Research Article
BibTex RIS Cite

Adayların Yansıtıcı Günlüklerinde Öğretmenlik Uygulamasına Yönelik Farkındalıkları

Year 2017, Volume: 6 Issue: 3, 1017 - 1026, 30.10.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.311276

Abstract

Öğretmen adaylarına, gerek kuramsal gerekse
uygulamalı dersler verilerek meslekî yeterlikleri kazanmaları sağlanmaktadır.
Adayların mesleki uygulamalarla öğretmenliğe yönelik farkındalık
geliştirmeleri; mesleğe yönelik olumlu tutum edinmede önemli bir etkiye sahiptir.
Bu durumun bir deneyim kazanma ve paylaşma süreci olduğu
düşünüldüğünde adayların yaratıcı, eleştirel düşünmelerini destekleyen
yansıtıcı günlük çalışmaları önem kazanmaktadır. Bu çalışmada formasyon
sertifika programına katılan öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulama
süreçlerine yönelik farkındalıklarının yansıtıcı günlükler aracılığıyla
belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 30 katılımcı ile gerçekleştirilmiş ve
çalışma grubundan verilerin toplanmasında nitel araştırma yöntemlerinden biri
olan doküman incelemesi kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda öğretmen
adaylarının kendi öğretme süreçlerine ilişkin farkındalık düzeylerinin oldukça
düşük olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Atay, D. Y. (2003). Öğretmen eğitiminin değişen yüzü. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Akoyunlu, B. vd. (2016). Öğretmen eğitiminde yansıtıcı günlüklere ı̇lişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI). 7 (4), 312-330. Duban, N. ve Yanpar Yelken, T. (2010). Öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ve yansıtıcı öğretmen özellikleriyle ilgili görüşleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19 (2), 343 - 360. Duman, B. (2012). Neden beyin temelli öğrenme?. Ankara: PegemA Yayınları. El-Dib, M. A. B. (2007). Levels of reflection in action research: An overview and an assessment tool. Teaching and Teacher Education. 23, 24-35. Ersözlü, Z. N. (2008). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ. Kızılkaya, G. ve Aşkar, P. (2009). Problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim. 34 (154), 82-92. Malthouse, R. ve Roffey B. J. (2013). Reflective practice in education and training. London: Sage Publications. Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2007). İlköğretim düşünme eğitimi dersi öğretim programı (6, 7 ve 8. Sınıf). Ankara. Moon, J. (2009). The use of graduated scenarios to facilitate the learning of complex and difficult to describe concepts. Art, Design & Communication in Higher Education. 8 (1), 57-70. Nakip, C. (2015). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inançları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu. Nayır, F ve Ş, Çınkır (2014). Uygulama öğretmenleri, yöneticileri ve pedagojik formasyon öğrencilerinin okullarda öğretmenlik uygulamasında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi. 4 (7). Raw, J., Brigden, D. ve Gupta, R. (2005). Reflective diaries in medical practice. Reflective Practice. 6 (1), 165-169. Sarıtaş, M. (2007). Okul deneyimi I uygulamasının aday öğretmenlere sağladığı yararlar konusundaki görüşlerin değerlendirilmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi. 20 (1), 121-143. Şahin, Ç. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme yeteneklerine göre günlüklerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 36, 225-236. Tok, Ş. (2008). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarına, performanslarına ve yansıtmalarına etkisi. Eğitim ve Bilim. 33 (149). 104-117. Uslu, H. (2009). Altıncı ve yedinci sınıf fen ve matematik derslerinde günlüklerin kullanılmasına yönelik öğrenci görüşlerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta. Ussher, B. ve Chalmers, J. (2011). Now what? First year student teachers' reflective journal writing. Waikato Journal of Education, 16 (3), 95-110. Ünver, G. (2016). Türkiye’deki hizmet öncesi öğretmen eğitiminde kuram-uygulama bağlantısı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. (6) 1, 61-70. Yeşilbursa, A. (2011). Reflection at the interface of theory and practice: An analysis of pre-service english language teachers’ written reflections. Australian Journal of Teacher Education. 36, 104-116. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. YÖK. (2015). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programları hakkında açıklama. Retrievedfrom/19836547/Pedagojik_Formasyon_Egitimi_Sertifika_Programlari_Hakkinda"http://yok.gov.tr/document/HYPERLINK" (Erişim Tarihi: 01.04.2017)

