When studies which aim to provide teaching
materials needed for both instructing grammar topics and improving language
competences in the process of teaching Turkish as foreign language, are
analyzed, the most important deficiency is that developed materials have not
been tested in terms of functionality, in other words, have not been confirmed
with regard to influence on achievement by using these materials in teaching
process. In this research basing upon mentioned problem, it is aimed to find
out effectiveness, efficiency and influence on achievement of teaching
materials developed for using in teaching Turkish as foreign language. With
limited words in the sense of this study’s scope, the purpose of this research
is to present whether materials enriched with animations in the topic of
adverbs have impact on academic achievement of Turkish learners as foreign
language or not and variance between groups happens with regard to use of what
is learnt in writing competence at the end of implementation or not. This
research designed with control group posttest experimental model, carried out
32 (16 experimental, 16 control) Turkish language learners who are in 2
different B1 level class selected randomly. According to research results;
posttest scores of learners in experimental group who learn adverbs with the
materials prepared by researcher are higher than points of students in control
group who went with the course book on adverbs and this variation between
experimental and control groups is significant. When effect of score variation
occurred between groups on achievement is calculated, it is determined that
independent variable has quite big impact on success. In accordance with
another outcome from research; it is detected that learners in experimental group
used more adverbs than students in control group as writing. These results show
that materials used during instruction of experimental group, affect academic
achievement positively in the topic of adverbs and enhance it; instruction via
the materials prepared by researcher, contribute to improvement of learners’
writing competence in point of ability to use adverbs.
teaching Turkish as foreign language grammar teaching writing competence teaching material adverbs
Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi sürecinde
gerek dil becerilerinin geliştirilmesi gerek dil bilgisi konularının öğretimi
için ihtiyaç duyulan öğretim materyallerini hazırlamak amacıyla yapılan
çalışmalar incelendiğinde göze çarpan en önemli eksiklik geliştirilen dil
bilgisi öğretim materyallerinin işlevselliğinin denenmemiş olması başka bir
deyişle gerçek öğretim süreci içerisinde kullanılarak etkisinin tespit
edilmemiş olmasıdır. Bahsedilen bu problemi temele alan bu araştırmada yabancı
dil olarak Türkçe öğretimi sürecinde kullanılmak üzere geliştirilen
materyallerin etkililiğini, yetkinliğini ve başarıya etkisini ortaya çıkarmak
hedeflenmektedir. Çalışma kapsamı açısından daha sınırlandırılmış bir ifadeyle
bu araştırmanın amacı, zarflar konusunda animasyonla zenginleştirilmiş
materyallerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenen bireylerin bu konudaki akademik
başarısına etkisi olup olmadığını ve uygulama sonunda üretim becerilerinden
yazma sırasında öğrenilenlerin kullanımı noktasında gruplar arasında herhangi
bir değişim yaşanıp yaşanmadığını ortaya koymaktır. Gerçek deneme modellerinden
sontest kontrol gruplu model ile desenlenen bu araştırma tesadüfi olarak
seçilmiş B1 düzeyindeki iki farklı sınıfta Türkçe öğrenen 16’sı deney, 16’sı
kontrol grubu olmak üzere toplam 32 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma
sonuçlarına göre; araştırmacı tarafından geliştirilen materyallerle zarfları
öğrenen öğrencilerin sontest puanlarının öğretim seti ile eğitim alan kontrol
grubunun puanlarından daha yüksek olduğu ve gruplar arasında oluşan bu farkın
anlamlı bulunduğu ortaya çıkmıştır. Gruplar arasında oluşan puan farkının
başarı üzerindeki etkisi istatiksel olarak hesaplandığında bağımsız değişkenin
başarı üzerinde oldukça yüksek düzeyde etkisi olduğu tespit edilmiştir.
Araştırmada elde edilen bir diğer sonuca göre; deney grubunda yer alan
öğrencilerin yazılı anlatımlarında kontrol grubu öğrencilerine göre daha çok
sayıda zarf kullandıkları belirlenmiştir. Bu sonuçlar deney grubunun eğitim
sürecinde kullanılan materyallerin zarflar konusunda akademik başarıyı olumlu
yönde etkileyip artırdığını; araştırmacı tarafından geliştirilen öğretim
materyaliyle yapılan eğitimin öğrencilerin yazma becerilerinin gelişimine
zarfları kullanabilme becerisi bakımından katkı sağladığını göstermektedir.
yabancı dil olarak Türkçe öğretimi dil bilgisi öğretimi yazma becerisi öğretim materyali zarflar
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 3 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education