Review Article
BibTex RIS Cite

PİYOTR İLYİÇ ÇAYKOVSKİ'NİN FA MİNÖR (OP. 36) 4. SENFONİSİ’NDEKİ FAGOT PARTİSİNİN İNCELENMESİ

Year 2024, Volume: 6 Issue: 1, 57 - 76, 22.05.2024
https://doi.org/10.47956/bmsd.1429134

Abstract

19. ve 20. yy klasik batı müziği dendiğinde akla ilk romantizm gelir. Rus bestecilerden S. Prokofief, I. Stravinski, S. Rahmaninof, P. İ. Çaykovski, M. Musorgski gibi klasik batı müziğinin en önemli isimleri bu müziğe çok büyük ölçüde katkıda bulunmuş, her biri romantizm akımıyla birlikte büyük yenilikler getirmişlerdir. Bunun yanında Romantik Dönemin farklı bir boyuta evrilmesini sağlamışlar, müziklerinde fantezi ögelerini, destansı hikâyeleri ve mitleri kullanmış, derin müzikleriyle birleştirmeyi başarmışlardır. Günümüzde tüm dünyada sahnelenen eserleriyle, Çaykovski de başlıca Rus bestecilerinden biridir. Aynı zamanda senfonik müzik dendiğinde de Rus bestecilerden ilk akla gelen isimdir. Eserlerinin zengin ezgisel dokusu, heyecanlı lirizmi, etkileyici armonileri, renkli orkestrasyonu ve dinleyicinin en derinde saklı kalan duygularını alevlendiren anlatımıyla Romantizmin önde gelen temsilcilerinden biri olmuştur. Günümüzde Rus Romantizminin başlıca eserlerini literatüre kazandırmış, eserleriyle konser salonlarını yüzyıllar boyu dolduran sayılı bestecilerden biridir.

References

  • ABRAHAM, Gerald, The Music Of Tchaikovsky, New York: The Norton Library, 1974.
  • AKTÜZE, İrkin, Müziği Okumak, Cilt 2, Pan Yayıncılık, İstanbul, 2005.
  • ALİ, Filiz, Dünyadan ve Türkiye’den Müzisyen Protreleri, Cem Yayınları, İstanbul 1994.
  • BALAKİREV, Miliy Alexeyevich, Üç Rus Teması Üzerine Uvertür No:1 (1858), P. Jurgenson, Edited by Nikolai Zhilyayev in Moscow: Muzgiz 1932.
  • BROWN David, Tchaikovsky: The Crisis Years 1874-1878, C. II, W.W. Norton& Company, New York 1983.
  • CROSS, Milton, Ewen, David, Encyclopedia Of The Great Composers And Their Music, New York: Doubleday Company, 1962.
  • HAYBAT, Mustafa Nuri, Modest Mussorgsky “Bir Sergiden Tablolar” (Yüksek Lisans Eser Çalışması, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı Piyano Programı), İstanbul 2008.
  • MAES, Francis, A History of Russian Music: From Kamarinskaya to Babi Yar, University of California Press, 2006.
  • MCGİLL, David, Sound in Motion: A Performer's Guide to Greater Musical Expression, Indiana University Press, 2009.
  • SAY, Ahmet, Müzik Tarihi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 2003.
  • TCHAİKOVSKY, Piyotr Ilyich, F Minor (Op. 36) 4. Symphony (1878), Edited by Heugel, Paris 1961.
  • WARRACK, John, Tchaikovsky, Charles Scribner’s Sons, New York 1973.
  • WESTRUP, Jack Allan, Tchaikovsky and the Symphony, Vol. 81, No. 1168, Musical Times Publications Ltd, 1940.
  • ZAJACZKOWSKİ, Henry, Tchaikovsky's Musical Style (Russian Music Studies, Umi Research Productions, 1987.

