Research Article
BibTex RIS Cite

İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlamaya İlişkin Öz Yeterlik Algıları Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2020, , 106 - 120, 05.02.2020
https://doi.org/10.14686/buefad.536885

Abstract

Bu
çalışmanın amacı, ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlamaya ilişkin öz
yeterlik algılarını belirlemek için bir veri toplama aracı geliştirmektir. Araştırmanın
çalışma grubunu Mersin, Bursa, Kahramanmaraş, İstanbul ve Gaziantep şehirlerinden
devlet okullarına bağlı okullar arasından rastlantısal olarak seçilen 525
ilkokul dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma tarama modelinde
tasarlanmıştır. Ölçme aracının geliştirilmesi için uygun olan süreç sistematik
olarak izlenmiştir. Ölçeğin kapsam geçerliği için ilgili alan yazın taranmış ve
uzman görüşlerine başvurulmuştur. Ölçeğin yapı geçerliğinin belirlenmesi amacıyla
açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Tek boyutlu bir yapıda, üçlü likert tipi
ve 29 maddeden oluşan ölçeğin Cronbach-Alfa iç tutarlılık katsayısı .918 olarak
belirlenmiştir.Bu bulgular doğrultusunda ölçeğin, ilkokul 4. sınıf
öğrencilerinin okuduğunu anlamaya ilişkin öz yeterlik algılarını geçerli ve
güvenilir şekilde ölçer nitelikte olduğu söylenebilir.


References

  • Alfassi, M. (2004). Reading to learn: Effects of combined strategy instruction on high school students. The Journal of Educational Research, 97(4), 171.
  • Balcı, A. (2013). Okuma ve anlama eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117-148.
  • Bandura, A. (1994). Self-Efficacy. V. S. Ramachaudian (Ed.). Encylopedia of Human Behaviour içinde (s.71-81). 4th Press, Academic Press, New York.
  • Bandura, A. (2005). Guide for constructing self-efficacy scales. F. Pajares & T. Urdan (Ed.). Self-efficacy beliefs of adolescentes içinde (s. 307-337). Information Age.
  • Bloom, B.S. (2012). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme, (D. Özçelik, Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bruning, R. H., Schraw, G. J., & Norby, M.M. (2014). Bilişsel psikoloji ve öğretim. (Z. N. Ersözlü ve R. Ülker, Çev. Ed.). Ankara: Nobel.Comrey, A. L. ve Lee, H. L. (1992). A first course in factor analysis. New Jersey: Erlbaum.
  • Çokluk, Ö.; Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. ( 2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik spss ve lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ekici, G. (2012). Akademik öz yeterlik ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 174-185.
  • Epçaçan, C. ve Demirel, Ö. (2011). Okuduğunu anlama öz yeterlik algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(16), 120-128.
  • Kalaycı, Ş. (2010). Faktör analizi. Ş. Kalaycı (Ed.). SPSS uygulamaları çok değişkenli istatistik teknikleri içinde (s. 321-331). Ankara: Asil.
  • Karabay, A. (2013). Eleştirel okuma öz yeterlik algı ölçeğinin geliştirilmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(13), 1107-1122.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kayış, A. (2010). Güvenirlik analizi. Ş. Kalaycı (Ed.). SPSS uygulamalaı çok değişkenli istatistik teknikleri içinde (s, 403-419). Ankara: Asil.
  • Köklü, N. (1995). Tutumların ölçülmesi ve likert tipi ölçeklerde kullanılan seçenekler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 28(2), 81-93.
  • Küçükoğlu, H. (2008). İngilizce öğretmen adaylarının eleştirel okumaya yönelik özyeterlik algıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. sınıflar). Ankara: MEB.
  • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim öğrenme ve öğretim: kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Schunk, D. H. (1981). Modeling and attributional effects on children’s achievement: a self-efficacy analysis. Journal of Educational Psychology, 73, 93-105.
  • Schunk, D. H. (2011). Learning theories an educational perspective. (M. Şahin, Çev.Ed.). Ankara: Nobel. Türk Dil Kurumu. (2005). Türkçe sözlük. 10. Baskı, Ankara.
  • Ülper, H.; Yaylı, D. ve Karakaya, İ. (2013). Okur özyeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 85-100.
  • Viau, R. (2015). Okulda Motivasyon. (Y. Budak, Çev.), Ankara: Anı.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Zimmerman, B. J. (1995). Self-efficacy and educational development. A. Bandura (Ed.), Self-efficacy in changing societies, içinde (s. 202-231). New York, NY, US: Cambridge University Press.

