The aim of this study is to examine the relationships between perceived organizational support, organizational identification and intention to leave variables. The main query of the research is based on the fact that organizational identification has a mediating role in the relationship between perceived organizational support and intention to quit. Research data was obtained with the online survey from a company's 546 employees operating in the telecommunication sector in Istanbul. SPSS 22 and AMOS programs were gradually used in data analysis. According to the research findings; It was determined that organizational identification has a mediating role in the relationship between perceived organizational support and intention to leave. In addition, propositions that constitute the other hypotheses of the research and that contain direct relationships between variables were supported. According to the research findings, recommendations were made to the sector managers and future studies.
Bu çalışmanın amacı; telekomünikasyon sektöründeki çalışanlar üzerinden algılanan örgütsel destek, örgütsel özdeşleşme ve işten ayrılma niyeti değişkenleri arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırmanın ana sorgusu; örgütsel özdeşleşmenin algılanan örgütsel destek ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkide aracılık rolüne sahip olduğu üzerine temellendirilmiştir. Araştırma verileri, Türkiye’de telekomünikasyon sektöründe İstanbul ilinde faaliyet gösteren bir işletmenin 546 çalışanına yapılan çevrimiçi anket sonucunda elde edilmiştir. Veri analizinde kademeli olarak SPSS 22 ve AMOS programlarından yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; örgütsel özdeşleşmenin algılanan örgütsel destek ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkide aracılık rolüne sahip olduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırmanın diğer hipotezlerini oluşturan ve değişkenler arasındaki direkt ilişkileri içeren önermeler desteklenmiştir. Araştırma sonuçlarına bakılarak, sektör yöneticilerine ve gelecekte yapılacak çalışmalara önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Technology and Digital Media Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 2 |