Distance education has turned into the only option for many all over the world with the unexpected Covid-19 pandemic. In the Turkish higher education system, it is frequently used for the 5i English courses. This study aims to evaluate the effectiveness of the English Course given at a state university in Istanbul via distance education based on the perceptions of the students. This is a descriptive study conducted with 121 freshmen during the 2018-2019 academic year. The data were collected via the Scale of English Language Course Curriculum Conducted by Distance Education and analyzed via SPSS software. The findings have revealed that the students are content with their experience of distance English course. Moreover, they are pleased with the process at most and there is rather less satisfaction with the context, input, and product of the course. Still, the majority find face-to-face language instruction as a more satisfactory mode of learning. This study has revealed a moderate satisfaction with the distance English course in general and the main source of this satisfaction has been identified as the course instructors. Therefore, instructors need to be supported in their preparation for distance education courses with trainings and rich materials. Moreover, the students find the course less efficient to develop writing and speaking and need a direct contact with the instructors at times. So, these courses should be designed to focus on productive skills more and to include some face-to-face or synchronous sessions regularly along with the distance education classes.
Uzaktan eğitim Kovid-19 pandemisi ile dünyada pek çok durumda tek seçenek haline gelmiştir. Türk yükseköğretim sisteminde ise 5i İngilizce dersleri için sıklıkla kullanılmaktaydı. Bu çalışma, İstanbul’da bir devlet üniversitesinde uzaktan eğitim ile verilen İngilizce dersinin etkililiğini öğrenci görüşlerine dayanarak değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Çalışma, 2018-2019 akademik yılında birinci sınıfta okuyan 121 öğrenci ile yürütülmüş betimsel bir araştırmadır. Veriler, “Uzaktan Eğitim ile Yürütülen İngilizce Yabancı Dil Dersi Öğretim Programını Değerlendirme Ölçeği” ile toplanmış, SPSS programı ile analiz edilmiştir. Bulgular, öğrencilerin uzaktan İngilizce dersi deneyimlerinden memnun olduklarını ortaya koymuştur. En yüksek memnuniyet dersin süreç boyutuna ilişkindir. Öğrenciler dersin bağlam, girdi ve çıktı boyutlarına ilişkin daha düşük düzeyde bir memnuniyet bildirmişlerdir. Yine de çoğunluk yüz yüze eğitimi daha tatmin edici bulmuştur. Bu çalışmada uzaktan İngilizce dersine ilişkin orta düzeyde bir memnuniyet olduğu ve bunun temelde dersi veren öğretim elemanlarından kaynaklandığı anlaşılmıştır. Bu yüzden, uzaktan eğitim ile ders verecek öğretim elemanlarının eğitimlerle ve zengin materyallerle hazırlık aşamasında desteklenmesi önemlidir. Ek olarak, öğrenciler dersi yazma ve konuşma becerilerinin gelişime katkısı açısından yetersiz bulmuşlar ve öğretmenleri ile zaman zaman doğrudan iletişim kurma ihtiyacı hissettiklerini belirtmişlerdir. Bu nedenle, uzaktan İngilizce derslerinin üretim odaklı becerilere daha fazla ağırlık verecek şekilde tasarlanması ve uzaktan eğitim ile yürütülen derslerin zaman zaman yüz yüze ya da eş zamanlı oturumlarla desteklenmesi önerilebilir.
Ders değerlendirme yabancı dil olarak İngilizce uzaktan eğitim yükseköğretim öğrenci görüşleri
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education