Research Article
BibTex RIS Cite

SERGEI RACHMANINOFF’S MUSICAL IDENTITY AND ANALYS OF HIS OP.3 NO.2 PRELUDE

Year 2019, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 13, 20.04.2019

Abstract

Sergei Rachmaninoff is one of the most important
composers and pianists of the 20th Century. His Works caused great admiration
both in terms of harmonic, tonal and rhythmic difficulties and in technical
terms because of the identity of the composer as a pianist. In this study,
firstly, the life of Sergei Rachmaninoff was dealt with, and then, the prelude
form was explained. Following the musical identity of the composer, the Op.3
No.2 c sharp minor prelude was examined in technical and thematic terms to
contribute to its execution and to provide a source in this respect by
considering the musical concept and the inspirations of the composer.

References

  • Adiloğu, Tuğrul, Sergei Rachmaninoff’un Op. 18 İkinci Piyano Konçertosu’nun İncelenmesi, (Yüksek Lisans Sanat Çalışması Raporu), Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara, 2017.
  • Aktüze, İrkin, Müziği Okumak, Pan Yayıncılık, C. 4, İstanbul, 2007.
  • Alkan, Gizem, Sergei Rachmaninoff’un Op.3, Op.23 ve Op.32 Prelüdlerinin İncelenmesi, (Yüksek Lisans Tezi), Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne, 2017. Bertenson-Leyda, Sergei Rachmaninoff: a Lifetime in Music, New York, 1956.
  • Beuerman, Eric Gilbert, The Evolution Of The Twenty-Four Prelude Set For Piano, (Doktora Tezi), Arizona University, 2003.
  • Çınar, Bengi Baraz, Post Romantik İki Rus Besteci: Rachaninoff–Medtner ve Medtner’in Tanınmayışı, (Sanatta Yeterlik Tezi), Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir, 2010.
  • Griffiths, Paul, Batı Müziğinin Kısa Tarihi, Üçüncü basım, İş Bankansı Kültür-Sanat Yayınları, 2015.
  • Pamir, Leyla, Müzikte Geniş Soluklar, Ada Yayınları, İstanbul, 1989.
  • Say, Ahmet, Müzik Tarihi, Beşinci basım, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara, 2003.
  • Uluç, Murat Özden, Müzik Cep Sözlüğü, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 2015.
  • Usmanbaş, İlhan, Müzikte Biçimler, Milli Eğitim Basımevi Devlet Konservatuvarı Yayınları, İstanbul, 1974.
  • Yoon, Wha Roh, A Comparative Study of the Twenty-Four Preludes of Alexander Scriabin and Sergei Rachmaninoff, (Doktora Tezi), Indiana University, 2015.
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • Ahmet Say, “Sovyetler Birliği’nde Müzik”, http://www.azizmsanat.org/2017/11/22/sovyetler-birliginde-muzik-ahmet-say/ (15.01.2019).
  • Banu Mustan Dönmez ve Selin Oyan, “Ulusalcılık Akımı” Bağlamında Yerel Müzik Ögelerinin Uluslararası Sanat Müziğinde Kullanımı”http://www.asosjournal.com/Makaleler /84777441_857%20Banu%20MUSTAN%20D%C3%96NMEZ.pdf, (20.02.2019)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Nikolai_Zverev (17.01.2019)
  • https://imslp.org/wiki/Special:ImagefromIndex/273032/ge59 (17.01.2019)
  • Matthew J. Dovey, “Analysis of Rachmaninoff's Piano Performances Using Inductive Logic Programming”, https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/3-540-59286-5_67.pdf (20.01.2019)

SERGEI RACHMANINOFF’UN MÜZİKAL KİMLİĞİ VE OP.3 NO.2 PRELÜDÜNÜN İNCELENMESİ

Year 2019, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 13, 20.04.2019

Abstract

    Sergei Rachmaninoff, 20.
yüzyılın en önemli besteci ve piyanistlerindendir. Eserleri armonik, tonal ve
ritmik zorluklarının yanı sıra bestecinin piyanist kimliği sayesinde teknik
açıdan da hayranlık uyandırmaktadır.  Bu
çalışmada öncelikle Sergei Rachmaninoff’un hayatına değinilmiş, prelüd formu
açıklanmış ve bestecinin müzikal kimliğinin anlatılmasının ardından Op.3 No.2
do diyez minör prelüd, icrasına katkı sağlamak ve kaynak oluşturmak amacıyla
bestecinin müzikal anlayışı ve esinlendiği unsurlar önünde bulundurularak
teknik ve tematik açıdan incelenmiştir.

