Bu çalışmanın amacı R. M. Chory-Assad ve M. Paulsel, tarafından geliştirilen Sınıfta Dağıtım Adaleti (SDA), Sınıfta Süreç Adaleti (SSA) ile R. M. Chory tarafından geliştirilen Sınıfta Etkileşim Adaleti (SEA) ölçeğinden oluşan Sınıfta Adalet Ölçekleri’nin (SAÖ) Türkçeye çevrilmesi ve psikometrik özelliklerinin belirlenmesidir. Araştırma 494 ortaöğretim öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda; oniki maddelik SDA Ölçeğinin iki boyutlu bir yapı sergilediği gözlenmiştir. On beş maddelik SSA Ölçeği ile yedi maddelik SEA Ölçeği’nin tek boyutlu birer yapı sergilediği belirlenmiştir. Sınıfta Adalet Ölçeklerinin iç tutarlık katsayıları hesaplanmış, SDA’nin, Mevcut Dağıtım Adaleti alt boyutunda .79, Beklenen Dağıtım Adaleti alt boyutunda .88, Dağıtım Adaletinin Tamamı için .91; SSA ölçeği için .92; SEA ölçeği için .92 olarak bulunmuştur. Test tekrar test analizi sonucunda ilk ve son uygulama arasındaki ilişki SDA için .89, SSA için .84 ve SEA için .87 olarak hesaplanmıştır. Analiz sonuçları SDA, SEA ve SSA Ölçeklerinin Türkçe formlarının ortaöğretim düzeyindeki öğrencilerin sınıftaki adalet algılarını ölçmekte kullanılabilecek geçerli ve güvenilir birer ölçme aracı olduğunu göstermektedir. Sınıfta Adalet Ölçeklerinin, akademik başarısızlık, okula uyum güçlüğü, içe kapanma, saldırganlık gibi sorunlar yaşayan öğrenicileri anlayabilmek ve çözüm yolları üretebilmek noktasında okul psikolojik danışmanlarının çalışmalarına destek sağlayacağı düşünülmektedir.
This study aims to adapt Scales of Justice in the Classroom (SJC), which consists of Classroom Distributive Justice (SDJC) developed by Chory-Assad & Paulsel, Classroom Procedural Justice (SPJC) and Classroom Interactional Justice (SIJC) developed by R.M. Chory, into Turkish language and to determine their psychometric properties. The study was conducted on 494 secondary education students. Confirmatory factor analysis results show that twelve-item SDJC display a two-dimensional structure. Fifteen-item SPJC and seven-item SIJC display unidimensional structures. Internal consistency coefficients of SJC were calculated and it was found for SDJC as follows; in Existing Distributive Justice sub-dimension .79, in Expected Distributive Justice sub-dimension was .88, for the whole Distributive Justice was .91; in SPJC was .92; in SIJC was .92. As a result of test-retest analysis, the relationship between the first and last implementation was .89 for SDJC, .84 for SPJC, and .87 for SIJC. Results show that Turkish forms of scales are valid and reliable measurement tools for measuring justice perceptions of students in the classroom in secondary education. It is thought the Scales can support efforts of school psychological counselors in understanding students who experience problems like academic failure, difficulty in adaptation, withdrawal, aggressiveness and finding solutions to such students.
Distributive Justice Procedural Justice Interactional Justice Justice in Clasroom Scale Adapting Scale
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 5, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |