Bu araştırmanın amacı çevrimiçi tezsiz yüksek lisans
programlarında öğrenim gören öğrencilerin öğrenme biçimlerini çalışma
durumları, çalışılan sektör ve günde derslerine ayırdıkları süre değişkenleri
açısından incelemektir. Bu araştırma
tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Verilerin analizinde yüzde ve frekans
kullanılmıştır. Öğrenme biçimlerini belirlemek üzere VARK öğrenme biçimleri
envanteri kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini bir üniversitenin sosyal
bilimler enstitüsüne bağlı çevrimiçi yürütülen altı program oluşturmaktadır.
Öğrencilere elektronik ortamda oluşturulan anket aracılığıyla ulaşılmıştır. Araştırmaya
122 öğrenci katılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin çoğunluğu
çalışmaktadır. Çalışan öğrencilerin ise 58’i kamu’da 45’i de özel sektörde
çalışmaktadır. Öğrencilerin çoğunluğu derslerine günde 1-2 saat arası zaman
ayırmaktadırlar. Araştırmaya katılan öğrencilerin en çok tercih ettikleri
öğrenme biçimi kinestetik öğrenme biçimidir. Öğrenciler çoklu öğrenme biçimleri
tercihinde de bulunmuşlardır. Çoklu öğrenme biçimleri içerisinde en çok tercih
edilen öğrenme biçimi tüm alanları kapsayan VARK (Görsel, İşitsel, Okuma-yazma,
Kinestetik) belirlenmiştir.
The aim of this study is to determine the learning styles of the students who are studying in the non-thesis master's programs in terms of their working conditions, working sector and the time variables they devote to their courses. This research is a descriptive study in the screening model. Percentage and frequency were used in data analysis. VARK learning forms inventory was used to determine learning styles. The sample of the study consists of six online programs which are connected to the social sciences institute of a university. The students were reached through an electronic questionnaire via Internet. 122 students participated to study. The majority of the students who are participated to study are working. 58 of the working students work in the public sector and 45 in the private sector. The majority of the students spend 1-2 hours per day on their lessons. The most preferred learning styles among students is “kinesthetic” style. Students also preferred multimod learning styles. VARK (Visual, Audiovisual, Literacy, Kinesthetic) is the most preferred multimod style among students.
Keywords: Distance learners, learning styles, VARK learning style, online program
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | April 8, 2019 |
Acceptance Date | April 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |