Öğretmen adaylarına, gerek kuramsal gerekse
uygulamalı dersler verilerek meslekî yeterlikleri kazanmaları sağlanmaktadır.
Adayların mesleki uygulamalarla öğretmenliğe yönelik farkındalık
geliştirmeleri; mesleğe yönelik olumlu tutum edinmede önemli bir etkiye sahiptir.
Bu durumun bir deneyim kazanma ve paylaşma süreci olduğu
düşünüldüğünde adayların yaratıcı, eleştirel düşünmelerini destekleyen
yansıtıcı günlük çalışmaları önem kazanmaktadır. Bu çalışmada formasyon
sertifika programına katılan öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulama
süreçlerine yönelik farkındalıklarının yansıtıcı günlükler aracılığıyla
belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 30 katılımcı ile gerçekleştirilmiş ve
çalışma grubundan verilerin toplanmasında nitel araştırma yöntemlerinden biri
olan doküman incelemesi kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda öğretmen
adaylarının kendi öğretme süreçlerine ilişkin farkındalık düzeylerinin oldukça
düşük olduğu tespit edilmiştir.
Prospective teachers are taught with
theoretical and practical courses in order to obtain professional
qualifications. Development of awareness by candidates on teaching through occupational
practice has a significant impact on them to gain positive attitude towards the
occupation. Reflective diary study that supports candidates' creative, critical
thinking is important when it is considered as a process of gaining and sharing
experience. In this study, it was aimed to determine the awareness of
prospective teachers participating in the formation certificate program on
teaching practice processes through reflective diaries. The research was
carried out with 30 participants and a document review, one of the qualitative
research methods, was used to collect data from the study group. As a result of
the analysis, it was determined that prospective teachers' awareness levels
about their own teaching processes are very low.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 3 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education