatının dili. In A. S. Akçay (Ed.), Afrika: 500 yıllık serencamın hikayesi (Cilt 2, ss. 908–938). Hece Yayınları.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects British and Irish Language, Literature and Culture
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Kubilay Geçikli 0000-0002-4154-1298

Çağlayan Doğan 0000-0001-9596-2998

Early Pub Date December 27, 2024
Publication Date December 30, 2024
Submission Date May 5, 2024
Acceptance Date July 6, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Geçikli, K., & Doğan, Ç. (2024). Chigozie Obioma’nın Azınlıkların Orkestrası (2019) Romanında Postkolonyal Kimlik. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 87-95. https://doi.org/10.47130/bitlissos.1478742
AMA Geçikli K, Doğan Ç. Chigozie Obioma’nın Azınlıkların Orkestrası (2019) Romanında Postkolonyal Kimlik. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. December 2024;13(2):87-95. doi:10.47130/bitlissos.1478742
Chicago Geçikli, Kubilay, and Çağlayan Doğan. “Chigozie Obioma’nın Azınlıkların Orkestrası (2019) Romanında Postkolonyal Kimlik”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13, no. 2 (December 2024): 87-95. https://doi.org/10.47130/bitlissos.1478742.
EndNote Geçikli K, Doğan Ç (December 1, 2024) Chigozie Obioma’nın Azınlıkların Orkestrası (2019) Romanında Postkolonyal Kimlik. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13 2 87–95.
IEEE K. Geçikli and Ç. Doğan, “Chigozie Obioma’nın Azınlıkların Orkestrası (2019) Romanında Postkolonyal Kimlik”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 13, no. 2, pp. 87–95, 2024, doi: 10.47130/bitlissos.1478742.
ISNAD Geçikli, Kubilay - Doğan, Çağlayan. “Chigozie Obioma’nın Azınlıkların Orkestrası (2019) Romanında Postkolonyal Kimlik”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13/2 (December 2024), 87-95. https://doi.org/10.47130/bitlissos.1478742.
JAMA Geçikli K, Doğan Ç. Chigozie Obioma’nın Azınlıkların Orkestrası (2019) Romanında Postkolonyal Kimlik. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2024;13:87–95.
MLA Geçikli, Kubilay and Çağlayan Doğan. “Chigozie Obioma’nın Azınlıkların Orkestrası (2019) Romanında Postkolonyal Kimlik”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 13, no. 2, 2024, pp. 87-95, doi:10.47130/bitlissos.1478742.
Vancouver Geçikli K, Doğan Ç. Chigozie Obioma’nın Azınlıkların Orkestrası (2019) Romanında Postkolonyal Kimlik. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2024;13(2):87-95.