Aim: Failure to perform the cleaning and
disinfection of medical devices and hospital environments in accordance with
the procedure may result in health care-associated infections, dissemination of
resistant microorganisms, and increased hospital expenses due to unnecessary
procedures for cleaning-disinfection. The aim of this study was to evaluate the
effectiveness of applied unit cleaning and disinfection training in oral and
dental health hospital.
Method: The study, which was planned
as an intervention study, was carried out in Sakarya Oral and Dental Health
Hospital between 24.07.2017-20.10.2017. Employees were asked questions about
unit cleaning and disinfection and the observations were made. The same group
was then given the Applied Unit Cleaning Disinfection Training (UCDT) by the
infection control nurse. After UCDT training, the data of the study group were
evaluated via observation. The results of the observation before and after the
training were recorded in a standard form. The data were analyzed in SPSS 21
program and p <0.05 was considered as statistically
significant.
Results: 85% of healthcare workers
were women (n:68) and 15% were men (n:10); the mean age was 38.4 ± 7.1 (22-50).
44% (n: 30) of the participants were cleaning staff, 51% (n: 35) of the dental
clinic assistant and 4% (n: 3) of the nurses, and the average number of working
year of health workers in the hospital was 9 ± 3 (2- 13) year. 90% of the
health care workers were clinical workers and 10% were non-clinical workers.
Participation to UCDT was 100% (n: 68). Significant improvement was observed in
unit cleaning, material cleaning, reflector arm, cuspidor disinfection, unit
device, arm cuff, table and assistant pedal disinfection and glove exchange
process steps after unit cleaning (p <0.05).
Conclusion: It was concluded that the
unit cleaning and disinfection applications in the post-training period were
performed in accordance with the procedure, the cleaning disinfection direction
with UCDT increased from clean to dirty, and the in-unit and applied training
were more effective.
Amaç: Tıbbi
araç-gereçlerin ve hastane ortamının temizlik ve dezenfeksiyonunun prosedüre
uygun yapılmaması sağlık bakım ilişkili enfeksiyonlara, dirençli
mikroorganizmaların yayılmasına ve temizlik-dezenfeksiyon konusunda gereksiz
işlemlere bağlı hastane giderlerinin artmasına neden olabilir. Bu çalışmada amaç ağız ve diş sağlığı
hastanesinde uygulamalı ünit temizlik ve dezenfeksiyon eğitimi etkinliğini
değerlendirmektir.
Yöntem: Müdahale araştırması olarak planlanan çalışma Sakarya Ağız ve Diş Sağlığı
Hastanesi (SADSH)’de 24.07.2017-20.10.2017 arasında çalışan
toplam 68 diş klinik yardımcısı ve temizlik personeline yapıldı. Çalışanlara ünit
temizlik ve dezenfeksiyon konularındaki bilgileri derlenmek üzere sorular
soruldu ve gözlemler yapıldı. Aynı gruba
daha sonra Uygulamalı Ünit Temizlik
Dezenfeksiyon Eğitimi (UTDE), enfeksiyon kontrol hemşiresi tarafından
verildi. Çalışma grubunun aldıkları UTDE eğitimi sonrasında bilgileri GÖZLEM
yoluyla değerlendirildi. Eğitim öncesi ve eğitim sonrası gözlem sonuçları
standart bir forma kayıt edildi. Elde edilen veriler SPSS 21 programında analiz
edildi ve p<0.05 anlamlı kabul edildi.
Bulgular: Sağlık
çalışanlarının % 85’i kadın (58/68),
%15’i erkek (10/68) olup; yaş ortalaması 38.4±7.1 (22-50) idi. Çalışmaya
katılanların %44 (n:30)’ü temizlik personeli, %51 (n:35)’i diş klinik
yardımcısı ve %4 (n:3)’ü hemşireydi ve sağlık çalışanlarının hastanede çalışma
yılı ortalama 9±3 (2-13) yıldı. Gözlenen sağlık çalışanının %90’ı klinik
çalışanı, %10’u klinik dışı çalışan idi. UTDE’ye katılım oranı %100 (n:68) idi.
Ünit temizlik dezenfeksiyon uygulamaları işlemlerinden malzemelerin toplanması,
kullanılan malzeme temizliği, reflektör kolu, kreşuar dezenfeksiyonu, ünit
cihaz, kolluk, tabla ve asistan pedalı dezenfeksiyonu ve eldiven değişimi işlem
basamaklarında eğitim sonrası anlamlı iyileşme gözlendi (p<0.05).
Sonuç: Eğitim sonrası dönemde
ünit temizlik ve dezenfeksiyon uygulamalarının prosedüre uygun yapıldığı, UTDE
ile temizlik dezenfeksiyon yönünün temizden kirliye doğru artış gösterdiği, birim
içi ve uygulamalı verilen eğitimlerin daha etkin olduğu sonuçlarına
ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Acceptance Date | March 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |
Journal of Biotechnology and Strategic Health Research