The purpose of the this study was to explore the relationship between primary principals’ effective leadership qualities and school effectiveness. Data in this study were collected from a total number of 257 classroom teachers. Classroom teachers’ perceptions of school effectiveness was measured using perceived school effectiveness scale developed by Hoy (2014) and was adapted by Yıldırım (2015), and effective leadership qualities was measured using effective leadership qualities developed by Sharma (2010) and was adapted by Cerit, Kadıoğlu Ateş ve Kadıoğlu (in review). Mean, standard deviation, correlation and regression test used in analysis of the data. Data analysis indicated that there was a significant positively correlation between effective leadership qualities and perceived school effectiveness, and effective leadership qualities was significantly predictor of perceived school effectiveness.
Bu çalışmanın amacı etkili liderlik nitelikleri ile okul etkililiği arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu çalışmanın verileri 2016-2017 öğretim yılında Bolu il merkez ilçe sınırları içerisinde yer alan ilkokullarda görev yapan 257 sınıf öğretmeninden elde edilmiştir. Araştırmanın verileri Sharma (2010) tarafından geliştirilen ve Cerit (incelemede) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Etkili Liderlik Nitelikleri Ölçeği, Hoy (2014) tarafından geliştirilen ve Yıldırım (2015) tarafından Türkçe’ye uyarlanan algılanan okul etkililiği ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama ve standart sapma, korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada etkili liderlik nitelikleri ile okul etkililiği arasında olumlu ve anlamlı ilişki olduğu ve etkili liderlik niteliklerinin okul etkililiğinin anlamlı bir açıklayıcısı olduğu bulunmuştur.
Subjects | Social |
---|---|
Published Date | Ekim 2017 |
Journal Section | Makaleler / Articles |
Authors |
|
Publication Date | October 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017, Volume 6, Issue 3 |
Bartın University Journal of Faculty of Education