References

  • Adiloğu, Tuğrul, Sergei Rachmaninoff’un Op. 18 İkinci Piyano Konçertosu’nun İncelenmesi, (Yüksek Lisans Sanat Çalışması Raporu), Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara, 2017.
  • Aktüze, İrkin, Müziği Okumak, Pan Yayıncılık, C. 4, İstanbul, 2007.
  • Alkan, Gizem, Sergei Rachmaninoff’un Op.3, Op.23 ve Op.32 Prelüdlerinin İncelenmesi, (Yüksek Lisans Tezi), Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne, 2017. Bertenson-Leyda, Sergei Rachmaninoff: a Lifetime in Music, New York, 1956.
  • Beuerman, Eric Gilbert, The Evolution Of The Twenty-Four Prelude Set For Piano, (Doktora Tezi), Arizona University, 2003.
  • Çınar, Bengi Baraz, Post Romantik İki Rus Besteci: Rachaninoff–Medtner ve Medtner’in Tanınmayışı, (Sanatta Yeterlik Tezi), Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir, 2010.
  • Griffiths, Paul, Batı Müziğinin Kısa Tarihi, Üçüncü basım, İş Bankansı Kültür-Sanat Yayınları, 2015.
  • Pamir, Leyla, Müzikte Geniş Soluklar, Ada Yayınları, İstanbul, 1989.
  • Say, Ahmet, Müzik Tarihi, Beşinci basım, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara, 2003.
  • Uluç, Murat Özden, Müzik Cep Sözlüğü, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 2015.
  • Usmanbaş, İlhan, Müzikte Biçimler, Milli Eğitim Basımevi Devlet Konservatuvarı Yayınları, İstanbul, 1974.
  • Yoon, Wha Roh, A Comparative Study of the Twenty-Four Preludes of Alexander Scriabin and Sergei Rachmaninoff, (Doktora Tezi), Indiana University, 2015.
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • Ahmet Say, “Sovyetler Birliği’nde Müzik”, http://www.azizmsanat.org/2017/11/22/sovyetler-birliginde-muzik-ahmet-say/ (15.01.2019).
  • Banu Mustan Dönmez ve Selin Oyan, “Ulusalcılık Akımı” Bağlamında Yerel Müzik Ögelerinin Uluslararası Sanat Müziğinde Kullanımı”http://www.asosjournal.com/Makaleler /84777441_857%20Banu%20MUSTAN%20D%C3%96NMEZ.pdf, (20.02.2019)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Nikolai_Zverev (17.01.2019)
  • https://imslp.org/wiki/Special:ImagefromIndex/273032/ge59 (17.01.2019)
  • Matthew J. Dovey, “Analysis of Rachmaninoff's Piano Performances Using Inductive Logic Programming”, https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/3-540-59286-5_67.pdf (20.01.2019)
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music
Journal Section Research Articles
Authors

Gizem Alkan This is me

Publication Date April 20, 2019
Submission Date February 10, 2019
Acceptance Date March 18, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 1 Issue: 1

Cite

Chicago Alkan, Gizem. “SERGEI RACHMANINOFF’UN MÜZİKAL KİMLİĞİ VE OP.3 NO.2 PRELÜDÜNÜN İNCELENMESİ”. Balkan Müzik Ve Sanat Dergisi 1, no. 1 (April 2019): 1-13.

Creative Commons Lisansı
Balkan Müzik ve Sanat Dergisi  Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.