ANALYSIS OF BASSOON PART IN PYOTR ILYICH TCHAIKOVSKY’S F MINOR (OP. 36) 4. SYMPHONY

Year 2024, Volume: 6 Issue: 1, 57 - 76, 22.05.2024
https://doi.org/10.47956/bmsd.1429134

Abstract

Romanticism comes to mind first when it comes to classical western music of the 19th and 20th centuries. Russian composers such as P. I. Tchaikovsky, M. Mussorgsky S. Prokofief, I. Stravinsky and S. Rachmaninoff the most important names of classical western music contributed greatly to this music, and each of them brought great innovations with the romanticism movement. In addition, they enabled the Romantic Period to evolve into a different dimension, used fantasy elements, epic stories and myths in their music and managed to combine them with their deep music. Tchaikovsky is one of the main Russian composers, with works performed all over the world today. He is also the first name that comes to mind from Russian composers when it comes to symphonic music. He has become one of the leading representatives of Romanticism with the rich melodic texture of his works, his exciting lyricism, impressive harmonies and colorful orchestration, and his expression that arouses the deepest hidden feelings of the listener. Today, he is one of the few composers who brought the main works of Russian Romanticism to the literature and filled the concert halls with his works for centuries.

References

  • ABRAHAM, Gerald, The Music Of Tchaikovsky, New York: The Norton Library, 1974.
  • AKTÜZE, İrkin, Müziği Okumak, Cilt 2, Pan Yayıncılık, İstanbul, 2005.
  • ALİ, Filiz, Dünyadan ve Türkiye’den Müzisyen Protreleri, Cem Yayınları, İstanbul 1994.
  • BALAKİREV, Miliy Alexeyevich, Üç Rus Teması Üzerine Uvertür No:1 (1858), P. Jurgenson, Edited by Nikolai Zhilyayev in Moscow: Muzgiz 1932.
  • BROWN David, Tchaikovsky: The Crisis Years 1874-1878, C. II, W.W. Norton& Company, New York 1983.
  • CROSS, Milton, Ewen, David, Encyclopedia Of The Great Composers And Their Music, New York: Doubleday Company, 1962.
  • HAYBAT, Mustafa Nuri, Modest Mussorgsky “Bir Sergiden Tablolar” (Yüksek Lisans Eser Çalışması, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı Piyano Programı), İstanbul 2008.
  • MAES, Francis, A History of Russian Music: From Kamarinskaya to Babi Yar, University of California Press, 2006.
  • MCGİLL, David, Sound in Motion: A Performer's Guide to Greater Musical Expression, Indiana University Press, 2009.
  • SAY, Ahmet, Müzik Tarihi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 2003.
  • TCHAİKOVSKY, Piyotr Ilyich, F Minor (Op. 36) 4. Symphony (1878), Edited by Heugel, Paris 1961.
  • WARRACK, John, Tchaikovsky, Charles Scribner’s Sons, New York 1973.
  • WESTRUP, Jack Allan, Tchaikovsky and the Symphony, Vol. 81, No. 1168, Musical Times Publications Ltd, 1940.
  • ZAJACZKOWSKİ, Henry, Tchaikovsky's Musical Style (Russian Music Studies, Umi Research Productions, 1987.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music (Other)
Journal Section Review Article
Authors

Merve Aktaş 0009-0000-5556-0927

Çisem Önver Zafer 0000-0002-3847-4290

Publication Date May 22, 2024
Submission Date January 31, 2024
Acceptance Date May 22, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Aktaş, M., & Önver Zafer, Ç. (2024). PİYOTR İLYİÇ ÇAYKOVSKİ’NİN FA MİNÖR (OP. 36) 4. SENFONİSİ’NDEKİ FAGOT PARTİSİNİN İNCELENMESİ. Balkan Müzik Ve Sanat Dergisi, 6(1), 57-76. https://doi.org/10.47956/bmsd.1429134

Creative Commons Lisansı
Balkan Müzik ve Sanat Dergisi  Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.