Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Chigozie Obioma’nın Azınlıkların Orkestrası (2019) Romanında Postkolonyal Kimlik

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 2, 87 - 95, 30.12.2024
https://doi.org/10.47130/bitlissos.1478742

Öz

Bu çalışma, Chigozie Obioma’nın An Orchestra of Minorities (Azınlıkların Orkestrası) isimli romanında görülen postkolonyal kimlik izleklerini incelemeyi amaçlamaktadır. Eser hüzünlü bir aşk hikâyesi bağlamında Nijeryalı kimliğinin postkolonyal bir çerçevede verildiği sorunsalına odaklanmaktadır. Romanın başkahramanı olan Chinonso, kanatlı hayvan çiftliğinde çalışmaktadır. Kendisinden sosyo-ekonomik olarak daha üst bir sınıftan olan Ndali isimli bir kadın ile ilişki yaşaması, Chinonso için ciddi sorunları beraberinde getirmektedir. Onun yaşadığı olumsuzlukların başlangıcının söz konusu ilişki olduğu ve bu birlikteliğin üniversite okumak için Chinonso’yu çok ağır sorunlar yaşayacağı KKTC’ye gitmeye mecbur bıraktığı söylenebilir. Yazar Chinonso’nun, Ndali ile olan ilişkisinde Ndali’nin ailesinin Chinonso’ya takındıkları sert tavırla onun kimliğinin aşağılanmasını gösterir. Ayrıca KKTC’deki yaşantısında da Chinonso tensel ve düşünsel ayrıştırmalarla karşılaşır. Eserde postkolonyal çağrışımların yanı sıra İgbo kozmolojisinde koruyucu ruh adı verilen chi’nin romanın anlatıcısı olduğu görülür. Eserdeki postkolonyal uzam Chinonso’nun kimliğiyle ilişkili devinimleri ortaya çıkarmaktadır.

Kaynakça

  • Akhtar, S. (2021). Göç ve kimlik – kargaşa, sağaltım ve dönüşüm (S. Ayhan, Çev.). Sfenks Kitap.
  • Arkonaç, O. (1999). Açıklamalı psikiyatri sözlüğü. Nobel Tıp Kitabevi.
  • Budak, A. (2017). Roman, kimlik, kültür-kuramsal metin incelemeleri. Bilge Kültür Sanat.
  • Chambers, I. (2019). Göç, kültür, kimlik (İ. Türkmen & M. Beşikçi, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Çelikel, M. A. (2011). Sömürgecilik sonrası İngiliz romanında kültür ve kimlik. Bilge Kültür Sanat Yayınevi.
  • Fanon, F. (2020). Siyah deri, beyaz maskeler (O. Türkay, Çev.). Metis Yayınları.
  • Hezekiel: 34/12. (n.d.). Kutsal Kitap online. Kutsalkitap.org. https://www.kutsalkitap.org/online-incil-oku/
  • Karaduman, S. (2010). Modernizmden postmodernizme kimliğin yapısal dönüşümü. Journal of Yaşar University, 17(5), 2886-2899.
  • Memmi, A. (2021). Sömürgecinin portresi & sömürgeleştirilenin portresi (Ş. Süer, Çev.). Telemak.
  • Obioma, C. (2019). An orchestra of minorities. Abacus.
  • Oxford English Dictionary. (1989). “Identity”. The Oxford English Dictionary (2nd Edition) (pp. 620). Oxford University Press.
  • TDK. (t.y.). “Kimlik”. Güncel Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu, Ankara. https://sozluk.gov.tr/
  • Young, R. J. (2016). Postkolonyalizm tarihsel bir giriş (B. Toksabay Köprülü, & S. Şen, Çev.). Matbu Kitap.
  • Wa Thiong’o, N. (2017). Afrika edebiyatının dili. In A. S. Akçay (Ed.), Afrika: 500 yıllık serencamın hikayesi (Cilt 2, ss. 908–938). Hece Yayınları.

The Postcolonial Identity in Chigozie Obioma’s An Orchestra of Minorities (2019)

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 2, 87 - 95, 30.12.2024
https://doi.org/10.47130/bitlissos.1478742

Öz

This study aims to analyse postcolonial identity in Chigozie Obioma’s novel An Orchestra of Minorities. The work focuses on the problematic of Nigerian identity in a postcolonial framework in the context of a sad love story. Chinonso, the protagonist of the novel, works in a poultry farm. His relationship with a woman named Ndali, who is from a socio-economically higher class than him, brings serious problems for Chinonso. It can be said that this relationship is the beginning of the negativities that Chinonso experiences and that this relationship forces Chinonso to go to the TRNC to study at university, where he will experience very serious problems. In Chinonso's relationship with Ndali, the author shows the humiliation of Chinonso's identity by the harsh attitude of Ndali's family towards Chinonso. In addition, Chinonso encounters sensual and intellectual discrimination in his life in the TRNC. In addition to postcolonial connotations in the work, it is seen that chi, the guardian spirit in Igbo cosmology, is the narrator of the novel. The postcolonial space in the work reveals the movements associated with Chinonso's identity.