Self-efficacy Perceptions Scale for Reading Comprehension of 4th Grade Students in Primary School: Validity and Reliability Study

Year 2020, , 106 - 120, 05.02.2020
https://doi.org/10.14686/buefad.536885

Abstract

The aim of this study is to develop a data
collection tool to determine the self-efficacy perceptions of 4th grade
students in reading comprehension. The study group consisted of 525 primary school
fourth grade students randomly selected from the schools affiliated with public
schools in Mersin, Bursa, Kahramanmaraş, İstanbul and Gaziantep. The study was
designed in the survey model. The process for the development of appropriate
measuring tool has been systematically monitored. For the scope validity of the
scale, the relevant theorotical field was screened and expert opinions were
consulted. Exploratory factor analysis was performed to determine the construct
validity of the scale. In one-dimensional structure, Cronbach-Alpha internal
consistency coefficient of the scale consisting of triple likert type and 29
items was determined as .918 According to these findings, it can be said that
the scale measures the self-efficacy perceptions of the 4th grade students in
reading comprehension, validly and reliably.

References

  • Alfassi, M. (2004). Reading to learn: Effects of combined strategy instruction on high school students. The Journal of Educational Research, 97(4), 171.
  • Balcı, A. (2013). Okuma ve anlama eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117-148.
  • Bandura, A. (1994). Self-Efficacy. V. S. Ramachaudian (Ed.). Encylopedia of Human Behaviour içinde (s.71-81). 4th Press, Academic Press, New York.
  • Bandura, A. (2005). Guide for constructing self-efficacy scales. F. Pajares & T. Urdan (Ed.). Self-efficacy beliefs of adolescentes içinde (s. 307-337). Information Age.
  • Bloom, B.S. (2012). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme, (D. Özçelik, Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bruning, R. H., Schraw, G. J., & Norby, M.M. (2014). Bilişsel psikoloji ve öğretim. (Z. N. Ersözlü ve R. Ülker, Çev. Ed.). Ankara: Nobel.Comrey, A. L. ve Lee, H. L. (1992). A first course in factor analysis. New Jersey: Erlbaum.
  • Çokluk, Ö.; Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. ( 2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik spss ve lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ekici, G. (2012). Akademik öz yeterlik ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 174-185.
  • Epçaçan, C. ve Demirel, Ö. (2011). Okuduğunu anlama öz yeterlik algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(16), 120-128.
  • Kalaycı, Ş. (2010). Faktör analizi. Ş. Kalaycı (Ed.). SPSS uygulamaları çok değişkenli istatistik teknikleri içinde (s. 321-331). Ankara: Asil.
  • Karabay, A. (2013). Eleştirel okuma öz yeterlik algı ölçeğinin geliştirilmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(13), 1107-1122.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kayış, A. (2010). Güvenirlik analizi. Ş. Kalaycı (Ed.). SPSS uygulamalaı çok değişkenli istatistik teknikleri içinde (s, 403-419). Ankara: Asil.
  • Köklü, N. (1995). Tutumların ölçülmesi ve likert tipi ölçeklerde kullanılan seçenekler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 28(2), 81-93.
  • Küçükoğlu, H. (2008). İngilizce öğretmen adaylarının eleştirel okumaya yönelik özyeterlik algıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. sınıflar). Ankara: MEB.
  • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim öğrenme ve öğretim: kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Schunk, D. H. (1981). Modeling and attributional effects on children’s achievement: a self-efficacy analysis. Journal of Educational Psychology, 73, 93-105.
  • Schunk, D. H. (2011). Learning theories an educational perspective. (M. Şahin, Çev.Ed.). Ankara: Nobel. Türk Dil Kurumu. (2005). Türkçe sözlük. 10. Baskı, Ankara.
  • Ülper, H.; Yaylı, D. ve Karakaya, İ. (2013). Okur özyeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 85-100.
  • Viau, R. (2015). Okulda Motivasyon. (Y. Budak, Çev.), Ankara: Anı.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Zimmerman, B. J. (1995). Self-efficacy and educational development. A. Bandura (Ed.), Self-efficacy in changing societies, içinde (s. 202-231). New York, NY, US: Cambridge University Press.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Sultan Selen Kula 0000-0002-1614-3431

Yusuf Budak 0000-0001-9625-204X

Publication Date February 5, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Kula, S. S., & Budak, Y. (2020). Self-efficacy Perceptions Scale for Reading Comprehension of 4th Grade Students in Primary School: Validity and Reliability Study. Bartın University Journal of Faculty of Education, 9(1), 106-120. https://doi.org/10.14686/buefad.536885

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education