Araştırmanın amacı, oyun temelli öğrenmenin 5.
sınıf öğrencilerinin Matematik dersindeki başarılarına ve tutumlarına etkisini
araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda “Kesirler” ünitesi ders planı
oyunlaştırılmış olarak hazırlanmış ve öğretim materyali olarak da Eğitim
Bilişim Ağı oyunları kullanılmıştır. Nicel ve nitel araştırma yöntemlerin bir
arada kullanıldığı bu araştırmada bu iki yöntemin birleştirildiği karma yöntem
kullanılmıştır. Nicel araştırma yöntemi olarak deneysel araştırma
yöntemlerinden, ön test – son test kontrol gruplu yarı deneysel desen
kullanılmıştır. Elde edilen nicel veriler, sınıf içi gözlemler ve öğrencilerle
yapılan yapılandırılmamış görüşmeler sonucunda elde edilen nitel veriler ile
desteklenmiştir. Sonuç olarak deney ve kontrol gruplarında öğrenim gören
öğrencilerin başarı ve tutum puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir
farklılık bulunmamıştır. Fakat deney grubu öğrencilerinin başarıları, kontrol
grubundaki öğrencilere göre daha fazla artış göstermiştir.
The aim of this study is to search the effect of
gamification methodology on 5th grade students’ achievement and attitude in
Mathematics classes. In accordance with this purpose, the subject of fractions
has been prepared as game based and Educational Informatics Network (known as
EBA in Turkey) games and applications have been used as teaching materials. In
this study, mixed method has been used by combining
quantitative research and qualitative research method. For the
quantitative part, pretest - posttest control group quasi-experimental design
have been used. Quanitative data have been supported by qualitative data,
obtained from in-class observations and unstructured interviews with students. As a result, it has been found out no statistically
significant difference between the achievement and attitude scores of the
students in the experimental and control groups. However, it has been observed
that the achievement of the students in the experimental group increased more
than that of the students in the control group.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education