With the advancements in educational technologies, the use of robots in education is becoming increasingly widespread. Around the world, robotic activities and educational programs are being organized to enhance students' cognitive and social skills. However, unfortunately, robot-assisted educational studies and applications for students requiring special education are limited. This research aims to present a humanoid robot-assisted learning environment for children with Down syndrome. In this study, an original dataset for children with Down syndrome has been generated using Turkish natural language processing techniques. This dataset includes special scenarios and a question-answer dataset to assist in improving the cognitive and social skills of the children. The NAO humanoid robot, part of the inventory of Iskenderun Technical University, is prepared to interact with children and use this special dataset. This unique method and dataset aim to create a reciprocal chat environment with children with Down syndrome and improve their focus, attention, concentration, and communication skills. This is an important step as an example of Turkish humanoid robot-assisted education applications in the literature. The next stages of our research will involve using this unique method and dataset with more children with Down syndrome and examining its impacts. This study, which is expected to be an important educational material in terms of improving the communication skills of children who need special education, carries national importance due to being in Turkish and will make significant contributions to special education in our country.
Educational technology Turkish Natural Language processing Turkish Chatbot Nao Robot Down Syndrome
Eğitim teknolojilerindeki gelişmelerle birlikte, eğitim alanında robot kullanımı giderek yaygınlaşmaktadır. Dünya çapında, öğrencilerin bilişsel ve sosyal becerilerini geliştiren robotik etkinlikler ve eğitim programları düzenlenmektedir. Ancak, özel eğitime ihtiyaç duyan öğrencilere yönelik robot destekli eğitim çalışmaları ve uygulamaları ne yazık ki kısıtlıdır. Bu araştırma, down sendromlu çocuklara yönelik insansı robot destekli bir öğrenme ortamı sunmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmada, Türkçe doğal dil işleme teknikleri kullanılarak down sendromlu çocuklar için özgün bir veriseti oluşturulmuştur. Bu veriseti, çocukların bilişsel ve sosyal becerilerini geliştirmeye yardımcı olacak özel senaryolar ve bir soru-cevap veri seti içermektedir. Çalışmada İskenderun Teknik Üniversitesi envanterinde bulunan NAO insansı robot, çocuklarla etkileşim sağlamak ve bu özel verisetini kullanmak üzere hazırlanmıştır. Bu özgün yöntem ve veriseti, down sendromlu çocuklarla karşılıklı sohbet ortamı oluşturmayı ve onların odaklanma, dikkat, konsantrasyon ve iletişim becerilerini geliştirmeyi hedeflemektedir. Bu, literatürde Türkçe insansı robot destekli eğitim uygulamalarının bir örneği olarak önemli bir adımdır. Araştırmamızın sonraki aşamaları, down sendromlu çocuklarla bu özgün yöntem ve verisetinin kullanılması ve etkilerinin incelenmesi olacaktır. Özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların iletişim becerilerinin geliştirilmesi açısından önemli bir eğitim materyali olması beklenen bu çalışma, Türkçe olması nedeniyle ulusal düzeyde önem taşımaktadır ve ülkemizdeki özel eğitime önemli katkılar sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2024 |
Submission Date | May 20, 2023 |
Acceptance Date | August 3, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |