Aim: The study aimed to examine the effect of working from home on the lives of female academics working in Health Sciences during the Coronavirus pandemic.
Material and Method: Phenomenological method, was used. The sample consisted of 15 female academics. Data were collected using a "semi-structured interview" form. The data were evaluated with “content analysis”. The thematic approach was used in the evaluation of the data. The study was conducted and reported according to the "Consolidated criteria for reporting qualitative research".
Results: According to the thematic approach, 13 subthemes were determined under four main themes. The themes were named as "being caught unprepared for the pandemic”,“It was like a war", “physiological and psychological exhaustion”, “learning from experiences”, respectively.
Conclusion: It was determined that female academicians were affected physically, psychologically, socially and academically in many ways during the pandemic. It was observed that due to inequalities in gender roles, they had conflicts between family and academic roles, they felt inadequate in every subject, and their academic productivity decreased. It is important to take gender-specific effects into consideration when planning health policies during the pandemic, to support women, and to improve the position and health of women in society.
Amaç: Çalışmada sağlık bilimlerinde çalışan kadın akademisyenlerin Koronavirüs (COVID-19) pandemisi sürecinde evden çalışmanın yaşamları üzerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Nitel araştırma tasarımlarından fenomenolojik yöntem kullanılmıştır. Örneklemi COVID-19 pandemi sürecinde uzaktan çalışan 15 kadın akademisyen oluşturmuştur. Veriler “yarı yapılandırılmış görüşme” formu ile toplanmış, “içerik analizi” ile değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde tematik yaklaşım kullanılmıştır. Çalışma “Consolidated criteria for reporting qualitative research” kriterlerine göre gerçekleştirilip raporlanmıştır.
Bulgular: Tematik yaklaşıma göre dört ana tema altında 13 alt tema belirlenmiştir. Temalar sırasıyla “salgına hazırlıksız yakalanmak”, “savaş gibiydi”, “fizyolojik ve psikolojik tükenmişlik”, “deneyimlerden öğrenme” olarak adlandırılmıştır.
Sonuç: Çalışmada sağlık bilimlerinde çalışan kadın akademisyenlerin COVID-19 pandemi sürecinde fiziksel, psikolojik, sosyal ve akademik açıdan çok yönlü etkilendikleri tespit edilmiştir. Toplumsal cinsiyet rollerindeki eşitsizlikler nedeni ile aile rolleri ve akademik rolleri arasında çatışma yaşadıkları, her konuda kendilerini yetersiz hissettikleri, akademik verimliliklerinin azaldığı gözlemlenmiştir. Salgın sürecinde sağlık politikaları ile ilgili planlamalar yapılırken cinsiyete özgü etkilerin göz önünde bulundurulması, kadınların desteklenmesi, kadının toplumdaki konumunun ve sağlığının iyileştirilmesi açısından önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Obstetrics and Gynocology Nursing |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | August 17, 2024 |
Publication Date | August 22, 2024 |
Submission Date | February 13, 2024 |
Acceptance Date | June 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.