Bu araştırmanın amacı Sperling vd. (2002) tarafından
geliştirilmiş Karakelle ve
Saraç (2007) tarafından Türkçe’ye uyarlaması yapılan Çocuklar İçin Üst Bilişsel
Farkındalık Ölçeğinin (A Formu) Öğretmen Formunu uyarlamak, ölçeğin geçerlik ve
güvenirlik analizlerini yapmaktır. Üst Bilişsel Farkındalık Ölçeği A formu 12
madden oluşmakta olup 3.,4. ve 5. sınıf öğrencilerine yönelik hazırlanmış
toplam puan üzerinden analiz yapılan bir ölçektir. Araştırmanın verileri
İstanbul il merkezinde yer alan dört farklı okulda altı öğretmen tarafından 121
ilkokul öğrencisinin değerlendirilmesi ile toplanmıştır. Üst Bilişsel Farkındalık Ölçeği’nin geçerlik ve
güvenirlik çalışmaları kapsam geçerliği için uzman görüşü alınmış, kriter
geçerliliğini için Pearson korelasyon analizi, yapı geçerliği için açımlayıcı
faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğin güvenirliğinin test edilmesi amacıyla madde
toplam analizi, madde ayırt ediciliği ve test-tekrar test analizleri
yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen tüm bulgular değerlendirildiğinde
geliştirilen Üst Bilişsel Farkındalık Ölçeği Öğretmen Formu ilkokul 3., 4. ve
5. sınıf öğrencilerinin üst bilişsel farkındalık düzeylerini belirlenmesi
amacıyla kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu tespit
edilmiştir.
The purpose of the current study is to adapt and
conduct reliability and validity analyses of the Metacognitive Awareness for
Children Scale (A Form) Teacher Form developed by Sperling et al. (2002) and
adapted to Turkish by Karakelle and Saraç (2007). The Metacognitive Awareness
Scale A Form comprised of 12 items was prepared for 3th, 4th and 5th grade
elementary school students and analyses of the data collected from the scale
are made on the total score. The data of the study were collected through the
evaluation of 121 elementary school students by six teachers from four
different schools located in the city of İstanbul. In order to establish the
content validity of the Metacognitive Awareness Scale, expert opinions were
sought; Pearson correlation analysis was run for criterion validity and for
construct validity, exploratory factor analysis was conducted. In order to test
the reliability of the scale, total item correlation analysis, item
discrimination analysis and test-retest analysis were performed. When all the
findings of the study are evaluated, it can be argued that the Metacognitive
Awareness Scale developed in the current study can be used as a reliable and
valid tool to determine the metacognitive awareness level of the 3rd, 4th and
5th grade elementary school students.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 3 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education