Kaynakça

  • Akhtar, S. (2021). Göç ve kimlik – kargaşa, sağaltım ve dönüşüm (S. Ayhan, Çev.). Sfenks Kitap.
  • Arkonaç, O. (1999). Açıklamalı psikiyatri sözlüğü. Nobel Tıp Kitabevi.
  • Budak, A. (2017). Roman, kimlik, kültür-kuramsal metin incelemeleri. Bilge Kültür Sanat.
  • Chambers, I. (2019). Göç, kültür, kimlik (İ. Türkmen & M. Beşikçi, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Çelikel, M. A. (2011). Sömürgecilik sonrası İngiliz romanında kültür ve kimlik. Bilge Kültür Sanat Yayınevi.
  • Fanon, F. (2020). Siyah deri, beyaz maskeler (O. Türkay, Çev.). Metis Yayınları.
  • Hezekiel: 34/12. (n.d.). Kutsal Kitap online. Kutsalkitap.org. https://www.kutsalkitap.org/online-incil-oku/
  • Karaduman, S. (2010). Modernizmden postmodernizme kimliğin yapısal dönüşümü. Journal of Yaşar University, 17(5), 2886-2899.
  • Memmi, A. (2021). Sömürgecinin portresi & sömürgeleştirilenin portresi (Ş. Süer, Çev.). Telemak.
  • Obioma, C. (2019). An orchestra of minorities. Abacus.
  • Oxford English Dictionary. (1989). “Identity”. The Oxford English Dictionary (2nd Edition) (pp. 620). Oxford University Press.
  • TDK. (t.y.). “Kimlik”. Güncel Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu, Ankara. https://sozluk.gov.tr/
  • Young, R. J. (2016). Postkolonyalizm tarihsel bir giriş (B. Toksabay Köprülü, & S. Şen, Çev.). Matbu Kitap.
  • Wa Thiong’o, N. (2017). Afrika edebiyatının dili. In A. S. Akçay (Ed.), Afrika: 500 yıllık serencamın hikayesi (Cilt 2, ss. 908–938). Hece Yayınları.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İngiliz ve İrlanda Dili, Edebiyatı ve Kültürü
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kubilay Geçikli 0000-0002-4154-1298

Çağlayan Doğan 0000-0001-9596-2998

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 5 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 6 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Geçikli, K., & Doğan, Ç. (2024). Chigozie Obioma’nın Azınlıkların Orkestrası (2019) Romanında Postkolonyal Kimlik. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 87-95. https://doi.org/10.47130/bitlissos.1478742
AMA Geçikli K, Doğan Ç. Chigozie Obioma’nın Azınlıkların Orkestrası (2019) Romanında Postkolonyal Kimlik. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Aralık 2024;13(2):87-95. doi:10.47130/bitlissos.1478742
Chicago Geçikli, Kubilay, ve Çağlayan Doğan. “Chigozie Obioma’nın Azınlıkların Orkestrası (2019) Romanında Postkolonyal Kimlik”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13, sy. 2 (Aralık 2024): 87-95. https://doi.org/10.47130/bitlissos.1478742.
EndNote Geçikli K, Doğan Ç (01 Aralık 2024) Chigozie Obioma’nın Azınlıkların Orkestrası (2019) Romanında Postkolonyal Kimlik. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13 2 87–95.
IEEE K. Geçikli ve Ç. Doğan, “Chigozie Obioma’nın Azınlıkların Orkestrası (2019) Romanında Postkolonyal Kimlik”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 13, sy. 2, ss. 87–95, 2024, doi: 10.47130/bitlissos.1478742.
ISNAD Geçikli, Kubilay - Doğan, Çağlayan. “Chigozie Obioma’nın Azınlıkların Orkestrası (2019) Romanında Postkolonyal Kimlik”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13/2 (Aralık 2024), 87-95. https://doi.org/10.47130/bitlissos.1478742.
JAMA Geçikli K, Doğan Ç. Chigozie Obioma’nın Azınlıkların Orkestrası (2019) Romanında Postkolonyal Kimlik. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2024;13:87–95.
MLA Geçikli, Kubilay ve Çağlayan Doğan. “Chigozie Obioma’nın Azınlıkların Orkestrası (2019) Romanında Postkolonyal Kimlik”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 13, sy. 2, 2024, ss. 87-95, doi:10.47130/bitlissos.1478742.
Vancouver Geçikli K, Doğan Ç. Chigozie Obioma’nın Azınlıkların Orkestrası (2019) Romanında Postkolonyal Kimlik. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2024;13(2):87-95.