Bireylerin yaşadıkları topluma uyumu konusunda,
geçmiş yaşantıları ve tecrübeleri önemlidir. Toplumların sahip olduğu değerler,
sözlü kültür ve kültürel miras öğelerinin aktarımı aşamasında eğitimin yeri ve
önemi büyüktür. Bu bakımdan sözlü tarih son yıllarda eğitim ortamlarında farklı
bir yöntem olarak dikkat çekmektedir. Sözlü tarihten; tarihsel konuların,
olayların ve yaşantıların belgelere, kanıtlara, geçmiş tecrübelere dayanarak
günümüze aktarılmasında yararlanılmaktadır. Bu araştırmanın amacı Sosyal
bilgiler öğretmen adaylarının sözlü tarih çalışmalarına ilişkin tutumlarını
ortaya koymaktır. Bu amaçla araştırmada, ‘Akbaba ve Kılcan (2012) tarafından
geliştirilen, Sözlü Tarih Çalışmalarına Yönelik Tutum Ölçeği’ ile veriler
toplanmıştır. Araştırma sonucunda Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sözlü
tarih çalışmalarına yönelik tutumlarında tarihsel aktarım boyutunda cinsiyete
göre anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Tarihi roman okuma değişkeni açısından
da kitap okuyanlar, lehine anlamlı farklılık olduğu görülmüştür.
Individuals’ lives in past and experiences are
important for their compliance to society. Place and importance of education is
crucial to transmit values, oral culture and cultural heritage elements that
societies have. For that reason; oral history gets attracts in education
environments as a different method in last years. Oral history is benefitted in
fields of transmission of historical events and topics, livings to today by
documents, proofs and past experiences. Aim of this research is to put forward
attitudes of social studies teacher candidates regarding oral history studies.
By this aim, data is collected with Attitude Scale regarding Oral History
Studies developed by Akbaba and Kılcan (2012). At the end of research; it is
found that there is significant difference between attitudes of social studies
teacher candidates regarding oral history studies at the historical
transmission dimension depends on sex. It is seen that there is an important
difference in sense of historical novel reading parameter in countenance of people
who read book.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education