Son yıllarda başarı yönelimi üzerine
yapılan çalışmalar öğrenme-temelli hedefler için görev/öz ayrımı yaparak daha
önceki yıllarda ortaya atılan 2x2 Başarı Yönelimi teorisini genişletmiş ve 3x2
olarak nitelendirmişlerdir. Bu yeni modele göre öğrenciler için bir ölçek
geliştirilmiştir ve sonrasında bu ölçeğin benzer bir versiyonunu öğretmenler
için geliştiren araştırmacılar (Mascret, Elliot, ve Cury, 2015a), öğretmenlerin
bu yaklaşıma göre başarı yönelimlerinin belirlenmesinin bireysel farklılıkları
daha iyi ortaya koyacağını ifade etmişlerdir. Bu nedenle, Türkiye’deki
öğretmenlerin motivasyonel süreçlerini daha iyi belirleyebilmek adına bu
çalışmada Öğretmenler için 3x2 modeline göre geliştirilmiş olan Başarı Yönelimi
Ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması ve Türkiye bağlamında da geçerli ve güvenilir
bir ölçek olduğuna kanıt sunulması hedeflenmiştir. Bu amaçla Türkçe’ye çevrilen
ölçek, çeşitli branşlardaki 207 öğretmene uygulanarak veri toplanmıştır. Elde
edilen verilerle yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonuçları, 3x2 Başarı
Yönelimi Ölçeğinin Türkiye bağlamında da orijinalindeki gibi 6 faktörlü
yapısını sağladığı ve maddelere ait faktör yüklerinin yeterince yüksek olduğu
bulunmuştur. Ayrıca hesaplanan Cronbach alfa değerleri, her bir altboyut için
iç tutarlılığın yeterli düzeyde olduğunu göstermiştir. Sonuç olarak bu ölçeğin
Türkiye’deki öğretmenlerin başarı yönelimlerini ölçmek için geçerli ve
güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
Recently, studies on achievement goal orientation
extended the 2x2 Achievement Goal Theory, by distingushing the mastery goals to
task and self, and define the new approach as 3x2 model. Cost, Elliot, and Cury
(2015a) stated that determining teachers’ achievement goal orientations based
on this model is better for bringing out the individual differences. For this
reason, in order to better determine the motivational processes of the teachers
in Turkey, it was aimed to adapt the teachers version of “3x2 Achievement Goal
Questionnaire” into Turkish and provide evidence for the validity and
reliability in Turkish context. With this purpose, the scale was translated
into Turkish and administered to 207 teachers in various branches. Confirmatory
factor analysis results supported the 6- factor structure of the 3x2
Achievement Goal Questionnaire, as in the original questionnaire, in Turkish
context and the factor loadings of the items were found to be sufficiently
high. In addition, the Cronbach alpha coefficients indicated adaquate internal
consistency for each subscale. As a result, findings of this study supported
that this scale is a valid and reliable measure to assess the achievement goal
orientations of Turkish teachers.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education