Today, with an epidemic in all cities of the world, the use and design process of architectural and urban spaces has changed significantly. A health problem that started in Wuhan, China in 2019 has affected the whole world, and urban and architectural spaces have also been affected by this situation. With all this change process, the concept of social distance has come to the forefront with the concept of individual distance in architecture and has started to be of great importance for the space and its user. A number of changes and transformations are needed in order to use public interior spaces during and after the pandemic. The study covers public schools that provide primary and secondary education by including educational structures, which are one of the public interior spaces. In line with this scope, the standards and guidebooks prepared by the Ministry of National Education were used. Then, after the pandemic, spatial design suggestions were included with various studies from our country and abroad. In this direction, the study has reached the quality of a design guide and guide, which reveals the spatial change in primary education buildings after the Covid-19-focused pandemic, and solutions to the pandemic problem in terms of spatial and architectural design have been collected and developed. For this purpose, it is aimed to contribute to the literature.
Günümüzde tüm dünya kentlerinde yaşanan bir salgın ile mimari ve kentsel mekânların kullanımı ve tasarım süreci önemli ölçüde değişmiştir. 2019 yılında Çin’in Vuhan kentinde başlayan bir sağlık sorunu tüm dünyayı etkisi altına almış ve kentlilerle beraber kentsel ve mimari mekânlar da bu durumdan etkilenmişlerdir. Tüm bu değişim süreciyle mimaride yer verilen bireysel mesafe kavramı ile birlikte artık sosyal mesafe kavramı da öne çıkmış ve mekân ve kullanıcısı için büyük önem taşımaya başlamıştır. Pandemi süreci ve sonrasında kamusal iç mekânların kullanılabilmesi için bir takım değişim ve dönüşümlere ihtiyaç duyulmaktadır. Çalışma, kamusal iç mekânlardan biri olan eğitim yapılarına yer verilerek ilk ve orta eğitim sağlayan devlet okullarını kapsamaktadır. Bu kapsam doğrultusunda, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan standartlardan ve rehber kitapçıklardan faydalanılmıştır. Ardından pandemi sonrasında ülkemizden ve yurtdışından çeşitli çalışmalarla mekânsal tasarım önerilerine yer verilmiştir. Bu doğrultuda çalışma Covid-19 odaklı pandemi sonrası ilköğretim yapılarındaki mekânsal değişimi ortaya koyan tasarım rehberi ve kılavuz niteliğine ulaştırılmış, pandemi sorununa mekânsal ve mimari tasarım açısından çözüm önerileri toplanmış ve geliştirilmiştir. Bu amaçla literatüre katkı sağlaması hedeflenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | June 9, 2021 |
Acceptance Date | October 22, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |