In this study, the purpose is to examine
(i) the algebraic thinking levels of seventh grade students according to
gender; and (ii) the positive and negative skill deficiency of them in learning
algebra. The literature review method was used in the study, which was
conducted with 185 students at seventh grade. The data collection tool, the
studies in the literature were used, and the “Algebraic Thinking Level
Determination Tool (ATLDT)”, which was prepared by considering the acquisitions
given in secondary school mathematics course books and in the curriculum. The
scale consisted of 10 questions. The descriptive statistical techniques were
made use of in the analysis of the data. According to the descriptive analysis
results, it was determined that the true answer rates of the students on
algebraic learning field decreased at an obvious manner from the first stage
towards the last stage. The positive skill deficiencies of the students were at
27% in the second stage; 13% in the third stage; and negative skill
deficiencies of them were at 49% in the second stage; and 19% in the third
stage. On the other hand, the general average of the students in algebraic
thinking level was 15.09; the average of male students according to each
question was 1.32; and that of the female students was determined as 1.70. It
was recommended in the study to conduct longitudinal studies within the
curriculum intended to determine the basic reasons of the difficulties
experienced in algebra by students.
Bu araştırmada yedinci sınıf
öğrencilerinin, (i) cinsiyete göre cebirsel düşünme düzeylerini, (ii) cebir
öğrenme alanındaki pozitif ve negatif beceri eksikliklerini incelemek
amaçlanmıştır. Tarama modelinin benimsendiği çalışma, yedinci sınıf düzeyinde
toplam 185 öğrenci ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak; literatürde
yer alan çalışmalar, ortaokul matematik ders kitapları ile öğretim programında
yer verilen ilgili kazanımlar göz önüne alınarak hazırlanan 10 soruluk
“Cebirsel Düşünme Düzeyi Belirleme Aracı (CDDBA)” kullanılmıştır. Verilerin
analizinde betimsel istatistiksel tekniklerinden yararlanılmıştır. Betimsel
analiz sonuçlarına göre, öğrencilerin cebir öğrenme alanı ile ilgili doğru
cevap oranlarının ilk aşamadan son aşamaya gidildikçe belirgin şekilde azaldığı
belirlenmiştir. Öğrencilerin pozitif beceri eksiklikleri iki aşamada %27, üç
aşamada %13 iken negatif beceri eksiklikleri iki aşamada %49, üç aşamada %19
olarak bulunmuştur. Diğer yandan öğrencilerin cebirsel düşünme düzeylerinin
genel ortalaması 15.09, her bir soruya göre erkek öğrencilerin ortalaması 1.32,
kız öğrencilerin 1.70 olarak hesaplanmıştır. Öğrencilerin cebirde yaşadıkları
güçlüklerin temel nedenlerini belirlemeye yönelik öğretim programı dâhilinde
boylamsal çalışmalara ağırlık verilmesi öneri olarak sunulmuştur.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 2 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education