Bu araştırmanın amacı temel eğitim bölümü
öğretmen adaylarının uygulama amacına göre çeşitli ölçme ve değerlendirme
araçlarını seçebilme ve kullanabilme yeterlik algılarını belirlemektir.
Araştırma betimsel bir çalışma olup tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür.
Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan “Öğretmen Adaylarının Ölçme
Değerlendirme Araçlarını Seçebilme ve Kullanabilme Yeterlik Algıları Anketi”
kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin analizinde frekans
(f), yüzde (%) hesaplamaları ki-kare testi, nitel verilerin analizinde ise
betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğretmen
adaylarının çeşitli ölçme ve değerlendirme araçlarını seçebilme konusunda
yeterlik algılarının yüksek olduğu, ancak seçtikleri bu araçları kullanabilme
konusunda aynı düzeyde yeterlik algısına sahip olmadıkları tespit edilmiştir.
Adaylar bu duruma yol açan temel faktörün ölçme ve değerlendirme dersi olduğunu
belirterek bu dersin teorik ağırlıklı işleniş sürecini eleştirmişlerdir. Ayrıca
araştırmada cinsiyet ve anabilim dalı değişkenlerine göre adayların çeşitli
ölçme ve değerlendirme araçlarını seçebilme ve kullanabilme yeterlik algıları
arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.
The aim of this study is to determine the
proficiency perceptions of teacher candidates of basic education to choose and
make use of assessment and evaluation tools according to the aim of practice.
The study is a descriptive one; it is performed within the scanning model. Data
is collected by using “Questionnaire of Proficiency Perceptions of Teacher
Candidates to Choose and Make use of Assessment and Evaluation Tools” prepared
by the researcher. frequency (f), percentage (%), chi-square test are used in
the analysis of quantitative data of the study; descriptive method is used in
the analysis of qualitative data. As a result of the study, it is ascertained
that teacher candidates have high-leveled proficiency perceptions to choose
various assessment and evaluation tools, yet they don’t have enough proficiency
to make use of these tools in the same level. Candidates criticize the
education process related to assessment and evaluation subject in the
theoretical base by focusing on the subject as the main factor for this result.
Besides, there is no difference between the proficiency perceptions of
candidates to choose and make use of assessment and evaluation tools according
to the gender and department variants in the study.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 3 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education