Awareness of Candidates on Teaching Practice in Their Reflective Diaries

Year 2017, Volume: 6 Issue: 3, 1017 - 1026, 30.10.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.311276

Abstract

Prospective teachers are taught with
theoretical and practical courses in order to obtain professional
qualifications. Development of awareness by candidates on teaching through occupational
practice has a significant impact on them to gain positive attitude towards the
occupation. Reflective diary study that supports candidates' creative, critical
thinking is important when it is considered as a process of gaining and sharing
experience. In this study, it was aimed to determine the awareness of
prospective teachers participating in the formation certificate program on
teaching practice processes through reflective diaries. The research was
carried out with 30 participants and a document review, one of the qualitative
research methods, was used to collect data from the study group. As a result of
the analysis, it was determined that prospective teachers' awareness levels
about their own teaching processes are very low.

References

  • Atay, D. Y. (2003). Öğretmen eğitiminin değişen yüzü. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Akoyunlu, B. vd. (2016). Öğretmen eğitiminde yansıtıcı günlüklere ı̇lişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI). 7 (4), 312-330. Duban, N. ve Yanpar Yelken, T. (2010). Öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ve yansıtıcı öğretmen özellikleriyle ilgili görüşleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19 (2), 343 - 360. Duman, B. (2012). Neden beyin temelli öğrenme?. Ankara: PegemA Yayınları. El-Dib, M. A. B. (2007). Levels of reflection in action research: An overview and an assessment tool. Teaching and Teacher Education. 23, 24-35. Ersözlü, Z. N. (2008). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ. Kızılkaya, G. ve Aşkar, P. (2009). Problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim. 34 (154), 82-92. Malthouse, R. ve Roffey B. J. (2013). Reflective practice in education and training. London: Sage Publications. Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2007). İlköğretim düşünme eğitimi dersi öğretim programı (6, 7 ve 8. Sınıf). Ankara. Moon, J. (2009). The use of graduated scenarios to facilitate the learning of complex and difficult to describe concepts. Art, Design & Communication in Higher Education. 8 (1), 57-70. Nakip, C. (2015). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inançları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu. Nayır, F ve Ş, Çınkır (2014). Uygulama öğretmenleri, yöneticileri ve pedagojik formasyon öğrencilerinin okullarda öğretmenlik uygulamasında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi. 4 (7). Raw, J., Brigden, D. ve Gupta, R. (2005). Reflective diaries in medical practice. Reflective Practice. 6 (1), 165-169. Sarıtaş, M. (2007). Okul deneyimi I uygulamasının aday öğretmenlere sağladığı yararlar konusundaki görüşlerin değerlendirilmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi. 20 (1), 121-143. Şahin, Ç. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme yeteneklerine göre günlüklerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 36, 225-236. Tok, Ş. (2008). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarına, performanslarına ve yansıtmalarına etkisi. Eğitim ve Bilim. 33 (149). 104-117. Uslu, H. (2009). Altıncı ve yedinci sınıf fen ve matematik derslerinde günlüklerin kullanılmasına yönelik öğrenci görüşlerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta. Ussher, B. ve Chalmers, J. (2011). Now what? First year student teachers' reflective journal writing. Waikato Journal of Education, 16 (3), 95-110. Ünver, G. (2016). Türkiye’deki hizmet öncesi öğretmen eğitiminde kuram-uygulama bağlantısı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. (6) 1, 61-70. Yeşilbursa, A. (2011). Reflection at the interface of theory and practice: An analysis of pre-service english language teachers’ written reflections. Australian Journal of Teacher Education. 36, 104-116. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. YÖK. (2015). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programları hakkında açıklama. Retrievedfrom/19836547/Pedagojik_Formasyon_Egitimi_Sertifika_Programlari_Hakkinda"http://yok.gov.tr/document/HYPERLINK" (Erişim Tarihi: 01.04.2017)
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Mehmet Metin Arslan

Publication Date October 30, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Arslan, M. M. (2017). Awareness of Candidates on Teaching Practice in Their Reflective Diaries. Bartın University Journal of Faculty of Education, 6(3), 1017-1026. https://doi.org/10.14686/buefad.311276

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education