Araştırmanın amacı okul yöneticilerinin
eğitim finansmanı politikalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesidir.
Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomonoloji) deseni
kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile
toplanmıştır. Çalışma grubunu ilkokul, ortaokul ve lise yöneticilerinden oluşan
30 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden
maksimum çeşitlilik örneklemesi ve verilerin toplanması için yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın verilerinin
analizinde betimsel analiz ve içerik analizi yapılmıştır.Araştırmanın bulgularına
göre okul yöneticileri okullarının giderlerinin karşılanması açısından okul
yöneticilerinin taleplerine duyarsızlık gösterildiğini; eğitim finansmanı
politikalarının uygulama sorunlarını okul temelli ve Bakanlık temelli sorunlar
olduğunu; eğitim finansmanı politikalarının yansımalarının karşılaştırılması
sonucu ilkokul ve ortaokul kademelerinin dezavantajlı olduğunu; politikalarının
uygulama sorunlarının nedenleri olarak eğitim politikasının niteliği, bütçe
yönetimi ve planlama eksikliğini belirtmişlerdir. Eğitim finansmanı
politikalarına ilişkin görüşler doğrultusunda okul üyeleri ve yöneticileri ile
bakanlık yöneticilerinin eğitim finansmanı yönetimi konusunda yetkinliklerinin
güçlendirilmesi gerektiği söylenebilir.
The purpose of research is to examine the school administrators' views
about the education financing policies. The design of this research is
conducted as phenomenological design among qualitative
research design. In this research data were collected with the
quasi-structured interview technique. The sample of this research composed of
30 school administrators from primary- secondary and high school
administrators. In this research maximum variation sampling technique was used
as one of the purposive sampling techniques. Descriptive and content analysis
techniques were used to analyze the data of the study. According to the
findings of this research, school administrators thought that the demands of
school administrators were shown indifference in terms of meeting the expense
of their schools. The implementation problems of educational financing policies
were due to school-based and Ministry-based problems. When the reflections of
education financing policies are compared, primary and secondary school levels are
disadvantageous. The reasons for implementations problems are the quality of
education financing policies, budget management and lack of planning. The
competence of school members, administrators and ministry officials on
education financing management needs to be strengthened.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education